Football Manager 2011

Football Manager 2011

Hvert år udkommer managersimulatoren der får enhver fodboldfantast til at glemme alt ansvar her i livet, og i år er ingen undtagelse. Fuldtidsstudent og FM-connaisseur Martin har sat sig ned med årets udgave af Football Manager.

Eksamensmonsteret for alle fodboldfans er tilbage. Football Manager-serien er noget som alle med kærlighed til sporten kan risikere at bruge hundredevis af timer på, når man egentlig burde fokusere på studierne, arbejdet, familien og hvad der nu ellers er. Sidste år fik vi serveret kvalitet, men ikke megen innovation. Derfor havde jeg ikke store forventninger til hvad Sports Interactive havde i ærmet for årets version.

Det første der fanger min opmærksomhed er det nye nyhedssystem. Det føles mere som et overskueligt mail-program end alle de rodede menuer vi har fået serveret tidligere. Det samme kan siges om brugerfladen generelt. Det er nemmere at sortere i alle de informationer som Football Manager bombarderer dig med.

Derefter var det indlysende at se hvordan den nye forhindring i at skaffe spillere fungere, nemlig agenter - og her blev jeg positivt overrasket! I forhandlingerne får man først et lønsforslag, som bør tages med et gran salt. Dette er spillerens ønske, altså noget der som regel er væsentligt højere, end hvad du egentlig kan acceptere. Forhandlingerne kan variere i forhold til hvordan agenten opfører sig. Nogen har god tålmodighed, mens andre ikke kan lide at sidde stille i mere end to sekunder.

Football Manager 2011

Dertil må du bestemme, hvor mange penge som skal gå til agenten selv. Det tilfører også noget andet nyt, nemlig agenternes konstante snak om at deres klienter er mulige at købe. Store klubber får stadig i den virkelige verden breve og mails fra desperate agenter som vil sælge sine spillere, og det kan virkelig mærkes i FM 2011. Det går næsten ikke én dag uden man får nogle anbefalinger fra disse pågående sælgere.

Udover agenterne er en anden herlig ny funktion muligheden for at forberede holdet til kamp. Formationer kan øves ind, og du kan vælge om der skal fokuseres på en specifik del af spillet. Ikke en særlig dyb funktion, men absolut noget som burde være tilføjet for længe siden. Jeg ser frem til hvordan dette kan blive forbedret til næste år, for her ligger der en del potentiale.

Efter den første underskrift er sat, er det tid til pressemøde. En funktion som altid har været kedelig efter man har prøvet den et par gange. Sådan er det dessværre også i år, selv om vi blev lovet noget helt andet. Der bliver stillet flere spøgsmål, men det føles bare som enkle omformuleringer af de samme vendinger. Gråt og demotiverende. Nej, det her bliver assistentens job.

Football Manager 2011

Grafikken har også fået sig nogle opdateringer. Der er blevet lagt fejringer til, flere animationer og flere vejreffekter. Det er ikke meget betydelige ændringer, men dog nogle der var nødvendige. Det hele ser pænere ud, men Sports Interactive har stadig lang vej endnu. Spillerne løber stift og unaturligt, pasningerne og sparkene ser underlige ud. Det sjoveste er når spilleren, som har scoret målet, bliver ved med at løbe og fejre i al ensomhed. Hvor ofte sker det på den virkelige græsplæne? Stort set aldrig.

Football Manager 2011 tager nye skridt i den rigtige retning, endda flere end hvad vi fik at se sidste år. Det allerede næsten komplette spil bliver stadig bedre. Den forbedrede brugerflade gør det mere tilfængeligt for nytilkommere. Agenterne gør spillerhandlen mere autentisk. Kampforberedelserne giver en ny taktisk dimension.

Det er klart at der plads til forbedringer, men det er svært at være negativ over for en så positiv oplevelse. Jeg ved, lige som sidste år, at jeg vil bruge utallige og uansvarligt mange timer på Football Manager.

Football Manager 2011
9 / 10
+