Skate 3

Skate 3

Da det første Skate-spil udkom, var det den nye dreng i klassen. Der var én konge af skateboard-spil, og han hed Tony Hawk. Men Tony Hawk-spillene var ærlig talt blevet temmeligt lange i skægget, så Skate var et friskt pust, der væltede op og ned på hele genren.

I dag er det anderledes. Skate er ikke længere opkomlingen, men er i stedet det etablerede navn, og som vi har set gang på gang, bliver man hurtigt overhalet indenom, hvis man hviler for meget på laurbærene. Men Skate 3 er så proppet med nye tiltag, at det næppe bliver her, en udfordrer kommer og vælter EA af pinden.

Essensen i Skate 3 er den samme som i de forrige spil i serien. Der skal køres på skateboard og laves tricks, og diverse "challenges" skal klares. Disse kommer i mange former, og kan for eksempel gå ud på at lave en bestemt type trick henover en eller anden genstand, så en fotograf kan få et fedt billede, eller en serie at tricks et bestemt sted, så en fyr kan lave en film.

Der hvor Skate 3 udmærker sig fra sine forgængere, er i den store indsats som EA har lagt i at gøre spillet lettere tilgængeligt. Som gammel Tony Hawk-fan var det i sin tid en temmelig stor omvæltning at kaste sig ud i Skate, for hvor man i førstnævnte lavede tricks ved at trykke på controllerens knapper, så bruger man i Skate primært højre joystick til at tricke med. Listen over tricks, man kan lave, er mildest talt lang, og derfor kan det virke temmelig overvældene at skulle lære dem alle.

Men med Skate 3 har vi nu fået Skate-school, hvor man kan blive lært op fra bunden i hvordan spillet styres. Med kyndig og underholdene vejledning fra træneren Coach Frank, i skikkelse af skuespilleren Jason Lee, bliver man undervist i alt fra simple ollies til avancerede vert-tricks, og det er en kærkommen tilføjelse. Og der er ingen tvang, så er man Skate-veteran, kan man uden problemer springe træningen over.

Et andet nyt tiltag er sværhedsgrader, som der er tre af. På Normal opfører Skate 3 sig ligesom sine forgængere, mens det på Easy er en smule mere tilgivende, så det er lettere at lande sine grinds, og sværere at baile. På Hard opfører spillet sig en kende mere realistisk, så man blandt andet ikke hopper så højt med sine ollies.

Spilverdenen i Skate 3 er stor. Rigtig stor. I de forrige spil gav det anledning til lidt frustrationer, da det til tider kunne være svært at finde nye challenges, simpelthen fordi man ikke vist hvor man skulle køre hen. Skate 2 prøvede at rette lidt op på det, ved at lade spilleren teleportere rundt på kortet i jagten på challenges. En forbedring, men stadig ikke helt optimalt. Men som var det et eventyr af brødrene Grimm, så rammer Skate 3 helt plet. Et tryk på Start-knappen bringer en liste frem, hvor alle tilgængelige challenges bliver vist, og herfra er det bare at trykke på en, der lyder interessant, og så er man ellers i gang.

Det kunne ikke være meget nemmere, og det betyder også at man meget hurtigt bliver fanget i den rytme, hvor man konstant tænker "arh, jeg tager lige én til - og stopper jeg også", og før man ved af har man spillet til langt ud på natten.

Selvom Skate 3 lægger op til at man skal lave bunker af challenges, så slår det mig, hvor meget jeg nyder bare at køre tilfældigt rundt og lave tricks på hvad end jeg nu støder på. Med andre sandkassespil, som for eksempel Grandt Theft Auto IV, begynder jeg hurtigt at kede mig, hvis jeg ikke er på en mission, men i Skate 3 kan jeg snildt få tiden til at gå uden at lave noget konkret.

Måske er det fordi man i andre sandkassespil typisk slås mod bunker af ensformige og uintelligente fjender, mens man i Skate 3 kun kæmper mod/med sin egen fantasi og klodsede fingre. Eller måske er det fordi, at hvor end man kører hen kører hen, så kan man altid finde et hegn, et gelænder eller et rør, der bare skriger på at blive grindet.

Man opnår reelt set ikke noget ved at spille på den måde. Der bliver ikke låst op for nye challenges, tøj eller baneelementer til den nye Skate-bane-designer, som der også er blevet plads til i Skate 3. Og alligevel er det en enormt behagelig og afslappende måde at fordrive tiden på, og det er længe siden jeg har haft det sådan med et spil.

På de tekniske sider er der ikke så meget at bemærke. Grafikken er pæn uden at være decideret imponerende. Animationerne er måske lidt stive, og detaljegraden på spillets figurer kan godt virke lidt lav, men de store åbne omgivelser gør op for det. Lydeffekterne er som de skal være, og soundtracket bevæger sig rundt inden for det nærmest obligatoriske krydsfelt af metal, punk og hip-hop, og selvom det langt fra er lige så ikonisk som de klassiske Tony Hawk-soundtracks, så er der stadig rigeligt med fede numre.

Skal jeg kritisere spillet for noget (og det skal jeg), så kan jeg godt være lidt irriteret på kameraet en gang i mellem. Man kan vælge mellem en høj og en lav kameravinkel, og selvom jeg har valgt den høje, så synes jeg nogle gange at kameraet bevæger sig så langt ned mod jorden, at det kan blive svært at vurdere afstande og se hvad der er foran en. Og jeg kan heller ikke finde noget system i hvornår det går helt derned.

Men det er en lille ting. Samlet set er jeg blevet rigtig glad for Skate 3. Spillet er pakket med indhold, og jeg vil tro at man snildt kan klemme 20-30 timers spilletid ud af det, før man når til bunds i de mange challenges. Dertil kommer en online-del, der på papiret ser meget udførlig ud. Desværre har vi ikke haft mulighed for at prøve den rigtigt af, da spillet i skrivende stund ikke udkommet, og online-befolkningen derfor er så tynd, at Lichtenstein ligner Kina til sammenligning.

I forhold til forgængerne er Skate 3 i praksis mere af det samme - hvor "det samme" er en rigtig god ting - serveret med en ordentlig portion ekstra garniture og flødesovs. For veteraner af serien gør de nye tiltag en god oplevelse bedre, og har man ikke prøvet Skate før, så vil jeg næsten mene at man skylder sig selv at give 3'eren en prøvetur.

Skate 3
8 / 10
+