Persona 5 Royal

Persona 5 Royal - Den Endelige Anmeldelse

Vi er endelig nået til vejs ende, og her er vores endelige anmeldelse af Persona 5 Royal.

Mange af jer ved allerede det her, men Persona 5 er, selv uden det ekstra indhold, allerede et mildest talt gigantisk spil. Du kan let forvente at én gennemspilning vil tage dig omtrent 100 timer, eller sågar mere, og selv der vil du uden tvivl gå glip af mange mindeværdige øjeblikke. Den japanske udvikler Atlus har fornyet sin fantastiske JRPG fra 2016 (det blev udgivet i Europa i 2017) med en masse små forbedringer og nyt indhold for at give dens originale vision endnu mere stil, hvilket udvikler dette monster af et eventyr til sin endelige royal-form.

Det er ikke så let at forklare hvad Persona-serien egentlig er for en størrelse, og ønsker du en mere direkte forklaring af spillets centrale mekanikker, så anbefaler vi først og fremmest at du læser anmeldelsen af det originale Persona 5 her. Men for at give jer en kort opsummering - fra et strukturelt perspektiv handler Persona om at få det bedste ud af den begrænsede tid du har, fordi spillet handler i sidste ende om at træffe de korrekte strategiske valg, altså hvad du vil bruge din tid på. Vi følger en gruppe teenagere i deres hverdagsliv i Tokyo, vi studerer til eksamen med dem, lytter til hinandens bekymringer og præferencer og blæser rundt i Tokyos metro imellem bydele for at løbe diverse ærinder.

Disse forskellige karakterer vil alle gerne bruge tid med dig, og det er op til dig at balancere dine diverse sociale ansvar med andre aktiviteter du gerne vil lave. Og sådan udfolder livet sig langsomt men sikkert som teenager i Tokyo, sejt, ikke? Men vent lige, for vi er slet ikke nået til hvordan det turbaserede kampsystem virker, og her skal du være klar til et Mount Everest af mekanikker, informationer og strategiske overvejelser, men disse systemer væves gnidningsfrit sammen med resten af oplevelsen. Det er ærlig talt en vild rejse der venter dig, og i sidste ende fortæller spillet en afgørende historie om oprør, om hvordan de svage siger fra overfor de stærke, og hvordan de undertrykte afviser deres undertrykkere. Det handler om at udmanøvrere skæbnen ved at forme nye venskaber og arbejde aktivt for at styrke dem. Det handler om solidaritet, og du får lov til at løfte denne opgave helt selv. Ja, det lyder af lidt meget, men selvom dette narrativ perspektiveres igennem en gruppe skolebørn der kan besøge folks sjældeverdener igennem deres telefoner, som ærlig talt lyder åndssvagt når man stiller det op på den måde, så er selve temaerne her ganske spændende implementeret, og universelle også. Persona 5 tager sig god tid med at introducere dig til dens verden, og efter relativt kort tid, så er du hooked.

Persona 5 Royal
Persona 5 RoyalPersona 5 RoyalPersona 5 Royal

Når ja, Royal-delen af Persona 5 Royal. Lad os komme i gang. Stik modsat spillets motto, "Take your Time", så bruger Atlus kun få minutter på at vise spillere hvor meget Royal ændrer på spillets centrale formular. Tilbagevendende spillere vil møde dugfriskt indhold helt fra starten af, da en ny karakter dukker op, som efterlader en med mange spørgsmål i løbet af de første par minutter. Denne nye åbningsscene giver os et glimt af hvor stor en forskel der er på de to spil, selv for dem der har gennemført originalen. Selve hovedhistorien, og de dertilhørende sidemissioner, følger fortsat det samme centrale narrative spor, men masser af disse samtaler, disse missioner, dette indhold, er blevet ændret på både drastisk og subtil vis, så selve essensen af indholdet er anderledes.

