Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Pro Evolution Soccer 2012

Pro Evolution Soccer 2012

Når jeg sætter mig ned med PES 2012, føler jeg mig ikke motiveret.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det er som om serien ikke har taget det næste skridt, der var nødvendigt for at følge med konkurrencen. Det er en serie, der engang var alt andet overlegent, men som bare ikke har den samme tiltrækningskraft længere.

Men inden I nu springer på mig, skal jeg pointere at Pro Evolution Soccer 2012 er et godt spil. En solid fodboldsimulator med masser af dybde og godt gameplay. Min pointe er, at serien er stagneret. Sammenlignet med sidste års udgave er her meget lidt, der føles nyt og spændende, og jeg har svært ved at finde motivationen til at blive ved med at spille.

Udvikleren har sagt, at efter de store ændringer i pasningssystemet sidste år ville de bruge dette år til at fintune alle aspekter af spillet. Så i stedet for en titel, der bringer noget nyt til bordet, skulle det finde en fantastisk balance i gameplay-afdelingen.

Pro Evolution Soccer 2012
Dette er en annonce:

Det er en god intention, ingen tvivl om det. Balance og dynamik er to vigtige ingredienser i fodboldspil, og de kræver begge masser af tid og arbejde at få på plads. Problemet er bare, at jeg ikke ser nogen beviser på det arbejde i spillet. Så hvad har vi så?

Gennem årene har Pro Evo haft den mere troværdige boldfysik og det overlegne pasningssystem. Spillet har den x-factor af dynamisk gameplay, der afgør kampe. Det har altid været en fighter, et fodboldspil med stor dybde.

Pro Evolution Soccer 2012

Men der er også en masse svagheder, der skulle være taget hånd om for længe siden. Især i de seneste par år, hvor konkurrenten kun er blevet stærkere. Små ting, som at målmanden er en evighed om at kaste bolden, at spillerne nogle gange stopper helt op et par meter fra bolden på grund af dårlige overgange mellem animationer, at indkast bryder med spillets flow, og den aldrende præsentation af replays og highlights.

Dette er en annonce:

Enkeltvis er ingen af disse ting udslagsgivende, men samlet set er der for mange problemer, der ikke er blevet gjort noget ved. Mens FIFA har taget sig af disse ting, og gjort enorme fremskridt med dette års udgave, har PES lovet en mere poleret udgave af sidste års spil. Det kan jeg bare ikke mærke på banen.

Pro Evolution Soccer 2012

Er jeg for hård? For negativ? Det skyldes mine forventninger. Kvaliteten af spillet er lige så høj som sidste år. Men det er netop problemet. Jeg antog at vi ville få meget mere end det, og resultatet er en skuffende mangel på evolution i et fodboldspil, der bærer netop det ord i sit navn.

På den positive side har det stadig et brillant og meget responsivt pasningssystem, der lader en perfektionere kastede bolde, sende krydsninger over banen eller lave nålepræcise pasninger gennem midten.

Pro Evolution Soccer 2012

Den genreførende boldfysik er her stadig, og det er lige så tilfredsstillende som altid at fyre skud af fra afstand og se bolden drøne forbi målmanden. Driblesystemet har fået nogle nye animationer, og føles meget dynamisk. Spillerne bruger deres kroppe til at afskærme bolden, og de støder sammen og reagerer på situationer på troværdig og realistisk vis.

Der er ikke meget nyt at fortælle om i 2012, i en sådan grad at du næsten lige så godt kan genlæse vores anmeldelse af Pro Evolution Soccer 2011. Dengang var der i det mindste lidt mere entusiasme omkring spillet.

Det føles som om Konami har sovet for længe, og som langvarig fan af serien er det med sorg i hjertet at jeg indser, at den efterhånden ligner en tidligere mester der nu er blevet til boksepude. Hvis serieloyalitet er mindre vigtig for dig end en frisk fodboldoplevelse, så er FIFA nok det bedste bud denne gang. EA har bolden.

HQ
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Spiller lige så godt som PES 2011
-
Ikke nok forbedringer sammenlignet med det foregående spil
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Af David Moschini - GR DE

"Jeg tror med hensyn til gameplay, så knuser vi dem". Det var de modige ord fra Jon Murphy, European Team Leader på Pro Evolution Soccer. Men har PES en jordisk chance for at nuppe nogle af de priser, som FIFA 12 på forhånd har sat sig på? I mine øjne er svaret et rungende ja!

