Football Manager 2020

Football Manager 2020

FM2020 kan måske ligne en robust 4-4-2'er, men kradser du i overfladen, så ser det noget tyndere ud.

Klik for at få tiden til at gå. Sådan står der, når du holder musen over, den knap du trykker mest på i Football Manager 2020 - eller der står faktisk "Klik for at for tiden til at gå", som jeg også skrev i min anmeldelse af sidste års udgave. Sætningen er sigende for hele Football Manager-oplevelsen - og det er ikke bare i form af den sjuskede oversættelse. Du trykker på en knap og tiden går. Football Manager er, når det kommer til stykket, et "idle game". Cookie Clicker i spraglede klæder, der får det til at se mere indviklet ud... Okay, måske strammer jeg lige retorikken her. Der er faktisk masser af valg, og de har masser af konsekvenser, men Football Manager-serien virker stadigvæk til at udgive sig for at være dybere end den er.

Det kan godt være, at jeg genbruger det samme billede på oplevelsen, som jeg gjorde i min anmeldelse af sidste års udgave, men Football Manager 2020 har ikke selv gjort meget for at finde på noget nyt i år. Faktisk ligner det på alle måder sig selv. Du skal stadigvæk træde i rollen som cheftræner for et fodboldhold, og gennem mails, statistikker, og sociale medier ska hjælpe det til succes. Ligesom i virkelighedens verden, skal du gøre det meste af arbejdet i løbet af ugen, og så må du ellers sidde på bænken og håbe, at dit hold leverer varen, på kampdag. Er du fan af serien, kan du derfor roligt investere i den nye udgave, hvis det da er vigtigt for dig, at holdene er up to date, for resten af spillet ligner som sagt rimelig meget sig selv.

Football Manager 2020

De nye tiltag er mestendels forbedringer af allerede eksisterende features. Udviklerne fra Sports Interactive fremhæver selv forbedret grafik og en opdateret kamp-motor. Kampene ser dog stadigvæk ret ringe ud. Det ligner kun tilnærmelsesvis rigtig fodbold, når spillerne bevæger sig rundt på deres mærkeværdigt svævende facon. Spilleranimationerne gør det nogen gange svært at regne ud, om de spiller dårligt, eller om det bare er de akavede animationer, der ikke rammer niveau.

Jeg ved, at jeg i tidligere anmeldelser og måske allerede også i denne, kan lyde meget negativ, når jeg omtaler Football Manager-spillene, så lad mig lige skyde ind her, at Football Manager helt sikkert kan noget. Faktisk er det vanvittigt vanedannende. Uden at det skal opfattes som en negativ kvalitet, så er det et rigtig fint "anden skærms-spil", som sagtens kan stå og passe sig selv lidt, imens du ser en god serie. Men det bliver også lidt som en gryderet, der kan stå og simre længe uden nogensinde at brænde på, men hvor ingredienserne bliver smasket mere og mere sammen og bliver smagsløse og grødet.

Football Manager 2020
Football Manager 2020

Den simple vekslen mellem at nørkle med holdopstillinger, træningsplaner og modstanderinstruktioner, og derefter høste frugterne af dit arbejde til kampene, fungerer rigtig godt. og du skal da også være på i løbet af kampene. Strategien skal tilpasses efter kampens udvikling, du skal lave de rigtig udskiftninger, og selvfølgelig hanke op i og motivere dine spillere med tilråb fra sidelinjen.

Råber du det rigtige til dine spillere under kampen, så får du en meddelelse, der siger, at spillerne er "tændt af feedback". Sådan er det med spil generelt. Spillerne bliver tændt af feedback. Når vi laver en handling, vil vi gerne have en reaktion - eller som vi siger på godt gammel dansk, vi vil gerne have feedback. Slår vi med et sværd, vil vi se, at det rammer dæmonen. Trykker vi på knappen, vil vi se, at den lille blikkenslager hopper. Feedbacken bliver dog lidt mudret i Football Manager. Nogen gange kommer der reaktioner på noget, du har gjort. En spiller finder sig ikke tilrette i den position, du har udset til ham. Måske siger din assistent træner, at dit fokus på direkte spil, ikke passer overens med resten af din planlagte taktik. Men alt for ofte, så sidder du og skruer på alskens knapper, og du har ikke en jordisk chance for at regne ud om, det rent faktisk har gjort en forskel. Det virker mest af alt til at være dårligt spildesign.

