Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Project Cars 3

Project Cars 3

Slightly Mad Studios er tilbage med endnu et kapitel i den respekterede Project Cars-serien, og Daniel har givet den fuld smadder.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det er næsten tre år siden at vi modtog det sidste storslåede kapitel i Project Cars-serien, altså Project Cars 2. Endelig vender Slightly Mad Studios nu tilbage med et tredje spil, og denne gang lader de til at gå lidt mere ambitiøst til værks, og introducerer derfor nogle ret banebrydende ændringer, tekniske såvel som identitetsmæssige. Spørgsmålet er så bare, om hvorvidt sjælen og fokusset er bibeholdt. Er Project Cars stadig Project Cars?

Men lad os lige tage et skridt tilbage. Project Cars (altså Community Assisted Racing Simulation) har været en favorit blandt simulationsentusiaster verden over siden seriens fødsel. Der er bogstavelig talt ordet "simulation" i spillets navn, så det er præcis hvad publikummet forventer. Det er også hvad de får i Project Cars 3, for det meste. Jeg var heldig nok at prøve spillet for et par uger siden i et preview, og jeg indrømmer gerne at den oplevelse skræmte mig en smule, i forhold til at det føltes ret tydeligt, at spillet var på vej i en mere arkadeorienteret retning. Jeg kan dog glædeligt bekræfte, at efter at have spillet den færdige oplevelse en hel del, så er dette stadig virkelig et simulationsbilspil - bare rolig.

Project Cars 3
Dette er en annonce:
Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3

I starten af spillet, det vil sige i begyndelsen af karrieredelen, så føles det en kende arkadeagtigt. Dette fik, i første omgang, mine bekymringer til at komme op til overfladen igen. Ligesom i de fleste andre bilspil består karrieredelen af en række opgraderbare klasser. Der er masser af indhold at finde her, og det er ikke nødvendigt at gennemføre samtlige løb i en given klasse for at blive opgraderet til den næste, da man kan betale sig videre ved hjælp af relativt små summer af spillets valuta. Naturligvis kan du også bare spille slavisk, og få opgraderinger på den måde, men det er nu meget rart med den ekstra frihed.

At starte med ret slappe biler som en 1999 Mitsubishi Lancer Evo VI, og en 2016 Honda Civic Type R, føles lidt sløvt, og det er svært der at få en ordenlig føling på fysikken, og styringen. Men som man bevæger sig igennem karrieredelen får man løbende adgang til bedre biler, og snart efter føles Project Cars 3 som et meget anderledes spil at spille, og heldigvis for det. Så snart jeg nåede de såkaldte "hypercars", såsom en Ferrari LaFerrari fra 2015, så var det let at mærke alle de fantastiske hestekræfter under karosseriet, og samtidig var styringen mere følsom, og krævede mere præcision - selv med en controller!

Jeg blev i første omgang nødt til at ty til controlleren efter lidt tekniske besværligheder med mit rat og sæt pedaler, men det viste sig faktisk at være en god ting. Slightly Mad Studios har fokuseret en hel del på at dette tredje kapitel skal føles mere realistisk for dem der spiller med en controller, som samtidig også gør spillet mere tilgængeligt for nye spillere. At sige at de har naglet controller-understøttelsen er virkelig en underdrivelse. Jeg følte hver eneste glid i hvert eneste hjørne, teksturen af dækkene mod vejoverfladen, aquaplanning på våde veje og hver eneste kollision med modstanderne. Alting overføres direkte ind i håndfladerne på en super responsiv måde. Det samme oplevede jeg med rattet under preview-oplevelsen, så jeg kan med relativ stor sikkerhed slå fast, at du kommer til at opleve solid understøttelse af rat og pedaler når spillet faktisk udkommer.

Dette er en annonce:
Project Cars 3
Project Cars 3Project Cars 3

Lyd er en vigtig del af ethvert bilspil. Hvis det hele ikke lyder rigtigt, så føles det heller ikke rigtigt. Project Cars 3 både lyder og føles rigtigt i stort set samtlige aspekter. Selve motorbrølet, dækkenes hvinen og regnen der pisker imod forruden lyder fantastisk, men træerne vokser ikke ind i himlen, og eksempelvis lyder kollisioner med andre biler ret overfladiske. Desuden er fans af simulationsbilspil blevet forkælet med det ene flotte spil efter det andet i løbet af denne generation, og dette er ingen undtagelse. Selve bilerne ser fantastiske ud, og omgivelserne også. Også våde overflader har fået en overhaling, og flere gange blev jeg helt overrasket over den grafiske detaljegrad her. Jeg spillede spillet på min ret kraftfulde PC, og løb ikke ind i tekniske besværligheder der er værd at nævne her. Det hele kørte ret smooth i 60fps og på Ultra-indstilling. Hvordan det ser ud på konsollerne skal jeg dog ikke kunne sige.

