Bayonetta

Bayonetta

Denne heks får du nok mere end almindeligt svært ved at sende til bloksbjerg. Bregnbak har været ude på et actiontogt sammen med verdens mest veldrejede heks...

Der er en scene helt i starten af spillet. Man ser en nonne stå på en dyster kirkegård foran en stor kiste og bede. Pludselig åbner himlen sig, og et velsignet lys stråler ned over gravpladsen. Tre engle åbenbarer sig og stiger langsomt ned mod nonnen, der folder sine arme ud for at tage imod dem.

Lige før de mødes, i hvad jeg tror skal være en kærlig omfavnelse, tager handlingen dog en lettere overraskende drejning. Nonnen udstøder pludselig et højt kampråb og smækker den første engel en syngende lige højre, hvilket sender englen flyvende tværs henover skærmen i en kugle af fjer og blod. Til tonerne af en lettere jazzet version af Bart Howards udødelige klassiker, "Fly Me to the Moon", smider nonnen sin forklædning og afslører sit sande jeg. Det er spillets hoveperson. Heksen Bayonetta

På det her tidspunkt af spillet får jeg den spirende mistanke, at det nok ikke er et helt almindeligt spil, jeg skal til at anmelde.

Det er det relativt nye japanske spilstudie Platinum Games, der har stået for udviklingen af Bayonetta. Studiet er bygget på resterne af Capcoms velrenommerede, men nu opløste, Clover Studio, der blandt andet stod bag titler som Viewtiful Joe, Okami og God Hand. Efter et par år i genopbygningsfase indgik Platinum Games i 2008 en aftale med Capcoms konkurrent Sega, om at levere i første omgang fire spil. Første spil udkom i foråret 2009 og var det ultrablodige og ultrastilistiske Wii spil MadWorld. Bayonetta bliver således studiets anden udgivelse.

Flere af folkene i Platinum Games har i tidernes morgen, helt tilbage fra tiden før der overhovedet var noget der hed Clover Studio, arbejdet på det første Devil May Cry spil. Og skal man prøve at tilnærme sig en beskrivelse af Bayonetta, gøres det bedst ved at forestille sig en blanding mellem netop Devil May Cry's hektiske hack'n'slash gameplay, blandet med en god portion af God Hand's gakkede action-komik.

I Bayonetta føles næsten hver en scene som en boss-kamp. Det er resultatet af instruktøren Hideki Kamiya's vision om at skabe, hvad han selv kalder et ekstremt actionspil. Og ekstremt virker som det helt rigtige ord at putte på Bayonetta. Når man kæmper mod horder af engle på et klippestykke, der med rasende fart styrter mod jorden, så virker det ekstremt. Når hovedpersonen slynger sit magiske hår frem mod fjenden i kraftfulde magiske angreb, så føles det ekstremt. Og det er ekstremt den måde, hvorpå spilskaberne ikke alene har udstyret hende med højkaliber automatvåben i begge hænder, men også på begge fødder samtidig.

På et tidspunkt i spillet får Bayonetta mulighed for at udføre det såkaldt Breakdance angreb. Mens kuglerne flyver fra våbnene på hænder og fødder, snurrer hun rundt på ryggen og deler dermed kugleregn ud i 360 graders vinkel. Netop det angreb illustrerer spillets overdrevne men løsslupne stemning. Spillet tager aldrig sig selv for alvorligt. Alt udføres med et glimt i øjet, men samtidig med en elegance og stil der gør, at man ikke kan undgå at blive imponeret.

Og også alt det under motorhjelmen imponerer. Selve spillets mekanik er gennemført og velpoleret ligeledes ud i det ekstreme. Kampsystemet bygger sig op om en nærmest endeløs række af kombinationsangreb, der ikke alene skal udføres i rigtig rækkefølge, men også med den helt rigtige timing. Angrebene skal kædes sammen med halsbrækkende undvigelsesmanøvrer, der helst skal udføres i allersidste øjeblik for at være mest effektive. Det hele lyder svært, men det kommer ganske naturligt, og inden man ved af det, bliver man en del af det nærmest hypnotiske flow som findes i kampene.

Grafikken fortjener også et par ord med på vejen. Animationerne af Bayonetta er noget af det mest detaljerede og koreografisk veludførte, der længe er set. Hendes bevægelser er på samme tid feminine og kraftfulde i den helt rigtige balance. Kvaliteten af landskaberne, som hovedpersonen bevæger sig igennem, varierer fra rimelig flotte til det nærmest blødende smukke.

Det er lykkedes for Platinum Games at lave et usædvanligt velpoleret, hæsblæsende og ekstremt actionspil. Og så skulle man ellers tro at verdens-succesen var selvskrevet. Men så enkelt er det ikke helt.

For Bayonetta er et japansk spil. Og japanske spil har altid haft det svært overfor et vestligt publikum. Ligesom det modsatte iøvrigt også er tilfældet med vestlige spil i Japan. Det er et spørgsmål om spilkultur. Og selvom forskellene med årene synes at blive mindre og mindre, så er kulturkløften stadig gabende stor.

Og det er den også for mig. For hvor meget jeg end er imponeret over Bayonettas tekniske meritter, fandenivoldske stemning og uimponerede tilgang til genren som helhed, så er der stadigvæk en lille del af mig, der synes at det hele virker en lille smule for aparte. En lille del, der selv efter mange timers spil, har svært ved at føle noget for de meget karikerede personligheder i spillet. Og en lille del der føler, at historien aldrig helt formår at blive vedkommende.

Og selvom jeg ville ønske, at jeg kunne sætte mig udover denne nagende følelse, og gøre mit for at mødes med Sega, Platinum Games og Bayonetta halvvejs over kulturkløften, så lykkes det aldrig helt. Således må jeg ende med at rapportere, at Bayonetta er et godt spil. Men hvorvidt du også vil synes, at det er et fremragende spil er i sidste ende, og som altid, et spørgsmål om smag og behag.

BayonettaBayonettaBayonettaBayonetta
8 / 10
+