I de første få sekunder med PES 2012 mærker man, at styringen er fremragende og ikke anderledes i forhold til forgængeren. Den første slående forskel er at den øgede spilhastighed nu er blevet standard. Driblinger er stadig lette at håndtere, om end de er en smule sværere end sidste år. Der var det til tider for let for en god spiller at vandre gennem forsvaret. I år er det anderledes.

Skud, pasninger og krydsninger kan styres endnu bedre end i forgængeren. Styringen er blevet bemærkelsesværdigt finjusterede. Min personlige favorit er og bliver de løftede stikninger. De føles fantastiske og lader dig lave dødbringende træk i bedste FC Barcelona-stil. Og kan man ikke få has på den totale kontrol, kan man justere hvor meget spillet skal hjælpe til.

Det hjælper på følelsen, at spillerne ikke behøver holde bolden særlig længe. Det går ganske hurtigt at oplade kraften på et skud, og kombineret med den øgede hastighed betyder det, at der spilles meget hurtigere fodbold her - præcis som det skal være. Til gengæld gør den stupide målmand sig mindre heldigt bemærket. Alt for ofte løber han frem mod stikninger, så hårde bolde suser forbi ham på jævnlig basis.

Systemet, der vælger spiller for en, er stadig ikke kommet helt på plads i PES 2012. Når man spiller alene fungerer det, men med en menneskelig medspiller på holdet opstår der problemer. Når vores makker sprinter ned langs sidelinjen og krydser ind i feltet, er det ofte umuligt at sende bolden frem til ham, fordi systemet skifter ham til en anden spiller. Det er dumt, ulogisk og irriterende.

En af de store nye features i Pro Evolution Soccer 2012 er de nye animationer. Ikke nok med at spillernes bevægelser ser meget bedre ud end før, så behersker de dem også meget bedre. Når spillerne skyder, går i dueller eller laver indkast, ser de nye animationer fremragende ud, og beriger spillet. Hvor spillerne førhen ikke lod til at vide om de skulle tage imod eller afvise bolden, folder de nu nogle nye og til tider ganske artistiske bevægelser ud.

Når man trykker på tackle-knappen, vil det ofte ske at man bare løber direkte ind i modspilleren og laver frispark. For at stjæle bolden fra ham, kræves der en god portion timing. Nogle gange er man ganske enkelt bedre tjent med en glidende tackling. Når det går hektisk for sig afbrydes spillet ofte af disse små frispark, og det forstyrrer spillets flow. Det kan være irriterende til tider.

En ide, der har sin oprindelse i FIFA-serien, er muligheden for at styre en holdkammerat. I "assisted mode" kan man med dette system opfordre sine computerstyrede holdkammerater til at sprinte fremad. For at gøre det, bevæger man højre stick i retning mod den pågældende spiller, og trykker på den. Det er brugbart men på mange måder også klodset system. For det første er det i forvejen svært at trykke på en stick, der allerede hælder, og for det andet skal man bruge tommelfingeren til at aktivere den fritløbende spiller - den finger, man ellers bruger til at betjene knapperne til skud og afleveringer. Her er det svært at få timingen på plads.

Sætter man teammate control til manuel, får man fuld kontrol over en medspiller, i stedet for blot at få ham til at løbe frem. Det er en fin funktion, men det er utroligt svært at fokusere på to spillere. Og igen skal vi ofre vores tommelfinger, og det endda i længere tid. Hvem ved, måske vil det tiltale fans. Jeg undrer mig dog over hvorvidt sådan en funktion overhovedet er nødvendig, hvis spillerne faktisk er så intelligente som Konami gang på gang har påstået.

Konamis intelligensindsprøjtning til de virtuelle spillere hedder Active AI. Den skulle sikre, at spillerne havde en langt bedre forståelse for løberuter og frie rum. Det virker ikke altid, men er nogle gange ganske imponerende. Jeg har oplevet at mine defensive kolleger har dækket huller, som selv mit trænede øje ikke havde opdaget. Men jeg blev mest overrasket over, at det til tider føltes som om jeg havde en anden spiller ved min side.

