Minecraft

Minecraft

Minecraft har forladt beta-stadiet, og er endelig blevet udgivet rigtigt. Men hvor godt er spilfænomenet egentlig? Vi har testet det grundigt.

Det er ikke sjældent, man bliver spurgt om hvad Minecraft er. Svarer man at det er et spil, lyder det følgende spørgsmål næsten altid hvilken slags spil det er. Og det spørgsmål er ikke lige så let at svare på, hvis jeg skal være ærlig. Minecraft er nemlig et af den slags spil, der er hvad man gør det til, og hvor man i høj grad selv bestemmer over sin oplevelse. Du vælger selv om du vil spille alene eller med andre. Hovedrollen indtages ikke af den stille og kubiske hovedperson Steve, men snarere af den massive verden som Minecraft giver spilleren. Spillet kan selv bygge en verden til dig, eller du kan indtaste en kode, som verdenen så skabes ud fra.

Afhængigt af hvilken spiltype, du vælger, får du to helt adskilte oplevelser. Creative-delen giver dig uendelige ressourcer, og her kan du gøre lige hvad du vil. Skabe, bygge, rasere eller gå rundt og glo. Man har mulighed for at svæve frit rundt i luften. Man kan færdes hvor man vil, uden at bekymre sig om farer eller hverdagsbehov. I Creative-delen har man adgang til alle de værktøjer, man skal bruge for at bygge hvad man vil. Du har sikkert set brugere skabe massive byer med konstruktioner, der imponerer enormt, og med lidt tid og hårdt arbejde kan du gøre det samme.

Den anden spildel er Survival, og her ligner Minecraft mere et traditionelt spil. Du dumpes ned et sted i verdenen, helt uden værktøj eller resourcer. Når du slår på noget tilstrækkeligt længe, forsvinder det og omdannes til en kube, som du kan samle op og senere placere som du vil. Det er bare om at vænne sig til denne process, for du kommer til at hakke og placere mange kuber i løbet af dine eventyr i Minecraft. Materialerne er mange, og du bliver hurtigt nødt til at bygge dit eget værktøj for at få lidt fart på arbejdet.

Minecraft

Værktøjerne skal bygges af råstoffer, der findes rundt omkring i spilverdenen. De første enkle værktøjer bygger man af træ, men de dur ikke til særlig meget, hvis sandheden skal frem. Med disse træværktøjer kan man i stedet hugge lidt sten, der udgør grundlaget for mere kompetente redskaber. Først og fremmest har man brug for en økse, en hakke og en spade til de forskellige materialer. Men man har ikke tid til at dalre rundt, da de første minutter i Minecrafts Survival-del er kritiske. Solen forbliver ikke oppe for evigt, og når den firkantede varmekilde sænker sig ned under horisonten, dukker der en hel del ubehagelige ting op. Zombier, edderkopper, skeletter og andet utøj kommer frem fra ingenting, og pludselig er spilleren jaget vildt. Den første nat plejer man at bruge indelukket i en improviseret hule i en klippevæg.

Min første nat blev mildest talt dramatisk, da jeg lukkede mig selv inde med en samling sandklodser på en bjergside. Helt uden værktøj kunne jeg så stå indeklemt, mens zombier og andre monstre flokkedes udenfor. Da solen senere stod op og satte disse væsener i brand, var det sikkert at begive sig ud fra gemmestedet. Vildfaren og ensom i en gigantisk verden vidste jeg ganske enkelt ikke hvad jeg skulle tage mig til.

Efter nogen tids formålsløs ødelæggen af omgivelserne, gik det op for mig at der ikke var nogen eller noget, der fortalte mig hvad jeg skulle gøre. For at lære hvordan jeg bygger værktøj, var jeg nødt til at gå på Youtube og finde en guide. At man skulle åbne figurskærmen og placerer træstykker i byggevinduet for at lave brædder var vel ikke nogen stor udfordring.

At man derefter skulle placere brædder på alle fire pladser i byggevinduet, fandt jeg ud af ved et tilfælde. Med arbejdsbænken fik jeg mulighed for at bygge mere avancerede ting. At man er tvunget til at placere visse genstande i visse pladser i dette byggevindue for overhovedet at bygge noget, overgik dog min forstand. Sagen er den, at Minecraft er et spil, der ikke forklarer noget for spilleren. Der er intet indbygget hjælpesystem, og spilleren er simpelthen overladt til sin egen formåen helt fra starten. Med tanke på hvor mange ting, der er at bygge, havde lidt hjælp nok været på sin plads.

Minecraft

At mange spil satser på hjælpesystemer, der overlader intet eller kun meget lidt til spillerens egen fantasi, er selvfølgelig også et problem, og det generer mig når man får alt for meget hjælp i visse spil. Minecraft er i den modsatte grøft, da det ingen hjælp tilbyder overhovedet. Her tæt på slutningen af 2011 virker det som en underlig ting at udelade. Jeg vil ikke holdes i hånden gennem hele spillet, og jeg vil ikke skræmmes væk ved at få alle svar på en gang, men jeg vil under alle omstændigheder have lidt grundlæggende information som spiller.

Det er svært ikke at nævne grafikken i en anmeldelse af Minecraft. Mange vil sikkert afvise den som dårlig og kantet, men al design hænger sammen, og disse kasser bygger enorme miljøer, der imponerer. Man kan finde bjergtoppe, strande, bakker og huler overalt. Står man højt oppe og skuer ud over spilverdenen, er det svært ikke at blive imponeret over hvor lækkert det ser ud.

Trods det kantede design virker formerne helt naturlige, og jeg synes rigtig godt om det. Som med 3D Dot Game Heroes eller et valgfrit pixelbaseret spil kan man kritisere grafikken for at være gammeldags og teknisk underlegen. Selv synes jeg, at den er fyldt med personlighed og er meget tiltalende.

Minecraft er et spil, hvor spilleren selv bestemmer, og det ser man ikke så ofte længere. Jeg kan gøre næsten som jeg vil med verdenen. Vil jeg jævne et bjerg med jorden, kan jeg gøre det. Vil jeg bygge et stort slot eller en lille hytte, kan jeg gøre det. Vil jeg slå dyr ihjel eller bare løbe på en sandstrand, kan jeg også gøre det. Man sætter selv sine mål, og vælger selv hvordan man vil gå til dem.

Minecraft

Og selvom det bestemt er positivt, så følte jeg den første gang, jeg spillede Minecraft, at spillet var nedbarberet og intetsigende. Efter at have pløjet gennem timevis af videoer på YouTube var jeg dog mere end klar, og pludselig fik jeg meget mere ud af spillet. Der er et rigtig godt community omkring Minecraft, og der er mange, der har skabt masser af videoer, hvor de hellere end gerne hjælper andre spillere i gang. Det er selvfølgelig et stort plus, og hjælpen er sjældent mere end en internetsøgning væk.

Jeg foretrækker at spille Survival, men på sværhedsgraden peaceful. Det betyder at jeg stadig kan dø, hvis jeg ikke er forsigtig, men jeg slipper for fjender og andre ubehageligheder. Jeg skal arbejde for mine resourcer, jeg kan udforske verden, der ligger foran mig, og vil jeg bygge noget, skal jeg selv skaffe materialerne.

Skabelse og udforskning er en spændende del af Minecraft, og jeg kan lide at begive mig ned i et naturligt hulrum i jorden og finde enorme underjordiske komplekser fyldt med lava, vand sjældne materialer og andre godter. Andre gange graver jeg et hul i jorden, der bliver dybere og dybere, indtil jeg finder noget interessant.

Det er en kliche, men Minecraft er et spil, der er lige så godt som spillerens fantasi og nysgerrighed. Her er ingen tvang, ingen pegepinde og ingen der stopper mig i det, jeg laver. Ved første øjekast ser Minecraft måske ikke ud til at tilbyde meget, men efter lidt tid går det op for en, at det har så meget indhold at man næsten bliver svimmel ved tanken.

Survival-delen har desuden fået en decideret slutning, hvor man skal bekæmpe en stor drage. Personligt er jeg ikke så interesseret i det, og foretrækker at bygge videre på det der er mit, og det jeg har lyst til. Online-delen er den samme som offline-delen, med den forskel at man gør alt sammen med en eller flere andre spillere. Her er ingen serverbrowser eller lignende, så man skal taste en specifik IP-adresse ind for at kunne tilslutte.

Vil man lave sin egen server, skal man hente den officielle server-software og selv rode med indstillingerne. Personligt fandt jeg det svært og kedeligt, og jeg fik ikke rigtig denne del til at virke. Jeg skal ikke udelukke at det skyldes mit manglende intellekt, men jeg kom aldrig længere end til en verden, hvor jeg ikke kunne hugge ting i stykker. Så jeg fandt nogle andres server i stedet.

Minecraft

Jeg synes online-delen burde være enklere, og det skulle være nemmere at bruge sin offline-verden online i stedet. Og jeg skal også ærligt erkende, at brugergrænsefladen lader noget tilbage at ønske i visse tilfælde. Og selvom Minecraft er et af de bedste spil, jeg nogensinde har spillet, ville jeg aldrig påstå at det var fejlfrit. Alligevel har Minecraft mere at tilbyde en næsten noget andet spil på markedet i dag.

I en tid hvor flere og flere spilfirmaer begrænser hvad spilleren kan gøre, gør Mojang det præcis modsatte. Vi slipper for forenklet spilmekanik, forudbestemte sekvenser og forudsigelige hændelser med et spil, der næsten udelukkende er frit og åbent. I sidste ende vil jeg sammenligne Minecraft med min absolutte yndlingsserie fra tv, Seinfeld. Det er et spil om ingenting. Men midt i ingenting er alt muligt. Det elsker jeg.

9 / 10
+
Enorme miljøer, stor frihed, uendelige muligheder, simpelt smukt, kun fantasien sætter grænser