Kirby's Adventure Wii

Kirby's Adventure Wii

Nintendo har besluttet at sende Kirby på et eventyr som de så ud i gamle dage, men passer formen stadig til den lyserøde skumfidus? Læs bedømmelsen lige her...

Det sidste års tid har været det mest eksperimenterende i den kære Kirbys liv, og jeg har således både hjulpet ham igennem en verden lavet af garn, samt et DS-eventyr hvor han måtte se sig selv splittet op i ti forskellige miniput-versioner. Alligevel har det ikke været eventyr nok for Nintendos mest uskyldigt udseende helt, og han har derfor taget rejsen tilbage til Dreamland, hvor alt godt nok ser ud som det plejer, men hvor heltens bedste eventyr i lang tid alligevel gemmer sig.

For de, der aldrig har fået spillet et af de mere traditionelle Kirby-spil, er her tale om et simpelt platformspil hvor dingenoter skal indsamles, hemmeligheder skal findes og fjender sluges, sådan at Kirby kan overtage deres kræfter. Det er denne formular, man er vendt tilbage til i det nyeste eventyr, med en baggrundshistorien der lyder, at Kirby skal finde komponenter til et forlist rumskib, så rummanden Magolor kan komme hjem igen.

Kirby's Adventure Wii

Den simple baggrundshistorie matcher nærmest perfekt det indtryk, man får fra de første par baner, for alt er så ligetil, at det nærmest ikke er muligt at misforstå hvordan Kirby styres, hvad han kan og hvordan det hele hænger sammen. Farverne er mange og designet så kært, at man nærmest ikke ønsker at gøre fjenderne fortræd, hvilket man faktisk heller ikke altid behøver, da Kirby let og elegant kan svæve igennem de fleste af spillets baner.

Eventyret strækker sig denne gang over seks tematiserede verdner, der designmæssigt låner fra seriens ældste spil og platformsgenren generelt. Langt mere interessant end designet er dog hemmelighederne, som denne gang primært består af de såkaldte "Energy Spheres". 120 af slagsen er blevet spreder ud over spillets baner, og der er god grund til at gå på jagt efter dem, da de låser op for ekstra udfordringer og minispil, der alle er gemt bag låste døre ombord på rumskibet.

Kirby's Adventure Wii

Det tager ikke lang tid at finde ud af, at jagten på Energy Spheres er hvad der giver oplevelsen en smule langtidsholdbarhed, og derfor er det lidt skuffende, at deres skjulesteder ofte virker tilfældige. Nogle gange vil man nærmest ikke kunne undgå at falde over dem, mens de andre gange kræver at du har taget en bestemt rute. At skulle gentage en bane, fordi man tog en forkert rute, man ikke havde den fjerneste anelse om forinden, er en billig måde at tilføre eventyret lidt flere spilletimer.

Langt sjovere end jagten på hemmeligheder er dog seriens nytilføjede flerspiller-muligheder. Hvis du har tre venner, er det nu muligt at gå på eventyr sammen som firemandshold, hvor alle enten kan vælge at styre kopier af Kirby eller i stedet overtage rollerne som nogle af hans mest kendte modstandere. King Dedede, Meta Knight og Waddle Dee er således alle spilbare, og har endda hver især deres egne unikke evner, der kan gøre opgaven lettere for holdet.

Kirby's Adventure Wii

Et par underlige beslutninger forhindrer dog spillet i at være en lige så fornøjelig flerspiller-oplevelse som eksempelvis New Super Mario Bros. Wii. Det er eksempelvis kedeligt, at holdet har en samlet livs-pulje, hvilket betyder at alle bliver straffet hver gang holdets svageste led fejler - man kommer hurtigt til at savne, at alle blot har sine egne liv. Den mest mærkværdige beslutning er dog, at hele holdet sendes tilbage til det sidste startpunkt, hvis den, der spiller Kirby, skulle miste den sidste livsenergi, mens alle andre praktisk talt kan floppe lige så voldsomt som de vil, uden en genstart som straf.

Lidt flerspiller-vanskeligheder ændrer dog ikke ved at Kirby's Adventure Wii er et helt igennem fornøjeligt eventyr, hvad enten du vælger at spille det alene eller sammen med vennerne. Personligt blev jeg overrasket over, hvor lækkert det var at vende tilbage til den velkendte Kirby-formular, efter at have brugt tid på så mange alternative eventyr med den lyserøde skumfidus i hovedrollen.

Kirby's Adventure Wii

Man kunne spekulere på, om det netop er de sparede kræfter ved denne gang ikke at skulle finde på en original ide, der har gjort at udvikleren har haft et overskud af kræfter til at få resten af pakken til at hænge bedre sammen. Uanset grunden er her i hvert fald tale om et sjovt og lettilgængeligt platformspil med masser af charme, sjove superkræfter og en lettere mærkværdig flerspiller-funktion, der lige kræver lidt tilvænning.

7 / 10
+
Masser af charme, mange minispil, lettilgængelig, sjove special-evner,