hardware-tekster

Razer Naga

Vi har kastet blikket på det MMO-orienterede knapmonster fra Razer. En spilmus med gennemført design og god funktionalitet. Her er anmeldelsen...

Med Naga sigter Razer især efter MMO-spillere, med dens tommelstyrede keypad og imponerende macro-muligheder. Spiller du for alvor MMO'ere eller andre spil, hvor store mængder macroer er en fordel, kan denne mus virkelig være noget for dig. Endvidere kan Naga prale med en avanceret lasersensor i stand til at yde 5600 dpi, og en responstid på 1 millisekund.

Mit førstehåndsindtryk var, at dette utvivlsomt er et relativt gennemtænkt produkt rettet mod den kvalitetsbevidste spiller. Designet fremstår som særdeles pænt, med det oplyste keypad og scrollhjul, samt pulserende Razer-logo i blåt. Byggekvaliteten virker robust, og med mindre du behandler dit udstyr ualmindeligt hårdt, vil den nok holde i mange år. En detalje jeg rigtig godt kan lide er det flettede kabel, som sammen med det guldbelagte USB-stik tilføjer lidt ekstra udseende- og kvalitetsmæssig finish, og tilmed virker skadesforebyggende. I modsætning til nogle af Razers andre mus har man ikke mulighed for at vælge mellem at bruge den som trådløs - her er kabel den eneste mulighed.

Razer Naga
Razer Naga er omhyggeligt designet.

Den ligger godt og behageligt i hånden, og vægten føles helt rigtig med sine 108 gram. Den føles ikke billigt let, men heller ikke for tung. Det er tydeligt at den er beregnet til mellemstore hænder, og jeg fandt den personligt en smule lille. Det skal dog siges at jeg har meget lange fingre. Der er god støtte til pege- lange og ringfinger, men ingen støtte til tommel- og lillefingeren. Tommelfingeren er selvfølgelig ofte i brug på keypad'et, men når man ikke bruger den, må man hvile den mod underlaget. Det kan give præcisionsproblemer hvis du af og til får fugtige hænder, afhængigt af underlag. Musen kan kun bruges af højrehåndede.

Hvis man som mig har tilpas store hænder kan tommelfinger-knapperne hurtigt besværlige at tilgå. Fingeren ligger så langt fremme på musen at den bagerste række af knapper er mere eller mindre utilgængelig, medmindre man flytter hele hånden bagud hver gang man vil bruge dem. Det er ikke noget stort problem, når man tænker på at det i MMO-spil og lignende ikke er lige så essentielt med ufejlbarlig præcision og konstant kontrol som i for eksempel førstepersonsskydespil.

Noget, der er særdeles irriterende ved knapopsætningen, er de to knapper umiddelbart til venstre for venstre museknap. På grund af en lille forhøjning mellem disse, er man nødt til at løfte hele hånden fra musen for at bruge dem. Det gør dem mere eller mindre ubrugelige til opgaver, der er mere omfattende end indstilling af DPI og lignende.

Razer Naga
Ved nærmere eftersyn er musen ikke så stor som den ser ud på officielle billeder.

Det tager overraskende kort tid at lære hvor alle knapperne sidder. Razer selv hævder at en gennemsnitlig spiller skal bruge omkring 18 timers spilletid for at blive fortrolig med dem. Jeg vil sige at det nok er i overkanten for de flestes vedkommende. Men har man problemer med at tæmme keypad'et, har Razer inkluderet små gummiknopper som man kan placere strategisk på udvalgte knapper. Det gør det en hel del lettere at memorisere hvor man finder dem, og knopperne kan fjernes igen, når man har mestret layoutet. Nogen vil måske bekymre sig om man ved et uheld kan trykke på knapperne, men det kræver så tilpas meget kraft at trykke dem i bund, at det aldrig bliver et problem.

Razer Naga
Razer Naga er et knappemonster med hele 17 konfigurerbare knapper.

Når det kommer til software fulgte der ikke nogen drivere eller lignende med i pakken, men det var en smal sag at finde den seneste driver på Razers webside. Disse fungerer glimrende, og jeg oplevede ingen bugs eller andre problemer. Kontrolcenteret giver dig mulighed for at indstille DPI fra og med 100 til 5600 i trin på 100 hver. Der er ingen dedikerede knapper til denne funktion på musen, men man kan selv sætte dem til for eksempel de to kringlede knapper på venstresiden. Polling rate kan sættes til henholdsvis 125hz, 500hz og 1000hz, og X-Y-følsomheden kan indstilles uafhængigt af hinanden. Man har også mulighed for at tænde og slukke lyset i logoet eller keypad og scrollhjul.

Den mest interessante funktion i kontrolpanelet er dog de såkaldte add-ons. De tillader dig at skræddersy brugerfladen inde i spillene efter dine behov. En af hovedfunktionerne her er, at man kan tilegne keypad'en egenskaber uafhængigt af tastaturet. Uden add-on'en kan man for eksempel flytte numpad'en på tastaturet over til Naga'en, men man vil ikke kunne bruge numpad'en på tastaturet derefter.

Knapperne er heller ikke udelukkende forbeholdt spil. De kan bindes til bestemte opgaver i hvilken som helst applikation. Specielt i programmer som Photoshop, kan et stort antal programmerbare knapper være en stor fordel.

Når man tænker på at Naga er bygget særligt til MMO-spil og andre rollespil, er det ikke nogen voldsom overraskelse at den ikke fungerer optimalt i andre spilgenrer. Specielt i førstepersonsskydespil er præcisionen som nævnt begrænset. Hovedsynderen er den slappe tommelfinger, og vægten er lidt i overkanten til denne type spil. Desuden er modstanden i tommel-knapperne så høj, at man rykker hele musen en smule, når man trykker dem ned, og det påvirker nøjagtigheden markant. De to hovedknapper er i øvrigt ikke særligt velegnede til gentagne tryk i hurtigt tempo, som man ofte gør i skydespil. Der er lidt for lang vandring på dem, og de fjedrer lidt for meget.

Razer Naga er i bund og grund en MMO-mus, og her indfrier den utvivlsomt forventningerne. Hvor nyttigt keypad'et er, kommer i høj grad an på spillestil, men jeg tvivler ikke et sekund på at mange MMO-spillere vil kunne drage nytte af den. Den falder desværre lidt på maven i andre genrer, men det opvejes til dels af nyttige funktioner, også i programmer uden for spil. Kvaliteten er upåklagelig, med robuste materialer og flettet USB-kabel. Den ligger godt i hånden, og til trods for at jeg ideelt set gerne ville have noget større, blev den aldrig ukomfortabel, selv med længere tids brug. Prismæssigt er den i den dyre ende, men jeg føler at man i høj grad får hvad man betaler for.

Razer Naga
Naga er udstyret med en flettet ledning, som vidner om kvalitet.
8 / 10