Dette bliver ganske tydeligt ret tydeligt med karakteren Ann, du ved, den blonde pige i den stramme røde latex-dragt. I det originale spil bliver der taget fat i en ret kontroversiel narrativ streng, i det en manipulerende voksen mand forsøger at skubbe hende ind i et seksuelt forhold, og for at gøre sagen værre bliver hun aktivt drillet af drengene i den gruppe for hendes tøjvalg. Feedback fra fans omkring dette bestemte segment af historien viste at en god portion spillere fandt denne del ret mærkværdig og forstyrrende, og derfor har Royal givet Atlus muligheden for at ændre det hele en smule. Alle scenerne, som beskrevet, er stadig med i Persona 5 Royal, men takket være redesignede samtaler, små ændringer i dialogens timing, samt selve præsentationen, så formår denne version af spillet at fremsætte de samme centrale problematikker, men med bedre forståelse for sit eget materiale. Det er ikke selv-censur, men snarere en mere nuanceret version af den samme problemstilling.

For dem af jer der allerede har spillet Persona 5, så kan det være spændende at kigge efter disse forskelle hist og her. Men det er ikke alle ændringerne der er så subtile, da nogle af karakterernes features også er blevet ændret. Kunstneren Yusuke er eksempelvis fortsat en excentrisk karakter i bestemte situationer i Royal, i hvert fald når det gælder kunst. Men hans udbrud er der blevet skruet lidt ned for til fordel for mere bastant argumentation og overvejede konklusioner. Som resultat skiller han sig ikke helt lige så meget ud som før, men passer generelt selv lidt bedre ind i gruppekonstellationen.

Persona 5 Royal

Udover at ændre eksisterende materiale, så er der naturligvis også tilføjet en hel del helt nyt af slagsen. Denne ekspanderede udgave af spillet tilbyder adskillige nye karakterhistorier. Skolevejlederen Mayuiki, og gymnasten Kasumi, spiller begge særligt prominent roller, siden begge fylder en del i denne ekspanderede udgave af spillet. Begge disse "confidants" konkurrerer om vores opmærksomhed, ligesom de resterende 21 af slagsen gør, og at styrke båndet til hver og en af dem giver dig naturligvis belønninger. Atlus har også justeret de mindst populære confidants, så deres historier er lidt mere interessante nu.

Udover disse detaljer forlænger Persona 5 Royal ligeledes hovedspillets indhold, idet der er et ekstra Dungeon at udforske. Atlus valgte at placere dette palads i slutningen af spillet hovedhistorie, hvilket leder til et alternativt resultat af hændelserne. Vi ønsker ikke at ødelægge spillet for nye spillere, men give jer en generel idé om, hvordan ting ændrer sig: I Royal bliver den tempofyldte slutning på året åbnet med et smart trick, hvilket betyder, at tidsrammen indtil forår aktivt kan fyldes ud med at løse et nyt problem. Desværre skal alle spillere først gennemføre hele spillet, før de kan begynde på dette. Fordi det er meget at bede om fra spillere, der allerede har gennemført hele spillet én gang, har Atlus foretaget mange små forbedringer undervejs, som vi sætter pris på.

Ydermere tilføjer Royal til oplevelsen ved at give dig nye områder at udforske. Eksempelvis er der et helt nyt område at Tokyo at kigge nærmere på, Kichijoji, og her kan du yderligere deltage i et hav af forskellige aktiviteter, lige fra dart til billiard, og du kan da også gå på jazzklub med dine venner. Desuden er der flere butikker, og meget mere. Alt det passer ind i den præeksisterende Persona 5-ramme, at for nye spillere, der virker det helt naturligt. Tilbagevendende af slagsen vil dog finde masser af nyt i denne omgang også.

Der tilføjes desuden helt nye mekanikker i Royal, og vi får sågar et nyt værktøj i form af den nye gribekrog, der skal hjælpe os med at udforske den anden dimension. Den er naturligvis enormt stilet at bruge, men denne tilføjelse ender dog ikke med at indføre mere variation, selvom den dog kan bruges til at overraske fjender bagfra. Dog er det brugbart i nogle Dungeons henimod slutningen af spillet, hvor den kan hjælpe med at give dig og dine venner lidt mere stamina.

Persona 5 Royal

Atlus har også redesignet store dele af bosserne og deres respektive paladser. Selve boss-faserne er ret anderledes i forhold til de originale, og de kræver derfor nye strategier, men der er også nye narrative elementer i hver kamp, som vi satte særligt pris på. Hvis du er nervøs omkring at skulle bevæge dig igennem disse lange udfordringer igen i Royal, så bare vid at for os er tilføjelserne her mere end nok til at bære en igennem disse sektioner af oplevelsen.

