Overwatch

Overwatch (Switch)

Blizzards populære hero-shooter er landet på Switch, men er det værd at spille på Nintendos knap så kraftige konsol?

Lanceringen af Overwatch til Nintendo Switch er kommet på et mærkeligt tidspunkt. En ting er at spillet efterhånden er tre år gammelt, en helt anden og langt værre historie er deres sanktioner mod den professionelle Hearthstone-spiller Ng 'Blitzchung' Wai Chung, der udtrykte sin sympati med de pro-demokratiske demonstrationer i Hong Kong. Det er ikke det bedste udgangspunkt for en udgivelse, men som de fleste, der læser med her, nok ved, så er Overwatch et rigtig godt spil og nu er det landet på Nintendo Switch.

Overwatch

Er du ikke bekendt med Overwatch, så vil jeg anbefale dig at læse vores originale anmeldelse før du læser videre her. Den giver stadigvæk et godt billede af, hvad spillet kan - også efter på tre års opdateringer. Det er et festfyrværkeri af et farvefuldt og dejligt varieret skydespil, hvor heltenes forskellige evner danner smukke synergier, der gør det lige så taktisk, som det er action-packed.

Allerede før udgivelsen har mange ytret, at Nintendo Switch ikke er det bedste sted at spille Overwatch - nok de samme der fnøs lidt af the Switcher. Fair nok. Nintendo Switch er ikke noget "powerhouse", det kan vi alle blive enige om, men en Nintendo Switch er altså en ret magisk konsol. Det kan godt være, at spillet ikke er smukkest eller bedst kørende på Switchen, til gengæld kan du side i bussen, på stranden eller side ved et bål i haven for den sags skyld og spille Overwatch - såfremt du har en telefon, der kan dele internet. Det er selvfølgelig en af Overwatchs store udfordringer at være et onlinespil på en bærbar konsol, men jeg har spillet over min telefons internet og det fungerer upåklageligt.

Overwatch
Overwatch

Nedgraderingerne er selvfølgelig tydelige. Det der fylder mest er, at nogen karakterer ikke loader ind, når du starter et spil. Det er heldigvis mest, når du er i skirmishing mellem kampe. Nogle karakterer forsvinder også under 'play of the game'-replays. For det meste er det dog slet ikke et problem, når du rent faktisk er i kamp.

Spiller du regelmæssigt på PC eller en af de kraftigere konsoller, så vil du nok også bemærke, at Overwatch på Switch kører i 30 fps, og det kan dykke lidt, når der er sker rigtig meget. Jeg er meget lidt allergisk overfor den slags (da jeg var barn i 90'erne oplevede vi langt værre ting i vores videospil), men det er klart, at det påvirker spillet. Det føles klart mere "janky" end, hvad vi er vant til, men det føles aldrig som om, at du ender i en situation, der er værre end dine modspillere. Spillet ser heller ikke så skarpt ud, som det gør andre steder. Det bliver især tydeligt, når du spiller "docked", at det er sløret nogle steder. Både i docked og håndholdt ser Overwatch dog stadigvæk super godt ud. De farverige og stiliserede karakterer kan sagtens tåle lidt en grafisk nedskalering.

Overwatch
Overwatch

Der vil nok være en klar fordel i at spille med en pro-controller, hvis du har sådan en liggende, men jeg synes faktisk, at det går fint at sigte med joy-cons. Til gengæld har man forsøgt at gøre brug af gyroscope-styring, og det kan virkelig ikke anbefales. Det er alt for upræcist og uregerligt, modsat eksempelvis gyroscope-styringen i Breath of the Wild, som faktisk hjalp dig med at sigte.

Det er ærgerligt, at der ikke er nogen "crossplatform" support, så du ikke kan spille med alle de skins, du har oparbejdet gennem årene, og skal vente med at spille Competitive Mode til du er nået level 25 igen. På den måde virker det ikke til, at der er gjort helt vildt meget ud af denne Switch-port. Der er ikke nogen stor fanfare eller specielle tilføjelser rigtigt.

Overwatch

Det kan godt være, at Overwatch på Switch - ikke overraskende - ikke kan følge med de større konsoller eller PC'en, men Switchen er i sig selv så dejlig en maskine, at jeg klart er tilhænger af gamer-mantraet 'alt til Switch!'. Har du - ligesom jeg - en kæreste, der nogle gange gerne vil bruge tv'et til at se 'vild med kage' eller lignende, så forstår du, hvor dejligt det er at have en Switch ved hånden. Når det kommer til stykket, så spiller Overwatch stadigvæk vildt godt, det ser dejligt ud, og hold nu bøtte, hvor kan du komme ud i nogle nervepirrende, taktiske og hæsblæsende kampe. Folk der stadigvæk spiller regelmæssigt på PC, PS4 eller Xbox One vil sikkert ikke være store fans, men Overwatch udfylder et tomrum i Nintendos e-shop, og jeg kommer til at spille langt mere, end jeg ville gøre på min PS4, og det i sig selv et kæmpestort plus.

8 / 10
+
Switchen gør Overwatch langt mere tilgængeligt, spillet er efter tre år stadigvæk vildt godt