Football Manager 2020

Fans vil måske argumentere for, at det bliver mere spil og mindre simulation, hvis spillet lader dig vide, hvad du har gjort rigtig og forkert, men der vil jeg så bare være i den lejr, der synes, at det ville være langt mere spændende, hvis det var et spil i stedet for en simulator. Simulationen er alligevel ikke helt til at blive klog på. Det virker alt for ofte tilfældigt og urealistisk. Jeg har i et spil set Rasmus Falk blive solgt til Barcelona. Det tror jeg ikke engang, at den mest stædige FCK-fan ville stå på mål for.

Alligevel har Football Manager som nævnt fat i noget vanedannende og underholdende. Jeg kan faktisk ikke rigtig lade det være i disse dage. Jeg må lige se, om jeg ikke kan forbedre holdets præstation i næste kamp. Det bliver en klassisk "jeg kan ikke stoppe midt i en sejrsstime versus jeg kan ikke stoppe på et nederlag"-situation, og som vi jo ved, så starter alle sejrsstimer med en enkelt sejr. At det er vanedannende, er dog også med til at forstærke mit had/kærlighedsforhold til spillet. For jeg kan godt sidde med en tom følelse, når jeg har set et par timer flyve afsted, uden at jeg rigtig føler, at mine handlinger har haft håndgribelige konsekvenser. Jeg er blevet oprevet, når det går dårligt. Lettet, når mit hold scorer i sidste minut. Glad, når mine spillere præsterer over evne. Skuffet, når de falder fuldstændig sammen. Men jeg føler mig manipuleret med, for hvor meget påvirkede jeg egentlig spillet?

Football Manager 2020
Football Manager 2020

Når du starter en sæson er det helt vildt overvældende, at du har så mange muligheder, men som det hele skrider frem, så er de mest interessante parametre kun dybe på overfladen. Jeg så gerne, at du kunne udpensle dødboldene mere, at dine kampinstruktioner kunne være mere nuancerede, så det ikke bare var slå altid kontra, eller hold altid på bolden. Til gengæld kan du bruge lang tid på eksempelvis at hyre forskellige folk til din stab, hvilket er møgkedeligt. Heldigvis kan du få de andre folk i dit træner team til at tage sig af nogle af de ting, som du ikke synes er interessante. Det er derfor, at jeg på en lidt drilsk facon åbnede anmeldelsen med at kalde Football Manager-serien en Cookie Clicker i forklædning - det er det ikke, men det kan desværre føles sådan nogle gange.

For Football Manager 2020 gør det ikke bare svært for dig at se konsekvenserne af dine handlinger, det er også virkelig dårligt til at hjælpe spilleren med at holde styr på alle de muligheder, det har - især kunne jeg forestille mig, at det ville være mareridtsagtigt at gå i gang med denne titel som ny spiller. Det kan desværre heller ikke finde ud af at sluse spilleren ind på en måde, så en ny sæson ikke bliver overvældende og værst af alt sætter det aldrig dets bedste sider under lup. Selvom jeg som sagt elsker, at mange af opgaverne er automatiseret gennem din stab, så risikerer du også at misse nogle af de bedre aspekter af spillet. Hvis du lader staben tage sig af eksempelvis spillerenes individuelle udvikling, så går du glip af noget af det, der rent faktisk kan gøre en forskel på banen. Og det er spildelene, der drejer sig om spillet på banen, der trods alt fungerer bedst.

Jeg bliver nok aldrig den helt store fan af Football Manager-serien, til det er den for monoton, livløs og selve spildesignet er til tider fuldstændig tåbeligt. Det er desuden svært at tilgive den håbløse danske oversættelse. Jeg har dog med årene fået mere og mere sympati for serien, et hvert spil, der kan holde mig fanget i flere timer af gangen og få mig til at hoppe af glæde eller banke næverne ned i sofaen af ren og skær arrigskab, fortjener selvfølgelig ros. Det er sjovt at planlægge de enkelte kampe, og se dem spille sig ud. Det er fedt at nørde med de enkelte tekniske detaljer af spillet på banen. Desværre mangler der bare dybde, der hvor det er lige ved at blive rigtig godt.

6 / 10
+
De dele der drejer sig om spillet på banen fungerer rigtig godt