Battletoads

Battletoads

Der står minispil og morskab på menuen, når Battletoads vender tilbage efter næsten 30 år bort fra rampelyset.

At gøre comeback efter næsten 30 år væk fra rampelyset er ingen nem opgave. Mange har forsøgt, og mange har fejlet. Men Rare's ikoniske 90'er beat em' up, Battetoads, af mange anset som et af de sværeste spil nogensinde, er tilbage og i bedre form end nogensinde før. Udvikleren Dlala Studious har tilsyneladende gjort det umulige.

På trods af den lange pause, tager Battletoads 2020 fat, hvor det forrige spil slap. Historien starter med at de berømte helte redder dagen, men glæden er kortvarig. Kamppadderne finder nemlig ud af, at de har været fanget i en simulation de sidste 26 år, hvor de har udlevet deres vildeste fantasier. Tilbage i virkeligheden er padderne noget mindre celebre og er fanget i blindgyde-jobs. Alt virker håbløst, indtil de kommer op med en vild plan om at vinde berømmelsen tilbage ved at besejre deres tidligere ærkefjende. Den simple plan bliver selvfølgelig hurtigt afsporet.

Battletoads
BattletoadsBattletoads

Ligesom 90'er klassikerene er Battletoads også en beat em' up med ekstra elementer som racing, platformelementer og skøre minispil. Der er niveauer, hvor du skal banke dig igennem horder af fjender på klassisk fighting-maner, mens du håndterer dets 2D-design og udfordrende combat. Fjenderne kan være alt fra rumalder-sikkerhedsvagter til mislykkede kreationer af en ond troldkvinde. Paddernes arsenal af kreative spark og slag er dog ikke kun reserveret til den normale kanonføde, for Battletoads leverer endnu engang kreative og ofte ret udfordrende bosskampe.

Den første boss, du møder tilbage i simulationsbunkeren, er punkgrisen Porkshank, der gør sit bedste for at ødelægge dagen. Han vil storme imod dig og bruge normale angrebsrutiner, og i et sidste desperationstræk fordobler han også sig selv og blive to gange truslen. Porkshank er dog ikke så udfordrende igen og fungerer mere som en forsmag på, hvad der er i vente.

Battletoads
BattletoadsBattletoads

Når det kommer til de andre typer gameplay i Battletoads, er der nok at tage sig til. Der er hover-bike niveauer, denne gang med kammeraet placeret bag padderne. Der er platformniveauer, hvor der ikke er nogle fjender, men omgivelserne dog næsten er lige så dødbringende. Og så er der er baner, hvor du styrer et rumskib på twin-stick manér i en arkadeverden set fra et top-down-perspektiv. Det allerbedste er dog de forskellige minispil, hvor du skal udføre bizarre opgaver, såsom en runde Toad Sham Bo! (en skør paddeudgave af sten, saks, papir) eller skal kæmpe i en tilfældig serie af Olympiske sportsgrene.

Grunden til at minispillene er så geniale, er at de aldrig gentager sig selv. De er altid skøre nok til at fremkalde et grin, eller rejse et spørgsmål om, hvad i alverden der foregår. For mig var minispillene historiens højdepunkt, simpelthen fordi de er så sjove at spille og kan dukke op og forsvinde på et splitsekund: det er som et adrenalinskud af ren vanvid. Det er også værd at bemærke, at selvom de enkelte elementer holder, så er den reelle grund til, at det hele fungerer, den exceptionelt sjove dialog, der binder hele oplevelsen sammen.

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har grint så meget af et spil. Battletoads bringer ikke kun en hel stormflod af skæve, vittige jokes, designet til at fange dig på det forkerte ben, men gør også konstant grin med sig selv, og hvor underligt det er, at se serien tilbage efter 26 år. Et af mine yndlingsmomenter var at se, nogle guddommelige skabninger skrumpe en mand knap 10 centimeter, med den efterfølgende kommentar: "det vil påvirke hans liv mere end noget andet, han kunne forestille sig." Battletoads er virkeligt et af de sjoveste spil, jeg nogensinde har spillet, og da tonen går så fint hånd i hånd med det skøre gameplay, er det svært ikke at holde af det.

Battletoads
BattletoadsBattletoads

For at holde frøerne friske og give spillet lidt ekstra værdi, når historien er gennemført, er der en bunke collectables at samle i de forskellige missioner. Disse kan både være nemme at finde eller gemme sig bag snedige puzzles, der kræver lidt snilde at løse. Der er også niveauer, hvor du kan opnå en ekstra præmie ved at gennemføre dem inden en tidsgrænse. Problemet ved dette design er, at du kan spurte gennem historien på nogle få timer, hvis du ikke går efter 100% gennemførelse, og det er på medium sværhedsgrad.

I modsætning til dets forgængere er Battletoads 2020 ikke ekstremt svært. Der er tidspunkter, hvor der er besværlige passager, og der er tre forskellige sværhedsgrader at prøve af, hvor den sværeste gør padderne langt mere sårbare over for skade. Der er dog kun combat i omkring halvdelen af niveauerne, så et bump i sværhedsgraden vil næppe forlænge oplevelsen særligt meget.

På den anden side, tilbyder Battletoads en hel masse måder at tilgå spillet på. Du kan hoppe ind enten på PC eller konsol, omend det er værd at være opmærksom på, at mus og keyboard ikke tilbyder en optimal kontrolform. Alternativt kan du spille i tre-spillers lokal co-op, hvor dig og dine venner kan kontrollere hele Battletoad-teamet, hvilket sætter ekstra krudt på oplevelsen. Med dets korte længde og sjove historie, er Battletoads næsten perfekt egnet til en hyggelig aften co-op på sofaen.

Battletoads
BattletoadsBattletoads

Sammenlignet med 90' originalerne, har denne udgave af Battletoads virkeligt givet det visuelle en overhaling, omend på anden vis, end man nok ville forvente. Battletoads 2020 er ikke pixeleret og har overordnet set ikke noget retro-look, men i stedet en tegnefilmstil, hvilket til tider får det til at ligne en tegneserie bragt til live. Præcist det samme gør sig gældende for soundtracket, der udvikler sig fra retro-inspiration til at være mere rock-fokuseret, hvilket stemmer godt overens med de hårdkogte padders stil.

I side ende kan Battletoads meget vel blive en af årets bedste titler fra et Xbox Game Studio. Fra humoren, der går lige i mellemgulvet, det skøre gameplay, de tegnefilmsagtige animationer og til den lokale co-op, har Battletoads formået det næsten umulige og gjort et fremragende comeback efter 26 år på sidelinjen. Den korte, men glimrende historie, holder dig hele tiden på dupperne med dets konstante strøm af absurditeter, og efterlod mig med en appetit på mere i samme sekund, som jeg var færdig med spillet. Med dette eventyr overstået er det svært at sige, hvad der nu sker med padderne, men jeg ved i hvert fald, at jeg allerede tørster efter endnu en runde Toad Sham Bo!

8 / 10
+
Gameplay, lyd og design er i top, den humoristiske historie og dialog matcher det evigt skiftende gameplay, så man keder sig aldrig.