Observer: System Redux

Observer: System Redux

Blooper Team bringer Observer tilbage til lanceringen af de nye konsoller. Det er skarpere end nongensinde, men er der nok forbedringer til at retfærdiggøre et køb?

Få indie udviklerne er på samme måde som Bloober Team synonym med horror. Siden Layers of Fear fra 2015 har det polske studie produceret nogle af genrens mest hårrejsende spil, og den flittige udvikler er også klar her, hvor den nye generation går i gang med en visuelt opdaterede version af deres indtil videre mest roste udgivelse, Observer. Det cyberpunk-inspirerede psykologiske horror drama var et hit blandt både spillere og kritikere, da det lancerede tilbage i 2017, men er det værd endnu en gennemspilning på nyere hardware?

Observer foregår i år 2084, og du spiller som Daniel Lazarski, en hæs efterforsker stemmelagt af den nu afdøde Rutger Hauer, der blandt andet er kendt for Blade Runner. Mens du sidder i den patruljevogn, modtager du et foruroligende opkald fra din søn Adam, som du ellers ikke har hørt fra i mange år. Du skynder dig derfor over til hans lejlighedskompleks for at finde ham. Men da du åbner døren til hans lejlighed, venter der en grusom scene. Adam har fået hugget hovedet af, og efter du er kommet dig over chokket, tager efterforsker instinktet over, og du begynder at undersøge gerningsstedet. Kort efter placeret bygningen under lockdown, hvilket fanger både dig og moderen i det samme afgrænsede område. Jagten kan begynde.

Layers of Fear blev ofte beskrevet som en "walking simulator", men heldigvis kræver Observer langt mere af spilleren. Du skal efterforske gerningssteder, der er gåder at løse, og så er der også nogle tidspunkter, hvor du skal snige dig rundt. Gameplayet føles derfor varieret, men ikke alt fungerer lige godt. Stealth føles for eksempel ikke særligt tilfredsstillende. Hver gang jeg skulle gemme mig fra et frygtindgydende monster. var det muligt at slippe væk ved blot at spurte i den modsatte retning, så snart det vendte ryggen til mig. Det fjerner desværre meget af spændingen. når det er så simpelt at slippe væk, og denne strategi virker hver gang.

Observer: System ReduxObserver: System Redux

Dine opgaver som detektiv er med til at adskille Observer fra andre horrorspil. Når du støder på mord og andre grufulde scener, kan du bruge flere forskellige syns funktioner for at finde gemte ledetråde. Daniel kan også hacke ind i hjernen på mulige mistænkte og vidner gennem deres "brain chips", og det er her de mest uhyggelige momenter opstår, når du begynder at grave i deres mørkeste hemmeligheder. Når du bevæger dig igennem deres oprevne sind fanges du i mareridtsagtige situationer - korridorer virker endeløse, monstre vil jage dig gennem mørket, og lyden af barnegråd fylder dine øregange. Udvikleren holder dig virkeligt til ilden i disse situationer, og jeg var konstant nervøs for, hvad der ventede rundt det næste hjørne.

For at få ledetråde er du nødt til at afhøre beboerner i lejlighedskomplekses beskidte opgange. Det har ikke samme dybde som eksempelvis LA Noire, men det var faktisk ret underholdende at snakke med disse karakterer, da de både er mesterligt stemmelagt, og kommer med både interessante og til tider humoriske perspektiver på spillets fremtidsverden. Jeg havde dog gerne set, at detektivarbejdet var udvidet en anelse med flere dialogvalg. Spillet giver dig illusionen af valgfrihed med et par forskellige muligheder, men du ender for det meste med at gå alle replikker igennem alligevel.

Så du undrer dig måske over, hvad præcist der er nyt i System Redux versionen? Når det kommer til gameplay, så er der nye hemmeligheder at opdage, flere neurale afhøringer og et lettere ændret stealth system. Det visuelle er dog det område, der er blevet arbejdet mest på, da spillet nu kører i 4K og er blevet forbedret med HDR lyseffekter og ray tracing. Det lyder måske som de vante buzz words, men når man ser spillet i aktion, giver den ekstra visuelle lakering virkeligt meget til oplevelse. Nej, spillet er ikke blevet bygget fra bunden af til de nye platforme, men især lyseffekterne er markant forbedrede, hvilket gør det neonfyldte bylandskab smukkere end nogensinde.

Observer: System Redux

Når det er sagt, så er mit største problem med System Redux, at det ikke giver meget ekstra værdi til de spillere, der tidligere har spillet igennem Daniel Lazarskis begivenhedsrige nat. Ja, spillet er stadigt solidt, men det er næppe værd at købe igen, hvis du ejer spillet til PS4 eller Xbox One, da det er bagudkompatibelt på PS5 og Xbox Series X. Visuelt er det flottere end nogensinde og de få gameplay justeringer er velkomne, men dog ikke nok til at retfærdiggøre endnu en gennemspilning .

Observer føles stadig friskt og spændende, og det ser glimrende ud i 4K på de nye konsoller. Det får derfor en stor anbefaling herfra til horrorfans, der endnu har spille til gode, omend det ikke samme ikke kan siges for rutinerede spillere, der lige så godt kan spare pengene og spille originalen gennem bagudkompatibilitet.

7 / 10
+
Cyberpunk og horror er et smukt match. Det skræmmer på mange forskellige måder. Glimrende stemmeskuespil.