Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Fast & Furious Crossroads

Fast & Furious Crossroads

Ja, I ved vist allesammen hvor det bærer hen, det her...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Kender I det når man i en længere periode af sit liv går glip af kulturelle strømninger? Når fede ting andre mennesker mener man burde vide noget om, bare er noget der sker for andre mennesker, som en del af Zeitgeisten? At pludselig støde på et stykke populærkultur, der fuldstændig er gået din næse forbi? Jeg har flere eksempler, for jeg er kronisk imod at synes om, hvad alle andre synes er fedt. Så rebelsk er jeg. Jeg holder også altid med den onde i film, bare fordi filmskaberne forsøger at mase deres helte helt ned i halsen på os seere. Det jeg er på vej ind på her, er at jeg eksempelvis endnu har til gode at se én eneste Fast & Furious-film. Det er ikke fordi at jeg er allergisk overfor "kitsch", eller den der telenovella-vibe som filmene går efter - den slags elsker jeg, når det udføres på effektiv vis. Jeg har set en masse trailere, med store biler der laver urealistiske stunts, og laver flyvehop over Rundetårn. Det er bare et opfundet eksempel, men hvem ved? En dag, måske? Så vidt jeg kan se, er der snart 12 film i serien, hvilket er totalt skørt. Det er mere for at slå fast, at selvom jeg ikke direkte har noget forhold til filmserien, så er jeg ikke imod amerikansk smørdialog, arketyper og genkendelige plotstrukturer. Man kan heller ikke argumentere imod, at filmene har haft succes, men nu kommer der også et spil, som jeg har fået æren af at tolerere.., eller anmelde, undskyld. Mine damer og herrer, jeg giver jer Fast &Furious Crossroads, som jeg har spillet på PC, men som også kan fås på denne generations konsoller, undtagen Nintendo Switch. Spillet er udviklet af Slightly Mad Studios, og udgivet af Bandai Namco. Slightly Mad Studios står i øvrigt bag Project Cars-serien - det kan man ikke umiddelbart mærke.

Fast & Furious Crossroads
Fast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads
Dette er en annonce:

Fast & Furious-filmene er, efter hvad jeg har ladet mig fortælle, mere eller mindre baseret på biler der kører stærkt, og en historie, som efter sigende, og historier som tilsyneladende centraliserer sig selv om ordet "family", og Vin Diesel der siger ordet "family" mange gange. Han får selskab af Michelle Rodriguez i flere af dem (hun dør vist i en af dem, men genopstår igen, som man jo gør.) Hvorfor skriver jeg alt det? Jo, det gør jeg fordi at netop de to skuespillere også er med i Fast & Furious Crossraods, selvom man ikke ser dem særligt meget.

I stedet følger man Vienna og Cam, som bliver rodet ind i alle mulige besværligheder, hvor både mesterkriminelle, og diverse politimyndigheder er involveret. Viennas kæreste, eller hvad han nu er (det er vist nok indviklet, mere får man ikke at vide), har oparbejdet en gæld hos den lokale mafia i Barcelona, og det er så opgaven for de to kvinder at finde en løsning. Det går ikke så godt, da kæresten dør, og de to bliver jagtet af selvsamme mafia. Dom og Letty fra filmene bliver snart efter indblandet i historien, og så går det ellers over stok og sten. I kan måske mærke min ironiske distance til det hele, og det er fordi historien er tomme kalorier. Det hele er en stor klichéfyldt gang ævl, og jeg tog mig selv i flere gange at miste fokus, alt i mens de stive mellemsekvenser spildte minutter af mit liv, som jeg kunne have brugt på se maling tørre.

Det er derfor jeg slog fast, at jeg ikke har noget imod kitsch, men jeg har noget imod dårlige fortællinger, og hvis historierne er lige så ringe i filmene, så er jeg glad for, at de mange film er blevet ignoreret af mig igennem tiderne. Som sagt kommer Letty og Dom ind i historien, men de bidrager ikke specielt meget til at forbedre fortællingen. Jeg tænker at grunden til at jeg ikke brød mig om historien, er det faktum at stemmeskuespillet er skandaløst dårligt. Jeg mener ikke; "haha, det er så dårligt at det er godt." Jeg mener; "åh nej, de stakkels skuespillere, er de min blevet truet til at være med i spillet?" Vienna og Cam er især i deres egen liga, fordi de siger alt som om de sad og drak the en kedelig søndag i den lokale seniorklub. Denne apati holder de hele vejen igennem, selvom de skal forestille at køre 200 kilometer i timen ned af en bjergside, mens faldende sten rammer deres forruder (uden af gøre skade på bilen vil jeg lige tilføje, men mere om det senere). Diesel og Rodriguez er ikke meget bedre, men de virker dog en smule mere professionelle, og Diesel snakker som altid meget monotont, så der er ikke den store forskel, mens Rodriguez' indsats er godkendt. Hun kan dog ikke redde en historie, som er så overflødig, at jeg ikke håber spillet er en del af det samlede Fast & Furious-filmunivers, men som sagt ved jeg ikke hvor gode eller dårlige filmene er. Jeg håber dog, for menneskehedens skyld, at de er bedre end det her.

