Red Dead Redemption

Undead Nightmare

Det vilde vesten er blevet endnu vildere efter zombier har overtaget alt fra prærien til ranches og byer. Glem ubehagelige outlaws og skydeglade mexikanere i John Marstons hårdeste eventyr hidtil.

Det er en rigtig hård nat med særdeles ildevarslende uvejr. John Marston og hustruen Abigail ligger nogenlunde trygt i sengene i deres lille hytte. Pludselig kommer Uncle stormende ind og ser mere virkelighedsfjern ud end nogensinde. Det viser sig at han er blevet ramt af zombie-sygen, og med et fast bid inficerer han Abigail inden John med et velrettet skud gør Uncle præcist ét hoved kortere.

Men da har Abigail allerede nået at nippe til parrets søn Jack, og John har fået en ny hovedpine. Eller som fortællerstemmen så elegant forklarer, at Marston "was ready for anything. Well almost anything". Zombie-udbruddet er et faktum, og John skal ikke bare stoppe ubehagelighederne, han skal også helst finde medicin til konen og sønnikke efter han har låst dem inde i sikkerhed.

Præcis som i hovedeventyret er John inkarnationen af mandsmod, som ingen kan klare sig uden. At redde hustru og barn bliver snart underprioriteret, eftersom hver eneste kegle i det vilde vesten har fået problemer med udøde uhyrer. Og det ordnes ikke bare med Anticimex, her kræves mere hårdtslående midler. Derfor er det skønt at Marstons arsenal er blevet udvidet med en Blunderbuss, et langsomt våben som gør rigeligt med skade.

John Marston har også skelet til Simon Belmont fra Castlevania: Lords of Shadow og nuppet lidt af hans våben. Det inkluderer blandt andet vievand, som alle zombier er frygteligt allergiske overfor. Men han har fået flere ting end det, og nu findes der blandt andet zombie-lokkemad, der kan give en tiltrængt pause når de bliver alt for nærgående. Lokkemaden kan desuden forberedes med dynamit, hvilket er rasende effektivt.

Red Dead Redemption

Undead Nightmare koster omkring 70 sølle kroner at downloade, og er faktisk så indholdsrigt at Rockstar har valgt at udgive det som et seperat spil. Og det føles kun rimeligt. Der er mere spiltid her end i nogen af Grand Theft Auto IV-udvidelserne Lost and Damned og Ballad of Gay Tony.

Som i Red Dead Redemption er der rigeligt at beskæftige sig med. Folk har brug for hjælp med til de mest besynderlige ting (uden at spoile for meget kan jeg afsløre at man blandt andet skal kidnappe zombier), andre er strandede på tage med horder af sultne udøde nedenfor, der bare venter på at spise hjerner til frokost, og man skal også tage livet af mytologiske væsener og selvfølgelig komme gradvist tættere på en kur.

At spille Undead Nightmare er en radikalt anderledes oplevelse end det sædvanlige eventyr. Selvom jeg personligt stadig synes at Red Dead Redemption er årets bedste spil i hård konkurrence med Super Mario Galaxy 2, er variationen velkommen. Zombies opfører sig ikke som almindelige outlaws og gringos. De stikker ikke hovedet op bag ved stakittet for at skyde dig, men vakler i stedet bare frem, og har desuden den egenskab at de sjældent er ensomme og i stedet kommer i flok.

Rockstars zombier lader desuden til at have set en god portion af både Dawn of the Dead og 28 Days Later. Glem således de sløve kadavere fra Resident Evil-spillene og Dead Rising. Hvis disse levende lig først får fat i dig, gælder det om at handle hurtigt. Derfor har man denne lidt længere tid når man bruger Dead Eye, så man kan nå at skyde afskummet i hovedet. Ellers slår det ikke rigtig til. Sjovest er det at komme rigtig tæt på en zombie og udføre nogle af Marstons blodige henrettelser, hvor især haglgeværet føles tilfredsstillende.

Red Dead Redemption

Uden at overdrive er der undervejs både shockøjeblikke og pressede situationer som jeg næsten vil beskrive som ækle, hvilket bakkes op at det konstant usle vejr som vesten plages af. Jo flere zombier, jo værre er det, og tågen ligger tæt overalt. Det vilde vesten har aldrig været mere uhyggeligt, og kontrasten til den befriende følelse af at sætte sig på sin hest og ride udover prærien er enorm. Eneste minus er at transporttiderne er endnu længere end før, da man ikke længere kan slå lejr på grund af de udøde.

Heldigvis er det lidt sjovere at ride omkring i Undead Nightmare, som følge af at man nu kan fatte tøjlerne til apokalypsens fire rytteres krikker. Det er en samling fantastiske dyr, og jeg fik øjeblikkelig et godt øje til Death, som får zombiehoveder til at eksplodere hvis de kommer for tæt på. Dertil sætter War ild til dem, mens Famine og Pestilence har højere udholdenhed og er halvt umulige at slå ihjel. Det forlyder i øvrigt at der også findes en enhjørning. Disse dræber-havrespisere for senere selskab af zombiedyr som bjørne, flagermus med flere.

Undead Nightmare er flere timer langt for dem som virkelig gøre alt hvad man kan kaste sig over, ikke mindst for atter at møde det farverige persongalleri fra det almindelige eventyr. Og så er singleplayer-kampagnen kun en del af alt det sjove, for Rockstar har krydret pakken med en spiltype kaldet Undead Overun, der minder om Treyarchs Nazi Zombies fra Call of Duty: World at War eller Firefight og Horde fra henholdsvis Halo 3: ODST og Gears of War 2.

Overkill, Mauler, Ravager og Longshot hedder de fire klasser man kan vælge mellem. De to første har lidt mere ildkraft, og man bør have mindst én af disse i gruppen før man begiver sig ud i zombie-drab. Jeg får næsten Left 4 Dead-fornemmelser når jeg og mine tre kammerater under ekstremt pressede forhold bliver overfaldet af udøde fra alle sider. Derudover indgår multiplayer-delen Land Grab, der som navnet antyder går ud på at overtage en mark.

Undead Nightmare er frem for alt tænkt som underholdning for dem som spiller alene, men Undead Overrun er med gode margener den sjoveste multiplayer-spiltype i Red Dead Redemption, og er for mig alene de 70 kroner værd som pakken koster. Og så indgår der som sagt et underholdende eventyr, der er næsten lige så langt som singleplayer-delene i Call of Duty: Modern Warfare 2 og Medal of Honor tilsammen, samt en masse ekstra udenomshalløj. Ja tak!

Undead Nightmare er ifølge Rockstar den sidste udvidelse og kronen på værket i en særdeles succesfuld serie DLC-materiale, hvor vi har fået alt fra co-op-missioner, hestevæddeløb, tomahawk-økser, poker og meget andet, og hvis du kun køber én Red Dead Redemption-udvidelse er det uden tvivl den enorme og underholdende Undead Nightmare du skal satse på.

9 / 10
+
Meget overkommelig pris, langt eventyr, actionfyldt, meget stemningsfuldt, mange multiplayer-muligheder