Der var en tid før 1992 hvor spil ikke havde aldersmærkning. Så kom Ed Boon og John Tobias med Mortal Kombat - et kampspil der lod dig tæske din modstander, for så at tage livet af ham på groteske måder. Man kunne rive hoveder af, eller brænde dem op. Det blev en øjeblikkelig klassiker. Siden da har vi fået utallige spil i serien. Nogle af dem gode, som Mortal Kombat 2 og 3, og mange af dem dårlige som Mortal Kombat: Deadly Alliance og Mortal Kombat vs DC Universe. Så hvad er det, der gør denne udgave så speciel?
Kampspil er sjældent kendetegnet deres historiedel. I de fleste spil kan den gennemføres på under 30 minutter. I Mortal Kombat har Netherrealm dog valgt at gå i en anden retning. Historiedelen er inddelt i kapitler, hvor hvert kapitel omhandler en bestemt figur - hovedsageligt de "gode" i spillet. Du starter som Johnny Cage, bevæger dig så gennem Sonya, Scorpion, Sub-Zero, Smoke og så videre. Sådan går det, indtil du til sidst står som Raiden mod Shao Kahn.
Det sjove ved historien er, at den nulstiller alt hvad der er sket i serien siden 1992. De har valgt at gå tilbage til rødderne, og historien udspiller sig mellem Mortal Kombat 1 og 3. Altså behøver du bestemt ikke have spillet de tidligere spil for at kunne følge med i handlingen. Og den er lang, af et kampspil at være. Det vil sige 3-4 timer, men ikke mere end det.
Det som gør Mortal Kombat så specielt, er måden du slås på. De fleste spil lader dig blokere ved at trykke bagud, men her er der en dedikeret knap kun til at blokere. Her er to knapper til slag, og to til spark, samt en til kast. Hvor de gamle spil var svære at vænne sig til, har Netherrealm denne gang valgt at gøre spillet mere venligt mod de af os, som ikke helt er mestre i knapkombinationer og det at huske de lange comboer. På mange måder er det at gøre det lettere også med til at gøre det sværere. Her er megen dybde, meget at lære. Hvor nogen nok kommer til at spamme special-angreb, så kan de let modvirkes ved at blokere og bruge lidt af din energi på at bryde dem.
Det mest unikke ved Mortal Kombat er de nye røntgenangreb. Når du har fyldt din energibjælke op, kan du trykke på begge skulderknapper og udføre angreb som giver stor skade til modstanderen. Og den visuelle side af disse angreb er også sygt hård. Du ser hvad der sker indvendigt i modstanderens krop, når du udfører disse angreb. Knogler knækker, nyrer og tarme bliver knust, tænder flyver. Det gør også at figurene får skader på ydersiderne. Tøj flænses, der kommer åbne sår, og blodet sætter mærker. Både dit og modstanderens.
Variationen i figurene er stor. De gode klassikere som Sub-Zero, Kano, Raiden og Scorpion gør atter en fantastisk entre. Men vi får også gensyn med Sector, Baraka, Sindel, Mileena og mange flere. Samlet er der 27 figurer at vælge mellem (28 hvis vi inkluderer Kratos, der er eksklusiv i PlayStation 3-udgaven).
Banerne man spiller på er også varierede. Alt fra New Yorks gader og hustage til Netherrealm og Outworld. Hver bane har et unikt udseende, som gør at det hele føles mindre monotont end tidligere. Der er også mange baner, som har egne Fatalities man kan udføre i stedet for ens figurs personlige afslutningsmanøvrer.
Spillet bruger Unreal Engine, og jeg vil næsten påstå at det er det flotteste kampspil, der er lavet indtil nu. Figurene er kraftige karikaturer af mennesker. De er virkelighedsnære, men kun hvis virkeligheden er supermennesker. Det hele ligger i detaljerne. Hvis du ikke selv spiller, så læg mærke til hvad der ellers sker rundt om i banen. Så detaljeret har noget andet kampspil ikke været.
Dialogen er morsom og passende for hver enkelt figur. Stemmeskuespillet er faktisk ret godt, og på samme tid er musikken både episk og adrenalinfyldt.
Mortal Kombat er på ingen måde for dem under 18 år, og grunden er ganske enkelt Fatalities. De har fulgt serien siden start, og er unikke angreb der kan udføres når man har vundet kampen. En slags sidste ydmygelse af din modstander. Når ordene "Finish Him!" dukker op på skærmen, har du et par sekunder til at indtaste en kombination af knaptryk, der munder ud i en spektakulær, overdreven og fantastisk voldelig afslutning. For eksempel fryser Sub-Zero modstanderens ben til en blok is, for derefter at rive overkroppen af og kaste den ned mod jorden.
De to mest groteske er Noob Saibot og Kano. Noob kloner sig selv, og klonen griber arm og ben på den ene side af modstanderen, mens originalen tager den anden side. Så river de personen i to fra skridtet og op til hovedet. Modstanderen skriger i smerte undervejs. Herefter poserer de med hver sin del. Kano river først sin modstanders hjerte ud, og river derefter hovedet af, for til sidst at stoppe det ind i det hul, hvor hjertet før sad. Som sagt, ikke for børn.
Mortal Kombat ligner atter en oplagt klassiker, præcist som det første spil i 1992. Netherrealm har lavet en vinder, og man skal lede længe efter mangler. På mange måder er det alt hvad en Mortal Kombat-fan kan ønske sig, men samtidigt også nok at give sig i kast med for dem, der får deres første møde med serien. Det er det decideret bedste kampspil på markedet i dag, og jeg kan ikke anbefale det varmt nok.