Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3

Tredje verdenskrig er her og akkompagneres endda af stenhårde mandfolk med skæg og store våben.

Infinity Ward forandrede hele actiongenren med Call of Duty 4: Modern Warfare. Spillet introducerede en helt ny skabelon for hvordan actionspil skulle se ud, og er siden da blevet et af industriens mest kendte varemærker. Det skete alt sammen for fire år siden, og alligevel er der ikke sket meget med genren siden da, for de fleste actionspil, som har forsøgt at udfordre Call of Duty, har gjort det uden at videreudvikle de originale ideer som Infinity Ward skabte.

Seriens udgiver Activision har heller ikke vist den store vilje til at ændre ved den skabelon, som stort set alle actionspil i dag følger. Hvordan du forholder dig over for seriens udvikling - eller manglen på samme - afgør helt og holdent hvor meget fornøjelse du vil få ud af det nyeste afsnit. Call of Duty: Modern Warfare 3 er nemlig seriens femte spil på fem år, og gør bruge af den samme grafikmotor og de samme grundværdier.

Call of Duty: Modern Warfare 3

I Modern Warfare 3 står verden over for en ny verdenskrig. Det er en usædvanligt ond russer, der er skyld i det hele, og kun spilleren kan få verden på den rette kurs igen. Fortællingen fortsætter hvor forgængeren endte, og det lykkes faktisk at lave en tilfredsstillende afslutning på trilogien som belønner alle de, der har engageret sig i de forskellige personligheder. Præcis som i de tidligere spil bydes der her på eksotiske miljøer med stor variation når spillet hopper rundt omkring i verden, og den globale konflikt ses denne gang fra flere forskellige synspunkter end nogensinde tidligere. Resultatet er en varieret oplevelse som andre spil vil få svært ved at matche.

Serien er måske ikke kendt for sit stærke narrativ, men er der noget den kan, er det storslåede actionoplevelser i bedste Michael Bay-stil. På dette punkt lever Modern Warfare 3 op til sit navn med stor bravour, og hver bane udgøres af en hæsblæsende rutsjebane-tur gennem forskellige utrolige øjeblikke, der ofte tager pusten fra en. Det føles ofte fantastisk, men desværre også til tider overinstrueret og forudsigeligt. Seriens to tidligere kapitler bød også på sådanne scriptede situationer, men denne gang er det næsten som om udvikleren er løbet tør for ideer. Mod slutningen føler man sig derfor en smule træt, og det på trods af at kampagnen kun varer i omegnen af fem timer.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Når man spiller Modern Warfare 3 er det svært at forestille sig, at næsten halvdelen af holdet forlod den oprindelige udvikler for halvandet år siden. Infinity Ward har nemlig fået hjælp af Sledgehammer Games til at afslutte trilogien, og på trods af at dette altså derfor er en produkt udviklet af to forskellige udviklere, er det faktisk ikke til at mærke.

Man har virkelig fået styr på grafikmotoren denne gang, og Modern Warfare 3 byder på den mest imponerende grafik i seriens historie, som altid serveret med flotte 60 billeder i sekundet. På lydsiden lykkedes det musikken, eksplosionerne og stemmeskuespillet at komplementere den action, man ser på skærmen, ganske glimrende.

I kampens hede er alt det naturligvis ikke noget man tænker på, men alligevel er det dog nærmest umuligt ikke at bemærke hvor gammel teknologien er begyndt at se ud sammenlignet med sidste efterår - årets konkurrenter består trods alt af Crysis 2 og Battlefield 3. Belysningen er virkelig akavet i udendørs miljøer og visse teksturer ødelægger helhedsindtrykket. Men ikke engang en aldrende grafikmotor kan sabotere de omkringliggende områder, som er lette at leve sig ind i takket være den fantastiske atmosfære.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Det er dog ikke kun det grafiske, der virker bekendt i Modern Warfare 3, for ordet definerer nemlig også det spilmæssige. Perks fungerer som de altid har gjort, våbenbalancen er den samme og det hele er stadig lige så intenst og vanedannende som får fem år siden. Var man lidt uretfærdig, ville man kalde dette for en glorificeret udvidelse af Modern Warfare 2, men det er dog at misse pointen.

En af de to store nyheder er våbenfærdighederne, som betyder at de våben, man anvender mest, bliver bedre. Det tilfører endnu mere dybde til spillets multiplayer-funktioner, og de som har brugt tid på at lære deres våbens plusser og minusser vil få en væsentlig fordel.