Fast & Furious Crossroads
Dette er en annonce:
Fast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads

Selve spillet er et bilspil lavet af skaberne af Project Cars-serien, som jeg også har stiftet bekendtskab med tidligere i min Gamereactor-karriere. Jeg var ganske tilfreds med spillet dengang for tre år siden, så man skulle formode at selve køreoplevelsen er i orden... ikke? Det er den bare ikke desværre. Bilerne har tilforladelig styring, men det er ikke lykkedes for udviklerne at få bilkamp implementeret på tilfredsstillende vis. Det gælder nemlig ikke om at komme først for det meste, det gælder i stedet, i mange situationer, om at smadre de andre biler, og derfor har de fået egenskaber, som den normale fysik på denne klode ikke ville tillade i virkeligheden. Det gør ikke så meget, men det hele føles så ujævnt, kedeligt og ringe implementeret. I de fleste missioner kan bilerne lave en sidebevægelse, hvis man trykker på LB- og RB-knapperne på controlleren, hvor bilen kaster sig enten til venstre eller højre, for derved at gøre skade på de biler der forfølger en. Når de så har fået nok skade, går alt i slow-motion, så man ser bilen blive slynget væk fra sporet. Desværre har man, mens denne scene står på, stadig fuld kontrol over ens egen bil, men man kan ikke se vejen, da kameraet er på bilen man lige har smadret. Det holder bare ikke. Jeg ved ikke hvor tit jeg kørte ind i ting, bare fordi Fast & Furious Crossroads prøvede at være den seje drenge i klassen. Spillet er ikke den seje dreng i klassen - på noget tidspunkt.

Selve fysikken sidder heller ikke i skabet hele tiden. Man har, udover de forventede brugerfladeelementer, en bjælke der viser ens bils skade på et givent tidspunkt. Når den når nul, er spillet slut. De andre biler har en af disse også, hvilket betyder at det føles meget utilfredsstillende at ramme andre biler. Jeg vil måske sammenligne sammenstødene med at ramme en papkasse i virkeligheden. Det giver et lille bump, og man ryger let til siden, men nogen tilfredsstillende mekanik er det ikke. Som jeg nævnte er der en mission i Marokko senere i spillet, hvor store sten regner ned på vejen man kører på. Her mener jeg ikke at den kun gør det få steder, hvorpå man så undgår kollisioner, nej nej, stenene regner ned over bilen, hele vejen igennem de 10 minutter missionen varer. Store, kæmpe klippestykke, som bare preller af på bilen, som var det insekter på ens forude. Det er så ringe lavet at man bliver helt frustreret, specielt fordi det kunne have være godt. Missionerne er også ganske primitive. "Ødelæg bil A inden den når sit mål." "Undgå at bil B smadrer dig." "Undgå politiet ved at hacke deres computer. Lykkedes dette, afbryder de forfølgelsen, selvom de kører en meter fra dig, og siger at de har mistet den bil de ledte efter." Lad mig gentage; Politiet afbryder forfølgelsen af en bil, de kan se lige foran dem, fordi deres computer siger den ikke er der mere. Jeg var rystet da jeg oplevede det først gang, for jeg har da aldrig oplevet noget så snot dumt, nogensinde. Jeg kan komme med mange flere eksempler, men vi skal videre, og jeg bliver helt deprimeret ved tanken.

Fast & Furious Crossroads
Fast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads

Pointen her er at Slightly Mad burde vide bedre, rettighedsindehaverne bag Fast & Furious burde vide bedre, alle involveret her burde vide bedre. Men de har bare sluppet den her prut ud, og håbet at licensens navn alene kan bære spillet fra butikshylden og ned i intetanende kunders indkøbskurve. Den går bare ikke!

Spillet kører ikke så godt heller ikke så godt. Grafikken er nogenlunde, men billedhastigheden falder med jævne mellemrum, hvilket er virkelig trælst. Jeg kom ved en fejl til at pille ved de grafiske mellemindstillinger, hvor alt kørte sådan lidt hostende. Jeg satte derpå grafikken op til maksimum, og spillet kørte akkurat lige så dårligt. Jeg ved slet ikke, hvad udviklerne har tænkt på, da de lavede spillet, eller om de har haft en svær proces.

Det er i øvrigt omtrent fire til fem timer langt, uden videre grund til at spille det igen. Og det koster fuld pris. Så ja, det var en oplevelse at spille Fast & Furious Crossroads. Vil jeg anbefale det til nogen? Nej, nej nej, for guds skyld nej. Hold jer fra dette spil, det er noget af det værste bras jeg længe har spillet. Puha!

HQ
04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+
Nogenlunde grafik til tider, momentvis opstår der innovative ideer.
-
Forfærdelig historie, horribel kørefysik, rædsomt stemmeskuespil, ringe optimeret.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold