Halo 2

Vi anmelder Halo 2: Anniversary på PC

Halo 2 blev for nylig tilføjet til Master Chief Collection på PC, og vi har derfor igen sat på Claus på sagen. Er opdateringen spillet værdigt? Og er det i øvrigt stadig værd at spille?

Det er nu lidt over to måneder siden, at det første Halo: Combat Evolved Anniversary blev anmeldt her på siden som del af Halo: The Master Chief Collections gradvise lancering på PC, og nu er efterfølgeren så udkommet, så det er igen tid til at bekæmpe The Covenant og The Flood. Halo 2 blev først udgivet i 2004, og igen 10 år efter.

Når man spiller flere spil i en serie indenfor relativt kort tid, så begynder man at kunne se et mønster, og det er vel også ganske naturligt. Dette er også tilfældet for min oplevelse med Halo-spillene. Spillene har den her følelse af ensomhed, selv om man konstant er i ildkamp med fjenderne, og det bibeholder Halo 2: Anniversary også, men hvorimod det eksempelvis i forgængeren gav lidt mere mening, så begynder denne ensomhed pludselig at virke en smule ensformig her. Halo 2 prøver dog at opbryde denne ensformighed med nogle krumspring, som startede lidt som et sidespring, men som jeg egentlig synes det er ret interessant at grave lidt i.

Halo 2
Halo 2Halo 2

Historien i Halo 2: Anniversarys historie er en smule indviklet, da den fortælles fra to forskellige perspektiver. Man ser det hele fra Master Chiefs tonede hjelm, som i det første spil, men man ser det også fra Covenants side denne gang, ved at følge en "Covenant Elite", som bliver dømt for kætteri, og som mister sin titel, efter han ikke formåede at stoppe ødelæggelsen af en af Halo-ringene. Han får dog muligheden for at blive en "Arbiter", som er en rang der gives til disse eliter, når der er allermest brug for det. Hans eskapader følger man så sideløbende med Master Chiefs, som skal forsøge at afbøde The Covenants angreb på New Mumbasa. Efter en kort kamp om byen er slut, forsøger The Covenants hovedskib at slippe væk, men Master Chief og Cortana følger med i det spillet kalder et, "Slipspace Jump", og de ankommer tæt ved en ny og ubeskadiget Halo-ring. Herefter følger man både denne "Arbiter" og hans kamp, og Master Chiefs kamp for at ødelægge den nye Halo. Har du en eller anden årsag ikke spillet spillet endnu, så sker der her ting jeg ikke vil spoile, og det ender med at Master Chief og The Arbiter bliver fanget samtidigt af et tentakelmonster, som sætter dem på en fælles mission, som tentakelmonstre jo tit gør.

Lyder det indviklet og indforstået, så er det også den følelse jeg står tilbage med, og jeg har bare fortalt lidt om den overordnede historie. Der er mange flere detaljer, som gør historien utrolig svær at følge, og det er ikke engang på den gode måde, men der hvor man konstant tænker at der bare er blevet pillet konstant ved detaljerne, for at sikre at noget er avanceret, snarere end effektivt. Halo 2 er så sandelig ikke det eneste spil der begår denne fejl, men husk udviklere - at en historie er dyb er ikke det samme som at den er godt fortalt! Man føler virkelig at Bungie har forsøgt at skabe et stort og sprudlende univers, og at de har forsøgt at gøre The Covenant mere tredimensionelle, men jeg sidder tilbage med en underlig smag i munden, for gud hvor var det svært at følge alle de nye plot-tråde, som spillet smider i hovedet på en med jævne mellemrum. Til sidst begyndte jeg helt at ignorere historien, og fokuserede mere på at skyde ting, så lad os snakke om smule om gameplayet.

Halo 2
Halo 2Halo 2

De første spil i Halo-serien spilles meget ens. Man bevæger sig fremad i førsteperson, og skyder ting som kommer i vejen, og spillet blander så løbende trange korridorer med semi-åbne områder. Nogle gange har man køretøjer til rådighed i de sidstnævnte dele, og andre gange ikke. Jeg er sikker på, det vil virke bekendt, for de fleste som har prøvet Halo-serien. Alt dette kan man også finde i Halo 2: Anniversary, men man kan mærke at Bungie har forsøgt at variere de centrale koncepter. Der er stadig en masse af det velkendte, men der er også sekvenser hvor man for eksempel skal undslippe en base der styrter i grus, eller kæmpe på en platform som langsomt bevæger sig fra punkt A til B. Dette bryder ensformigheden op en del, men også de segmenter hvor man bruger køretøjer er blevet udvidede med flere forskellige versioner af de samle gamle spilleregler, som man kan kæmpe sig igennem banerne med. Faktisk havde jeg det rigtigt sjovt med at sprænge fjenderne i luften med nogle af de store tanks eller artilleri-enheder, som bliver stillet en til rådighed.

Også skydedelen vil virke velkendt for dem som har prøvet de tidligere spil i serien. Som altid starter Master Chief med menneskevåben, men løber hurtigt tørt for ammunition, hvorefter han skal bruge de våben som hans fjender taber, efter de er besejrede. Det gør at man frit kan vælge de våben man bedst kan lide, og det er en del af spillene, som jeg har rost i alle anmeldelserne. Det er sjovt at man hele tiden skal klare sig med det der ligger rundt om en. I Halo 2: Anniversary er dette blevet udvidet med nye våben fra nye enheder, som man ikke har mødt før. Jeg selv blev meget glad for det energisværd som eliteenhederne meget tit brugte, da jeg følte mig ret badass, når jeg brugte dem. Denne udvidede variation gjorde spillet meget mindre ensformigt, og sjovt synes jeg. Alt i alt synes jeg Halo 2 Anniversary er et klart skridt op på den spilmekaniske side, og jeg havde det sjovere i selve den del, end de foregående spil i serien.

Halo 2
Halo 2

Halo 2: Anniversary, har ligesom de andre spil i serien, mulighed for at skifte mellem den originale grafik, og en moderne version, og spillene i Halo: The Master Chief Collection bliver bare smukkere og smukkere. Hvis man ikke vidste at originalen var 16 år gammel, så kunne man sagtens narres til at tro, at Halo 2: Anniversary er et nutidig spil. Mellemsekvenserne er også utroligt flotte, om end mundbevægelserne i spillet ikke helt passer med de ord der bliver sagt, men udover det er de utroligt cinematiske og veludførte, synes jeg. Dog kørte spillet ikke så flot, som jeg havde forventet på min ellers ret moderne PC. Grafikken hang ret tit, og virkede til at hoste og sprutte, og det er ret underligt, da det ikke var et problem med de andre i serien. Jeg havde også nogle problemer med lyden, hvor spillets lyd kom igennem mit headset som det skulle, for det meste, men af en eller anden grund kom mellemsekvenserne ud igennem mine højtalere. Dette var meget irriterende, da spillet har et ganske stort antal af disse sekvenser, og volumen var heller ikke som resten af spillet, så det var meget underligt. Hvis man ser bort fra dette, var lyden dog upåklagelig, og musikken var ganske habil. Dog synes jeg ikke altid den musikstil som spillet havde, passede med det der skete på skærmen, men det er nok smag og behag.

Multiplayeren er som sidst stadig glimrende, og har man prøvet en spilvariant i tidligere spil, kan man også spille dem i Halo: The Master Chief Collection, og de fungerer som man forventer.

Så alt i alt er bliver spillene i Halo: The Master Chief Collection bedre og bedre og jeg ser frem til det næste spil i serien som sikkert kommer meget snart, og uden den store fanfare.

8 / 10