Der er også blevet plads til at kunne vælge mellem forskellige killstreak-systemer, sådan at du kan finde noget der passer din spillestil. De tre forskellige systemer har hver deres fordele, og vil man eksempelvis spille support, er det nu muligt. Denne udvikling får spillet til at virke friskt for en stund, men for hver nytilføjelse savner man en funktion fra sidste års Call of Duty: Black Ops. Det handler altså mest om småforbedringer, der i høj grad minder om dem som nogle udgivere tilføjer deres årlige sportsspil.

I de næste mange måneder vil mange ganske sikkert sidde fast i denne multiplayer-del, men man må ikke glemme Spec-Ops som oprindeligt blev introduceret i Modern Warfare 2. Her bydes der på co-op missioner for to spillere, og muligheden lever denne gang op til sit fulde potentiale grundet en følelse af progression og leaderbords.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Der bydes på 20 nye missioner baseret på miljøer fra kampagnen, og disse indeholder faktisk nogle af spillets højdepunkter. Intet vil overraske på samme måde som første gang man styrer en AC-130 i Call of Duty: Modern Warfare 2, men opgaverne er her ligeså fabelagtige som i forgængeren, og giver mig lyst til at spille igennem hele kampagnen sammen med en ven.

Man kan dog ikke få alt, og som trøst finder der nu spilmuligheden Survival, som to spillere kan nyde sammen. Kort fortalt er det som zombie-muligheden i Treyarchs Call of Duty-spil, bare uden zombier. Man stilles således over for et uendeligt antal fjender, og anvender indtjente penge på at opgradere våben, beordre Predator-missilangreb og aktivere perks. Her er tale om en af de bedre fortolkninger af spilmuligheden, og tilsammen med de regulære opgraderinger udgør Spec-Ops nu en reel tredjedel af pakken.

Esset i ærmet hedder dog ikke Spec-Ops, men i stedet Call of Duty: Elite. Det er en ekstern tjeneste som biddrager med et socialt aspekt til spillets multiplayer-komponent. Her kan man holde styr på grupper, klaner, konkurrencer og flere statistikker end man nogensinde vil få brug for. Man har mulighed for at følge rivaler og andre for at nærstudere dem og deres teknikker og på den måde blive bedre. Elite gør det let og sjovt at engagere sig i sin online-karriere, på en måde som aldrig før er set i genren.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Det er ikke noget som direkte påvirker spilmekanikken, men det er alligevel et stærkt værktøj for dem som ønsker at tage deres spil til det det næste niveau. Elite og muligheden for at skræddersy egne spiltyper på et ambitiøst plan, sikrer at Call of Duty: Modern Warfare 3 vil få endnu bedre greb i dets spillere end de tidligere afsnit i serien, og her er ganske enkelt et fantastisk potentiale for et fremtidigt community.

Modern Warfare 3 indeholder altså alt det, vi efterhånden forventer os af serien, og får det bedste ud af formlen. Infinity Ward har ikke ændret ved det spilmæssige og har heller ikke forsøgt at gøre det. At det er lige så sjovt i dag, som det var for fem år siden, fortæller blot at kernen af spillet stadig er så solidt stykket sammen, at den ikke behøver at udvikles yderligere for at forblive attraktiv over for spillerne. Det er en formel som mange af os endnu ikke er blevet trætte af, men står man omvendt på den anden side og håber på noget nyt, er der desværre intet her som vil overbevise.

Jeg mener ikke nødvendigvis at Call of Duty bør forsætte ud af dette spor endnu et år, men bare fordi udviklingen til dels har stået stille, betyder det ikke, at jeg ikke har nydt Modern Warfare 3. Uanset om du har det på samme måde eller mener noget andet, har jeg dog dette at sige: Er du bekendt med Call of Duty-serien og har du spillet tideligere afsnit, ved du præcist hvad der her venter dig, på både godt og ondt.

8 / 10
+
Grum multiplayer, uhørt varieret, benhård actionoplevelse, tilfredsstillende slutning, Call of Duty: Elite, fantastisk co-op
-
For få nyheder, kort kampagne, til tider forudsigeligt, forældet grafik

Et andet syn

Af Rasmus Lund-Hansen

Seneste afsnit af verdens største spilserie er en spøjs oplevelse. I sin jagt på hele tiden at blive større, vildere og mere imponerende, har Modern Warfare 3 ikke bare krydset grænsen til selvparodi, men vadet henover den med syvmilestøvler.

