Gears Tactics

Gears Tactics - Xbox Series X

Vi ser på, hvordan det turbaserede strategispil klarer sig på Microsofts nye konsol.

Det er kun seks måneder siden, jeg anmeldte Gears Tactics, der blev lanceret på PC tilbage i slutningen af april. Dengang var Xbox-versionen missing in action, men nu har den meldt sig på frontlinjen som en lanceringstitel til Xbox Series X, og vi har vurderet dens præstation i forhold til PC-versionen.

Den største forskel mellem de to versioner er selvfølgelig i styringen, da du nu kommanderer dine tropper med en controller, hvor du på PC kunne anvende en kombination af mus og keyboard. Sidstnævnte er normalt bedst egnet til strategispil, især når handlingen udspiller sig i realtid, men konsollerne er efterhånden kommet godt med, og vi har set flere eksempler på avancerede spil, der håndteres intuitivt med en controller.

Gears Tactics falder i præcis denne kategori. Hvis du ikke kender noget til spillet, så er det et XCOM-inspireret spil, med den forskel, at du ikke flytter dine tropper på et gitter, men råder over hele kamppladsen. Du har tre aktioner per karakter, der skal anvendes på kløgtig vis. En aktion kan både dække over bevægelser og andre taktiske manøvrer, så bevæger du din karakter langt, kan du ikke skyde, men omvendt kan du fastholde din placering og få muligheder for at affyre tre geværsalver. Det er helt op til dig, hvordan du vil prioritere, og heri ligger det taktiske element.

Gears TacticsGears Tactics

Når det kommer til Xbox Series X-versionen, er vi blevet lovet både 4K-opløsninger og 60 frames i sekundet. Og siden der er tale om et strategispil fra et lavthængende fugleperspektiv, kører hardwaren ikke på alle pumper, og The Coalition og Splash Damage har derfor holdt deres løfte. Standardindstillingen for mellemsekvenser er dog 30fps - simpelthen fordi det er mere filmisk. Du kan dog godt vælge 60fps, det er i sidste ende op til, hvad du finder mest velfungerende.

Niveauerne er lange og designet som små historier med klare mål. Du kan kun se en lille del af niveauet af gangen, og der gemmer sig ofte forskellige hemmeligheder i udkanten. Fjender dukker ofte op, hvor jeg mindst venter det, og ankommer desværre, ligesom i Halo, ofte i transportfartøjer. Jeg kan godt se, det er en fleksibelt måde at gøre niveauerne mindre forudsigelige på, men desværre virker det også meget tilfældigt, når en gruppe Locust ankommer og saboterer din veltilrettelagte plan. Et andet element jeg ikke bryder mig om er, at al den micromanagement og justering af dine enheder, du foretager dig mellem missioner, ikke rigtigt giver noget afkast. Jeg så gerne, at denne spildel var en anelse tonet ned til fordel for de faktisk kampe.

Det virker glimrende at spille med en controller. Du bruger skulderknapperne til at bladre igennem dine soldater og D-padden til at vælge ordre. De mest anvendte aktioner, som at skyde en fjende, har genveje, hvilket går processen en anelse hurtigere. Jeg ville nok stadig vælge keyboard og mus, men det gælder for alle spil i denne genre, og jeg følte aldrig, at controlleren lagde en dæmper på oplevelsen. Det HUD-pakkede spil har også fået sit interface tilpasset oplevelsen på et TV, hvilket jeg sætter stor pris på.

Gears TacticsGears Tactics

Udover den taktiske positionering på kamppladsen, er kædeangreb også vejen frem, hvis du vil have succes i Gears Tactics. Jeg roste allerede det element i PC-versionen, og nu, hvor jeg spiller på Xbox Series X ved en højere sværhedsgrad, sætter jeg endnu mere pris på, hvor godt systemet fungerer. Ved at spille Gears Tactics ligesom det "rigtige" Gears of War (det vil sige med masser af nærkamp og blodige motorsavsangreb), kan du opnå ekstra aktioner, der vil gøre det muligt, at opnå flere objektiver i løbet af en runde. Ny i denne version er den spilbare karakter Jack, den hjælpesomme robot fra Gears 5. Den lille svævende fyr giver dig et par ekstra strategiske muligheder, såsom at overtage fjender, og få dem til midlertidigt at kæmpe på din side.

Det tog ikke lang tid, før jeg igen var afhængig af Gears Tactics. At assistere Gabe Diaz (med hans fine Eurovision-frisure) og den hårdkogte Sid Redburn (som jeg tror spiser metalspåner i stedet for cornflakes) på deres vej mod den ulækre boss Ukkon, er lige så underholdende i sofaen med en controller i hånden som for seks måneder siden i kontorstolen. Spillet har nogle af strategiverdens ondeste bosskampe, og der er masser at komme efter for Gears of War-fans. Hvis du ikke har spillet det før, er tiden inde nu.

8 / 10
+
Fungerer fint med en controller, brugerfladen er tilpasset et TV, kernegameplayet er solidt.