Endnu et område, der fortjener fornyet opmærksomhed er Metaverset, nærmere bestemt Mementos. 66 korridorer, der alle er tilfældigt genererede, skal besejres hvis du vil gennemføre spillet (i den tredje del er der tilmed et område med flere baner i), og det er mildest talt ikke nogen let opgaver, selv for en erfaren spiller. I det originale spil forbandt Atlus de højeste confidant-niveauer med udforskning af netop Mementos, men i Royal tager de skridtet videre. Dybt nede i denne kollektive bevidsthed møder du en mystisk dreng ved navn José, som kører en butik med mærkværdige varer. Hvis du udforsker Mementos finder du ting du kan udveklse med José for at få fat i disse, og de kan give dig permanente bonusser, lige fra ekstra XP til flere penge. Takket være disse var det lidt sjovere at tilbringe tid i Mementos. Desuden er der ikke lige så meget spildtid, fordi Mona nu bare kører fjender i lavt nok niveau over direkte, i stedet for at du så absolut skal i kamp imod alle.

Og nu hvor vi er ved det, kampsystemet er også blevet genopfrisket, da ammunition til holdets diverse ranged-våben nu genopfyldes i starten af hver kamp, der endelig gør dem til en brugbar strategi. Desuden kan du opgradere dit Baton Pass, så du kan drage yderligere fordel af dette samspil imellem karakterens individuelle evner. Og det er ikke alt, da du også nu kan bruge absurd avancerede Showdown-angreb, som gør signifikant skade. Joker kan også udføre dette, hvis vi holder R2 nede i paladserne (igen, det virker kun mod fjender i lave levels).

Persona 5 Royal

Og det er sådan set det. Ja, det kommer til at virke som volapyk for en der slet ikke har spillet Persona 5, men til jer der kan vi nu alligevel anbefale at I læser den originale anmeldelse af spillet lige her, og så giver det et skud. Alt det her kan i princippet opsummeres til - der er masser af mekaniske og strukturelle tilføjelser i Persona 5 Royal, som gør det det værd at geninvestere for tilbagevendende spillere. Og det er ikke kun mekanikker, indhold og strukturer der er blevet tilføjet. Det nye Thieves Den Atlus giver dig et indblik i Atlus' designproces. Det er et interaktivt galleri hvor du kan se konceptbilleder, spillekort med de andre karakterer og genlytte til deres minder fra tidspunkter i historien og meget, meget mere. Som en ekstra tilføjelse kan man nu også ændre sprogets undertekster til både fransk, tysk, spansk eller italiensk - det samme kan gøres ved spillets menuer. Der er desuden ny musik fra komponist Shoji Meguro, og det klager vi altså ikke over.

Persona 5 er et af vores yndlings-JRPGs, så vi havde temmelig høje forventninger til genudgivelsen. Den nye slutning tilbyder en fin konklusion i sig selv, hvilket den kommende Musou-spin-off Persona 5 Scramble: The Phantom Strikers helt sikkert vil være forbundet til, når den en dag udkommer her. Overordnet synes vi dog ikke, det ekstra kapitel var absolut nødvendigt. Slutningen på Persona 5 kom ret pludseligt, og i Royal medfører denne kritik et langvarigt klimaks. Vi er altså ikke dem, der bliver sure over for meget Persona, men hverken det nye tempel eller den ekstra tid med vores nye allierede er essentiel for spilleren.

De to nye karakterer føltes på den anden side helt på sin plads, fordi deres stærke skæbner gav os nogle interessante tanker, som resonerede godt med os. Vi tror, at enden på Royal vil være meget følelsesladet for mange fans, endnu mere eftersom nogle af os allerede ved, hvordan spillet slutter. På samme tid er vi imponerede over Atlus' fantastiske justeringer, der gør, at en overflod af ændringer alligevel fungerer i et allerede færdigt spil. Vi bør ikke glemme, at Persona 5 allerede gik igennem en masse i sin 80-100 timer lange historie, og alle disse ting var blevet ekstensivt adapteret, så de endda virkede hen mod den nye finale. Og fordi de fleste af disse tilføjelser viser sig som rimelige og smarte, kan vi ikke give andet end en dyb anbefaling for både nye og gamle spillere. Der er ingen tvivl om, at Phantom Thieves stjal vores hjerter atter en gang, og de vil sandsynligvis også stjæle dit.

10 Gamereactor Danmark
10 / 10