Disney Universe

Disney Universe

Eurocom viser hvordan Disney-licensen bedst laves til et familievenligt platformspil. Læs hele bedømmelsen lige her...

Det er ikke ualmindeligt hvis de første ord du tænker på når jeg skriver licensspil er "hurtige penge", for på sørgelig vis har de to uundgåeligt hængt sammen i nærmest lige så lang tid som spilmediet har eksisteret. Det er der dog heldigvis ikke nogen der har fortalt britiske Eurocom, hvilket blev demonstreret tidligere på året med det udemærkede Rio og nu bliver cementeret med Disney Universe.

Baggrundshistorien fortæller om en virtuel forlystelsespark kaldet Disney Universe, hvor alle fans af den kære Walt's mange eventyr kan boltre sig med de mange figurer og deres unikke verdner. Den slags hygge er dog ikke noget for den evigt sure Hex der beslutter sig for at hacke universet og vende dets mange beboere mod de besøgende. Med andre ord er der altså masser af robotter og kunstig intelligens der skal have et par på låget, og opgaven tilfalder naturligvis dig og din vennekreds.

Disney Universe

Seks forskellige verdner der hver er delt op i tre kapitler, som igen hver indeholder tre baner står klar til at byde dig velkommen fra starten af - sådan da. Indholdet i din virtuelle pengepung er ikke just bugnende, og derfor er valget om hvilken verden der først skal låses op for naturligvis op til dig. Hver af de seks verdner er tematiseret efter en Disney-klassiker og valget står derfor mellem Aladdin, Wall-E, Pirates of the Caribbean, Alice i Eventyrland, Lion King og Monsters Inc.

Inden man får lov til at gå i gang med en bane skal man dog vælge et kostume, og selvom det måske lyder en tand for børnevenligt for nogen, er det de færreste der ikke med det samme vil blive bløde i knæene når de ser en af de blå figurer iklæde sig eksempelvis et Pumba-kostume. Kostumerne er alle sammen fyldt med detaljer og så er de bevidst lavet en smule for store til figurerne, således at de svinges rundt så snart figurerne begynder at røre på sig. Hvis du nogensinde har set nogle af de store masker der kan købes i Disneyland, og som fylder det meste af bærerens hoved, ved du præcis hvor vi er henne her.

Disney Universe

Frem for at tage den tilsyneladende nemmeste rute og lade spillet bestå af en samling minispil, har Eurocom i stedet kigget i retning af en anden britisk udvikler når det kommer til opbygningen af spillet. Således er her tale om at platformseventyr hvor hver bane byder på små simple puzzles der altid passer godt i kontekst med den film som har inspireret dem - LEGO-spillene kan godt være stolte.

Her skal derfor findes tandhjul, statuer, forvoksede lommeure og meget andet, som skal placeres de rigtige steder for at aktivere en kontakt eller lignende. Svært bliver det dog aldrig og den manglende overskuelighed der har præget nogle af Lego-spillene, er her erstattet med hjælpende pile der efter lidt tid pejler dig i den rigtige retning. Det fungerer alt sammen upåklageligt og selvom nogen vil efterlyse lidt mere udfordring, vil alle andre glæde sig over hele tiden at være på vej mod nye opgaver.

Disney Universe

Fjender er der masser af, og de skal alle have en omgang flade som let klares via et kampsystem der glædeligt opfordrer til heftigt knaptrykkeri. Tre tryk på den samme knap er oftest alt hvad der skal til, selvom det også er muligt at sende fjende op i luften og levere flyvende slag. Hvert kostume kan yderligere opgraderes fire gange ved at finde gemte stjerner på banerne, men foruden en visuel udskiftning af kostumets våben, samt lidt mere slagkraft og livsenergi skal du ikke forvente det store af opgraderingerne.

De rigtige stjerner i Disney Universe er dog de smukt sammensatte baner, der ikke kun er enormt troværdige mod de film der har inspireret dem, men også er varierede i deres opgaver. Vælger man Pirates skal man eksempelvis pludseligt skyde piratskibe i stykker, mens bølgerne gør at man hele tiden skal skubbe kanonerne på plads igen. Befinder man sig i stedet på Wall-E's affaldsplanet skal oprydningsmaskiner bruges til at skaffe affald af vejen, mens hemmelige kontakter aktiverer usynlige trapper i Alices eventyrlige verden.

Disney Universe

Disney Universe kan fint spilles alene men ligesom de LEGO-spil der så tydeligt har inspireret det, er dette også en oplevelse der absolut er sjovest hvis man spiller sammen med andre. Således kan fire spillere begive sig på eventyr på samme tid, hvilket oftest ender i en kaotisk kamp om at indsamle flest guldstykker og hurtigst klare de mange opgaver. Belønninger i form af flere guldstykker fordeles efter hver bane til de bedste spillere, og da den eneste straf for at miste alt sin livsenergi er et afkast på et par moneter, er der sjældent nogen grund til sure miner.

Selvom spillet indeholder mere end 50 forskellige kostumer at åbne op og nok baner til at holde det hele friskt i lang tid, er der ingen tvivl om at Disney Universe stadig er et spil der bedst nydes af de, der endnu ikke er blevet trætte af Lego-serien.

Udfordring er der ikke meget af, kampsystemet hæver sig aldrig over febrilsk knaptrykkeri og så virker det en smule mistænksomt at en indbygget butik allerede fra starten lokker med forskellige tilbud til de som ikke synes standard-pakken byder på nok.

Alligevel skal Eurocom have ros for at have lavet et familievenligt eventyr der har taget Disney-opgaven så seriøst man kan, uden at glemme den magi og charme som alle dage har været det magiske univers største force. Her er rigeligt med underholdning for de som ikke nødvendigvis søger svedfremkaldende udfordringer eller præcisionsopgaver, men blot i stedet er indstillet på at nyde et problemfrit og hyggeligt eventyr sammen med vennerne.

Disney Universe
7 / 10
+