For selvom vi efterhånden kender alle seriens tricks, så fortsætter den ufortrødent i samme fure, uden rigtig at prøve at tænke nyt. I stedet gør Modern Warfare 3 bare det, alle de foregående Call of Duty-spil har gjort, men med alting skruet op på 11.

Næsten hver eneste bane er sovset ind i ting, der eksploderer. Omtrent hver anden bane byder på en eller anden form for køretøjssektion, hvor man enten selv styrer eller bemander et gevær, og hver gang bliver man jagtet af en million russiske kampvogne, soldater og helikoptere, mens alting eksploderer omkring en.

Jeg har opgivet at tælle hvor mange missioner, der enten starter eller slutter med at den person, man aktuelt spiller som, svæver ind og ud af bevidsthed, eller hvor mange gange et styrtende fly, køretøj eller lignende vælter mod en. Alt imens musikken går amok med bombastiske strygere, der skal underbygge den utrolige spænding, det vist var meningen at scenen skulle skabe.

Men i stedet bliver det bare morsomt. Man ender med at være aldeles ligeglad med de forskellige figurer, og alle forsøgene på at skabe drama og spænding ender med bare at virke forcerede og komiske. Call of Duty trænger til nye ideer.

Dermed ikke sagt, at spillet ikke er sjovt. For når det kommer til at skyde hundredevis af fjendtlige soldater i fjæset, så holder Call of Duty stadig fanen højt. Ser man bort fra de afsindigt fjollede rammer, er Modern Warfare 3 som rendyrket skydespil aldeles glimrende. Våbnene føles stadig helt rigtige, banerne og skuepladserne for ens kampe er godt designede, og det er måske indbildning, men jeg synes faktisk jeg bemærkede færre uendelige rækker af fjender end i tidligere spil i serien.

Dertil er der et par oprigtigt bad-ass-øjeblikke, hvor man føler sig som den ledeste Arnold-soldat i hele verden.

Historien er selvfølgelig noget vrøvl. Den er ikke helt så ulogisk og usammenhængende som forgængeren Modern Warfare 2, men da den bygger videre på toeren, bliver det naturligvis aldrig rigtig godt. Men det gør ikke så meget. For som sagt er Modern Warfare 3, trods alle sine mange dumheder, et temmelig sjovt skydespil.

Dertil kommer selvfølgelig multiplayer, der jo er hele humlen med Call of Duty. Der er ingen revolutioner, men Infinity Ward og Sledgehammer har høvlet nogle knaster af, givet Killstreak-systemet et par kløgtige nye tiltag, og fundet på en smart ny spiltype i form af Kill Confirmed. Resultatet er en online-oplevelse, der måske ikke er radikalt anderledes end det, vi er vant til fra serien, men lige præcis har nok nyheder til at retfærdiggøre sin eksistens. Og som fans af Call of Duty uden tvivl vil have det sjovt med. Der er trods alt en grund til at serien er så vanvittigt populær...

Samtidigt vender Spec Ops triumferende tilbage, både med deciderede co-op-missioner for to, og med den nye Survival Mode. Den er mere eller mindre standard-udgave af den populære Horde-spiltype fra mange andre spil, med bølger af fjender der skal nedkæmpes, og køb af opgraderinger mellem runderne. Det fungerer upåklageligt og byder på rigeligt med makker-underholdning. Spec Ops-missionerne byder også på nogle fantastiske øjeblikke, som for eksempel en mission, hvor den ene spiller styrer en række minigun-udstyrede overvågningskameraer, og mejer fjender ned i bunkevis, mens den anden spiller skal haste afsted for at nå et tog.

Call of Duty: Modern Warfare 3 er på mange måder enormt tåbeligt, men det forhindrer det ikke i at være sjovt at spille. Serien kan næppe fortsætte i samme stil meget længere uden at løbe helt tør for damp, men selvom det ikke helt rager lige så højt op over resten af spilmarkedet, som tidligere dele har gjort, er Modern Warfare 3 stadig brandsjovt. Især når man spiller Spec Ops med en god kammerat i headsettet eller ved sin side i sofaen.

8/10

I tiden op til Modern Warfare 3 kastede der sig en ny følelse over mig, som var meget anderledes i forhold til tidligere spil i serien: For første... 8/10
  • Jelle91