I forsvaret føles spillernes nye forståelse endnu mere udtalt. Prøver vi at løbe fri til en aflevering, klæber en forsvarsspiller formelt til os. I Become a Legend-spiltypen, hvor man ikke nødvendigvis behøver koncentrere sig om bolden, er forskellen endnu mere udtalt. Dem, der foretrækker at spille som angribere her, vil få det svært. Ofte var det nødvendigt med adskillige skift i retning, før vi fik løbet os fri.

Det er tiende gang jeg gentager denne kritik, men opstillingsmenuerne er alt for skizofrene til mig. På den ene side er det enormt let at lave sin opstilling og ændre spillernes positioner, men samtidigt er det stadig temmelig uoverskueligt. Styrke, bedste position og dagsform kan ikke ses på samme tid, kun ved at skifte frem og tilbage med skulderknapperne. Yderligere oplysninger om spillerne ligger gemt i undermenuer.

Become a Legend-spiltypen gemmer sig sammen med Champions League under menupunktet World of Football, og har ikke ændret sig grundlæggende. Mest af alt er der her blevet arbejdet med præsentationen. Før hver kamp taler man med sin agent, der i starten fungerer som en slags vejleder i menuerne, og senere giver os konkrete oplysninger. Man får også taktikmødet i omklædningsrummet med, men vi får aldrig vores træner eller agents stemme at høre - de taler kun gennem undertekster. Det er alt sammen meget fint, men ikke rigtig nødvendigt. Måske indser Konami en dag at ja, folk kan også tale nogle gange.

Angående licenser: Selvom der kun er to rigtig relevante klubber i spansk fodbold, så er det rart at kunne nyde La Liga igen med alle klubnavnene og logoerne. Fans af tysk fodbold kan i det mindste glæde sig over Bayer Leverkusen og Bayern München. De tyske mestre Borussia Dortmund har eksklusivaftale med EA, og er ikke med. Engelsk fodbold er kun repræsenteret med to licenserede klubber, Manchester United og Tottenham Hotspur. Endnu en gang er Champions League og Copa Libertadores med, hvilket er herligt, men desværre er det meste af indholdet her kun tilgængeligt i netop disse spiltyper.

Et sted, hvor PES aldrig har veget tilbage for konkurrenterne, er grafikken. Da jeg viste det seneste PES til en inkarneret FIFA-fan var han overrasket over hvor smukt det var. Pro Evolution Soccer 2012 ser intet mindre end storartet ud. Det kommer selvfølgelig især til udtryk i replays og mellemsekvenser. Sved løber ned af spillernes pander, årer og muskler i halsen træder frem, og deres ansigtsudtryk er ofte afstemte. Dertil kommer, at ansigterne nærmest er som støbt fra virkelighedens forbilleder.

Lydmæssigt mærker man desværre ikke meget til stadionatmosfæren. Her er serien stadig langt bagefter FIFA. Kommentatorerne er væsentligt bedre, men her er der også rigeligt med plads til forbedring.

Pro Evolution Soccer 2012 er en hyldest til hurtig fodbold. Det høje tempo og de hurtige afleveringer er spillets rygrad. Det er en skam, at irritationsmomenter som den dumme målmand er sluppet igennem. Men Konamis nuværende tilgang med ikke altid at genopfinde hjulet, og i stedet forfine og udbedre mangler, giver os håb - i hvert fald hvis de fortsætter denne stil. Trods manglerne kan jeg ikke slippe udenom at sige det: Pro Evolution 2012 er det bedste fodboldspil på den nuværende konsolgeneration.

9/10

Relaterede tekster

Pro Evolution Soccer 2012Score

Pro Evolution Soccer 2012

ANMELDELSE. Skrevet af Kristian Nymoen - GR NO

I stedet for en titel, der bringer noget nyt til bordet, skulle det finde en fantastisk balance i gameplay-afdelingen. Pro Evolution 2012 er på vej og Kristian og David går på banen.

Pro Evolution Soccer 2012

Pro Evolution Soccer 2012

PREVIEW. Skrevet af David Moschini - GR DE

"Jeg tror vi tæsker dem i år". Jon Murphy fra Pro Evolution-holdets ord er næppe overraskende. Og "dem" er naturligvis FIFA 12. Kan Pro Evolution Soccer 2012 vinde kampen?



Indlæser mere indhold