Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Infinity Blade

Infinity Blade

Epic Games og Chair Entertainment indtager de håndholdte med maner. Læs med her i anmeldelsen af Infinity Blade.

Da iPhone og iPod Touch-ejere verden over fik den imponerende teknikdemo Epic Citadel til iOS-apparaterne for et par måneder siden, tabte de kæben. Og med rette. Her blev budt på en interaktiv rundtur i en gammel slotsgård med flot udsigt og utroligt lækre lyseffekter. Epic, som er kendt for blandt andet Gears Of War, havde besluttet sig for at presse deres Unreal-motor ned på de små tynde håndholdte. Deres underafdeling Chair Entertainment lavede magi og verden var dybt betaget af den imponerende teknikdemo.

Men den var ikke mere end det: en teknikdemo. Spilmæssigt var der intet at komme efter, og udvikleren kunne også bekræfte, at det bare var en forsmag på teknikken bag deres kommende spil Infinity Blade.

Infinity Blade

Nu er Infinity Blade landet på Apples App Store, og det er på tide at kigge på spillet bag hypen. Havde du forventet en levende verden fyldt med krævende rollespilselementer og enorm frihed, bør du forberede dig på en skuffelse. Men er du tilfreds med stemningen af riddere, monstre, statistikker og flot, flot grafik, så vil du ganske sikkert elske Infinity Blade.

Da jeg starter spillet op, bliver jeg mødt af en flot demonstration af motoren, og starter ud foran slottet. Jeg kan kigge rundt ved at stryge fingeren over skærmen. Hvor Epic Citadel leverede frihed til at gå hvor jeg ville, er bevægelsesmulighederne her mere som jeg ville forvente mig i et adventurespil. Jeg klikker for at bevæge mig til bestemte punkter på skærmen, eller for at gå i kamp med fjenderne på min vej. Det er simpelt, men fungerer overraskende godt.

Infinity Blade

Et svimlende højt tårn står som en gigantisk gråbrun klods mod den azurblå himmel. Det er bragende flot. Mit mål er enkelt: jeg skal kæmpe mig vej til tronrummet i toppen af tårnet til den tyranniske gudekonge, der venter min ankomst. Her skal hævnens galde flyde, for dette monster har tyve år tidligere dræbt min fader.

Hævnen er naturligvis lettere tænkt end gjort, for borgen er fyldt med monstre, og da jeg møder kongen møder jeg også min skæbne. Og det er her, hvor Infinity Blade tager en pudsig drejning: jeg starter kampen forfra, men beholder mine optjente erfaringspoint, level og udstyr. Som min efterkommer. Med andre ord: hver gang man dør i Infinity Blade, springer historien cirka tyve år frem i tiden, og man følger nu den næste søn i rækken, der forsøger at trænge igennem borgen med livet som indsats.

Infinity Blade

Spillets kampe finder sted i realtid, hvor du ser din helt i tredjeperson, mens du stryger og trykker på skærmen for at undvige, blokere, angribe eller lave comboer. Du trykker eksempelvis på enten højre eller venstre side af skærmen for at undvige. Når du undviger i tide, skaber du en åbning der tillader et angreb, som du udfører ved at stryge fingeren op, ned, eller til siderne på skærmen. Retningen på dit strøg bestemmer typen af slag.

Du kan også affyre forskellige typer magi, der naturligvis ikke alle virker lige godt på alle fjender. Det gør du ved at tegne symbolet for disse på skærmen, når de er parate til brug. Det fungerer godt.

Forestil dig Fruit Ninja iblandet solide kampspilselementer, og du har en ide om stilen, begrænsningerne og udfordringerne. Heldigvis er der flere kombinationer og muligheder, der gør dette til mere end bare en flot Quick Time-udgave af Fruit Ninja. Faktisk er denne titel tættere på Gamelofts Soul Calibur-klon, Blades of Fury, end onrails-spillet Dragons Lair.

For der er heldigvis langt mere at hente her end i Bluths klassiske arcadespil. Både i kvalitet og i adrenalinfremkaldende underholdning. Efter hver kamp kan du loote den nedlagte fjende, og på den måde forbedre din karakter. Dette sker med erfaringspoint, som du får ved at bruge bestemte våben eller udstyr (der alle har forskellige udseender), og efterfølgende dræne disse for point, indtil de ikke længere giver XP. Det lyder måske en anelse bagvendt, men igen fungerer det rigtigt godt indenfor rammerne. Du kan også finde skjulte skatte, udstyr og penge ved at klikke rundt på det levende billede, mens din helt passerer igennem landskaberne.

Erfaringspoint er naturligvis ikke meget værd uden levels og efterfølgende nye evner. Her kan de deles ud på fire stats, der dækker liv, styrke, forsvar eller magi. Magi kastes som tidligere nævnt ved at tegne besværgelsessymbolet for den pågældende magitype på skærmen.

Infinity Blade

Infinity Blade er en underlig størrelse, det føles som at sidde med en utrolig flot teknikdemo, en fantastisk engangsoplevelse og et hurtigt kamspil på en gang. Og du kan nå til slutningen (men næppe sejren) på under en time. Graver man dybere, er der alternative ruter, nye fjender på vejen og et virkeligt tilfredsstilllende kampsystem. Det vil muligvis ikke omvende hærdede kritikere, der synes, at iOS-platformen kun indbyder til simple spil, og hastigt afskriver denne titel efter en prøvetur. Men at kritisere Infinity Blade for at være hurtigt ovre, ville være som at kritisere Tekken for bare "at være to der slåsser". At slå bossen vil for langt de fleste kræve øvelse og kamptræning. Og det sker ikke indenfor de første mange timers spil.

Infinity Blade imponerer i udførslen, det grafiske udtryk og det lettilgængelige gameplay, det tilfredsstillende kampsystem og den gode eventyrsstemning. Det er en væsentlig mere episk oplevelse end langt de fleste top-titler på App Store, og det er en universiel app, så hvis du vil spille både på din iPhone og iPad skal den ikke genindkøbes. Epic lover samtidig at opdatere Infinity Blade med flere baner og multiplayer på et senere tidspunkt.

Når alt kommer til alt er det indtil videre dog ikke meget mere end en velfungerende udgave af Punch Out med et drys af eventyr og rollespil. For denne skribent var det dog også nok til at begejstre.

Opdatering: Den nyeste opdatering tilføjer mere loot, flere fjender, en underjordisk grotte og endnu flottere grafik på iPad 2

Infinity BladeInfinity Blade