Og i forhold til indhold, så er der en lille forøgelse af mængden af biler, men desuden også lidt færre baner end der var i Project Cars 2. Den største skuffelse for mig er at der her mangler rallycross. Det er ærlig talt ærgerligt at se at Slightly Mad Studios tilsyneladende har givet helt op på denne del, men igen, det er måske forståeligt når nu Codemasters tager fuld fordel af deres FIA World Championshiop-licens i Dirt Rally-serien.

Selve tilpasningen af bilens præstationsevne, og de kosmetiske ændringer der nu hører med, er desuden også blevet ændret markant. Du kan nu købe biler, opgradere dem til et højere niveau, og dekorere dem på næsten alle måder du har lyst. Det her er hvad alle bilspil har brug for, det er efterhånden afgørende for kvaliteten og engagementet at du kan fifle, og det kan du her. At bruge masser af tid på at modificere bilerne, så de føles unikke, gør det samtidig mere belønnende og tilfredsstillende at bruge dem i løbene, og man kan øjeblikkeligt føle en tættere forbindelse til bilerne, efter at have rodet med dem i garagen.

Project Cars 3
Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3

Selv med alt det indhold der er i karrieredelen, så er der også masser af andet at tage sig til. Selve online-systemet er blevet forbedret, og det bør nu være lettere at matche sig op imod spillere på nogenlunde samme niveau som én selv. Der er altid en måde at dyste online på, enten via Quick Play, eller igennem planlagte begivenheder, der løber af stablen på bestemte tidspunkter. Det er også muligt at skabe særlige lobbyer hvis du bare vil samle en bestemt gruppe venner. I løbet af anmeldelsesperioden var der en række planlagte begivenheder, og her fungerede selve matchmakingen uden problemer. Hvis du ikke har lyst til at køre imod andre på selve banen, så er det muligt at køre imod rivaler fra hele verden igennem online-pointtavler, og I kan dyste i både Hot Laps, Pace Setter og den nye Breakout-del. Her skal du samle så mange point som muligt ved at køre igennem en række kasser.

Slightly Mad Studios har samtidig gjort et stort nummer ud af at servicere nye spillere. The First Time User Experience, eller "FTUE", tillader nye spillere at fintune deres oplevelse, så spillet kører på den måde de ønsker det, og det er uden at skulle navigere igennem assists og AI-indstillinger. Jeg synes stadig at spillet er lidt for meget sim til at skulle appellere alt for meget til "rookies", men jeg kan ikke blive sur over forsøget.

Project Cars 3
Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3

Så langt, så godt, men spillet er langt fra perfekt. Det er vigtigt at slå fast. Først og fremmest behøver du som sådan ikke at gennemføre glidende, lækre overhalinger på selve banen. Det er både lettere, og måske ligefrem bedre, at foretage beskidte overhalinger, og at smadre ind i modstanderne. Faktisk får du XP-point for det, som ikke synes synderligt intuitivt. Jo, at skære hjørnet for meget over resulterer i en mindre straf til din tid, men straffen passer virkelig ikke til den fordel der kommer af at springe dele af banen over. At skære et hjørne tilpas over sparer dig tre-fire sekunder. Samtidig skal det siges, at der i skrivende stund er ret mange tekniske fejl i Project Cars 3. Undertekster sidder fast på skærmen midt i løbene, kommentarsporet går i hak, visuelle ændringer fjernes og slettes, og fysikken har det med at opføre sig mærkeligt. Der er ikke noget af det her der direkte ødelagde min oplevelse, og det er nok noget der er fikset inden eller omkring fredag, men det skal fortsat nævnes.

Men alt i alt, så har Slightly Mad Studios givet os endnu et lækkert spil her, men det er ikke perfekt. Jeg tror fortsat at spillet har en storslået fremtid foran sig i eRacing-verdenen, særligt hvis der bliver skruet ned for fordelene ved at køre beskidt. Men hvis man tænker helt overordnet, så er spillet flot, lyder godt, byder på masser af indhold, og forsøger samtidig at være mere indbydende overfor nye spillere. Vigtigst af alt, så er det her stadig Project Cars - på alle de gode måder.

HQ
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Dyb karrieredel, fantastisk sim-følelse, virkelig engagerende tilpasning af biler.
-
Kollisioner bør straffes mere, mangler rallycross, en del tekniske fejl og mangler.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

8
Project Cars 3Score

Project Cars 3

ANMELDELSE. Skrevet af Daniel Andersen

Slightly Mad Studios er tilbage med endnu et kapitel i den respekterede Project Cars-serien, og Daniel har givet den fuld smadder.



Indlæser mere indhold