Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      PGA Tour 2K21

PGA Tour 2K21

Fore! Du må hellere se dig for, da vi slår golfbolde til højre og venstre under vores anmeldelse af PGA Tour 2K21.

Lige siden EA stoppede med at lave golfspil efter udgivelsen af Rory McIlroy PGA Tour tilbage i 2015 har det været HB Studios, der har siddet på markedet for golfspil. Kort før udgivelsen af det tredje spil i serien, The Golf Club 2019 Featuring PGA Tour, dukkede 2K Sports så op og begyndte at finansiere teamet. Dengang var der ikke tid nok til mærkbart at påvirke det endelige produkt, men nu, to år senere, er studiet klar til at give os et nyt golfspil: PGA Tour 2K21.

Personligt har jeg spillet The Golf Club-spillene endnu mere end de gode gamle Tiger Woods-spil, hvilket siger en del, da disse spil havde nærmest permanent ophold i min PlayStation 2. The Golf Club-spillene har været mere til simulationssiden, hvorimod EA's serie føltes mere arkadeagtig. Med 2K's indtræden har de hardcore fans frygtet, at også PGA Tour 2K21 ville gå arkadevejen. Jeg er glad for at kunne rapportere, at det ikke er tilfældet.

PGA Tour 2K21PGA Tour 2K21
      Klar til at sende kuglen af sted på imponerende golfbaner.

Eller, det er ikke helt rigtigt. Faktisk er der nogle aspekter af spillet, der er mere arkadeagtige, men simulationsdelen er stadig i høj grad til stede, og endda mere udfordrende end nogensinde før. HB Studios og 2K Sports har nemlig fundet en god måde at gøre spillet appellerende til både den uprøvede og hardcore golfspiller.

Lad os starte fra begyndelsen af. En sen tilføjelse til The Golf Club 2019 featuring PGA Tour var partnerskabet med PGA-touren. Det havde ikke den store indflydelse på spillet udover tilføjelsen af nogle få officielle golfbaner, men i PGA Tour 2K21 er partnerskabet taget et skridt videre. 12 professionelle PGA-spillere er tilgængelige at spille imod i den forbedrede karrieredel, og endnu flere baner er blevet tilføjet. PGA Tour-ranglisten i karrieredelen er også fyldt med rigtige spillernavne, men der er også nogle store navne, der mangler, såsom Tiger Woods, Rory McIlroy, Phil Mickelson, Viktor Hovland og Collin Morikawa. Når nu udvikleren også har fjernet muligheden for at redigere spillernavne, bliver det interessant at se, om der vil komme opdateringer i fremtiden.

PGA Tour 2K21PGA Tour 2K21
      Ikke alle slag er lige nemme...

Karrieredelen har også andre forbedringer. Tee-tiderne er nu realistiske under de traditionelle firerundeturneringer, da de førende spillere begynder deres runde som de sidste i både tredje og fjerde runde. Sværhedsgraden kan blive sat nærmest præcist som du vil have den, med mange specifikke måder at justere graden af udfordring på. Du kan for eksempel ændre sværhedsgraden for dine modstandere, mens du har andre indstillinger for konditionerne. Du kan også vælge hvorvidt dine modstandere skal være konsistente fra runde til runde, turnering til turnering, og endda ændre hvor sandsynligt det er, om de overhovedet vil deltage i de fleste af turneringerne. Dette, sammen med tilføjelsen af rivaludfordringer mod spillets 12 PGA-spillere og mange sponsorudfordringer, gør karrieredelen mere indbydende end nogensinde før. Statistik er også meget forbedret siden sidste gang, og fra hvad jeg kan vurdere efter to sæsoner på touren, er tallene meget virkelighedstro.

PGA Tour 2K21
      PGA Tour 2K21 giver dig mange muligheder for at planlægge dit slag ned i mindste detalje.

Præsentationen af turneringerne i karrieredelen er også blevet ændret med forbedret grafik og et helt nyt hold af kommentatorer. John McCharthy er fra kommentatorpulten sendt ned på det kortklippede græs, hvorfra han i ny og næ bidrager med betragtninger, mens Luke Elvy og Rich Beem er tilbage i kommentatorboksen. De er et friskt pust, men med tiden bliver de alligevel repetitive som i de fleste sportsspil. Nogle af deres kommentarer er sjove, men ikke den sjette eller syvende gang, du hører dem. For resten af spillet, som i multiplayer og online.golfklubber, er John McCarthy stadig manden bag mikrofonen. Når alt kommer til alt, er han stemmen bag The Golf Club.

Nu hvor vi snakker golfklubber, så har udvikleren af en eller anden grund besluttet af fjerne offline-klubber fra PGA Tour 2K21. Mit gæt er, at de føler karrieredelen er god nok, som den er, og vil vise den frem så meget som muligt. Der er desuden ikke noget i vejen for at starte en privat onlineklub og spille i den alene, som et alternativ til single-player-klubber.

PGA Tour 2K21
      Sejrsrusen er fantastisk.

Der var store forskelle platformene i mellem i det forrige spil, og når det kommer til menuer, er det stadig tilfældet. Under anmeldelsesperioden var jeg kun i stand til at spille PlayStation 4 versionen, men sammenlignet med videoer, jeg har set af PC versionen, virker det til, at forskellen er den samme som før. Mere positivt er det, at den store forskel i gameplay virker til at være forsvundet, hvilket vil være en stor forbedring. PlayStation-brugere havde en stor fordel i online tredjepartsturneringer som TGCTours i den forrige version, men det virker til at høre fortiden til.

Den vigtigste ting er dog stadigvæk gameplay, og PGA Tour 2K21 har, som tidligere nævnt, formået at inkludere alle spillere uanset deres evner. For nye spillere, er der tonsvis af hjælpeværktøjer til at gøre spillet nemmere. Der er presets tilgængelige, der gør det nemmere at vælge, hvilket gameplay jeg vil opleve, men jeg kan også gå i dybden med hver indstilling og justere alt fra sværhedsgraden af mit sving til antallet af put previews, jeg har til rådighed. Det er nu også valgfrit, om jeg vil bekymre mig om vind, leje og/eller elevation. Dette gør spillet meget tilgængeligt for dem, der bare vil læne sig tilbage og slappe af med en runde golf, eller mere udfordrende for fans af simulation. Dette spil er meget, meget udfordrende på den sværeste sværhedsgrad. Og forresten, ja - backspin er tilbage i PGA Tour 2K21 (efter at have været slemt savnet i dets forgænger.)

PGA Tour 2K21PGA Tour 2K21PGA Tour 2K21
      Avancerede indstillinger, en ny golftaske og masser af tøj er inkluderet i PGA Tour 2K21.

Spillets grafik og lyd er ikke meget forskellig fra den glimrende levering i de forrige spil. Der er enkelte forbedringer hist og her, først og fremmest i forhold til, hvordan græsset ser ud, men den generelle grafik er okay uden at være spektakulær. Tilskuerne har stadig ingen indflydelse på gameplayet og bliver til spøgelser, når bolden kommer imod dem, mens animationerne af golfspillerne stort det er de samme som før. Banernes lyde er lige så glimrende, som de plejer at være, og soundtracket er mere afslappet som nogensinde.

Der var bekymringer om, at 2K ville bringe over "pay-to-win" elementer fra NBA 2K serien. De fleste var bange for, at det nye evne-system for golfkøllerne ville betyde, at dem, der betalte mest, ville få de bedste køller. Heldigvis er det ikke tilfældet. Det nye evne-system virker glimrende, da de køller, der giver mig længere distance, er meget følsomme over for fejl, hvilket gør dem sværere at bruge. Det er et velbalanceret system, der, hvis du spørger mig, gør underværker.

PGA Tour 2K21PGA Tour 2K21
      Har du, hvad der skal til for at slå din rival?

Endeligt har banedesigneren fået et par opgraderinger. Denne feature er muligvis den største grund til, at The Golf Club spillene har en længere levetid end andre sportsspil. Mængden af brugerlavede baner gør det muligt at spille på en ny bane hver eneste dag. Objekter var førhen låst til et specifikt tema, men er nu fuldstændigt åbne, hvilket åbner op for en hel verden af muligheder. Dette, kombineret med nye elementer og muligheden for hurtigt og nemt at lægge teksturer, vil sandsynligvis føre til nogle fantastiske kreationer, fra de talentfulde og kreative folk, jeg ved vil bruge en masse tid på denne del af spillet.

Spillet har dog også stadig nogle klare mangler, der især vil frustrere den dedikerede golfspiller. Antallet af gange bolden langsomt har rullet ned i sandbunkeren og fået et leje på 70-80 %, er utallige. Der er også nogle gange, hvor bolden klart er i det høje græs, men kun indikeres som 60% dækket. Slagsystemet kunne også godt have fået nogle flere forbedringer, og især fjernelsen af punch shottet trækker i den gale retning. Det hårde, lave slag med den dykkende bue, er ellers et redt udbredt slag nu om dage, og mangler til de situationer, hvor man vil mindske vindens effekt på ens slag. Cross-play er stadigvæk heller ikke en mulighed, på trods af, at der er tale om en sport, der ellers ville egne sig perfekt hertil. At du er nødt til at dele dine resultater online på tredjepartssider for at kunne sammenligne din score, er simpelthen latterligt nu om dage.

PGA Tour 2K21
      Hvert et hul giver mig muligheden for at få mere XP.

Når alt kommer til alt, er PGA Tour 2K21 dog stadig et glimrende spil. Ingen tvivl om det. Det vil tilfredsstille både dem, der leder efter en mere arkadepræget oplevelse, og dem, der vil have ren simulation, hvilket betyder en endnu større spillerbase. Med glimrende tilføjelser til karriedelen, forbedringer til kerne-gameplayet, og nye licensere spillere og baner, er det stadig det bedste golfspil på markedet, og vil sikkert forblive så, indtil det næste spil i serien bliver udgivet.

PGA Tour 2K21
      Der er endeligt et komplet overblik over greenen.
      9 / 10