Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops - Escalation

Nye baner til Call of Duty: Black Ops er landet på redaktionen, og vi har kastet os over dem. Her er anmeldelsen af Escalation, hvor George Romero jager dig med en filmlampe...

En DLC-pakke stiller en del ekstra krav til sig selv, når den ankommer i blodig papirsform med sneglepost. I stedet for de almindelige koder, vi normalt får på mail, leveres Escalation - Treyarchs nye banepakke til kæmpesuccesen Call of Duty: Black Ops - som et fire sider langt gyserfilmsmanuskript. Komplet med maskinskrift og blodige fingeraftryk.

Men Escalation lever op til sin ambitiøse indpakning. For at citere en konkurrerende spilserie: variation er dødens krydderi. Og netop som vi er blevet trætte af Kowloon og Stadium fra den forrige Black Ops-udvidelse, udgiver Treyarch denne pakke, der sjovt nok er skarpere end forgængeren. Her finder vi fire veludtænkte, fantasirige multiplayer-baner: Zoo, Stockpile, Hotel og Convoy, samt zombie-banen Call of the Dead. Tilsammen indeholder de mange, mange timers multiplayer-underholdning.

Call of Duty: Black Ops

For det er rigtig fedt at snige sig rundt blandt vragdele i Stockpile, eller finskyde fra viadukten i Convoy - der med hensyn til omgivelser er en af de mest varierede Call of Duty-baner nogensinde. Vi kæmper også i en zoologisk have og i et hotel, der alle er omsorgsfuldt detaljerede i deres design. Den nedlagte zoo-bane har sjove detaljer som oversigtskort med "you are here"-oplysninger til vildfarne krigere. Her er også et monorail-spor, som er perfekt for campister at kravle op i.

Og apropos finskytter, så vil fans af denne klasse kunne lide hotelbanen, hvor store åbne udendørsarealer (forhåbentlig) kravler med let bytte. Kamp inden døre er også sjovt, især med alle de detaljer, Treyarchs grafikere har penslet ind. Her er enarmede tyveknægte, væg-til-væg-tæpper og bardiske, og det er en skøn kontrast til de mere gråbrune slagmarker, vi ellers er vant til.

Call of Duty: Black Ops

Så har vi Stockpile, en russisk by med store våbenlagre, hvilket er en lidt mere traditionel (men langt fra kedelig) bane. Med jordnære bygninger fører den tankerne hen til eksempelvis Grid fra spillets grundudvalg. I min første kamp på Stockpile sprænger jeg tre fjender med samme RC-XD-bil, og tænker "her skal jeg nok føle mig hjemme". Sekundet efter bander jeg af mig selv for at gå gennem en åbning staks efter at have aktiveret dørkontrollen, men jeg er stadig glad.

Zombie-banen Call of the Dead stikker ud, og ender for mit vedkommende med at stjæle showet, selvom spiltypen ikke er nogen personlig favorit (jeg foretrækker hidsige Free for All-kampe, hvis nogen spørger). Her har Treyarch samlet en række gyser-kendisser: Sarah Michelle Gellar (Buffy the Vampire Slayer), Robert Englund (Freddy Krueger), Michael Rooker (The Walking Dead) og Danny Trejo (Machete). At George Romero dukker op og jager dig med et elektrificeret spotlight, føles desuden som en kulturel milepæl. Den store labyrintlignende Call of the Dead-bane er betydeligt mere udfordrende end tidligere zombie-baner, hvilket vil glæde de mest garvede Blops-fans.

Af andre godter: En ny perk kaldet Deadshot Daiquiri. Udstyret med denne låses dit våbensigte direkte mod fjendernes hoveder. Vi får også lov til at lege med den nye skyder V-R11, der forvandler zombier til mennesker, som hurtigt tager benene på nakken efter deres transformation.

Call of Duty: Black Ops

Escalation koster en del, lidt under kr. 110, men med tanke på hvor mange timers spilglæde pakken indeholder, virker prisen overkommelig. Et værre minus er, at ikke alle spiltyper fra multiplayer-delen af originalspillet kan vælges i Escalation (her er kun Team Deathmatch og Moshpit). Ellers sidder det som en RC-XD i en fjenderumpe, en tomahawk i knæet, et napalmangreb i et tætbefolket fjendeområde. Ud og shoppe, Black Ops-fans.

8 / 10
+
Varierede, fantasirige nye baner, samme vanedannende gameplay, sjov og udfordrende zombie-del