Tekken 6

Tekken 6

Tekken 6 er klar i en håndholdt udgave, så vi sendte Jesper en tur i den lokale dojo, for at teste dets kampfærdigheder. Her er hvad der kom ud af mødet med 40 hidsige kamphaner.

Har du nogensinde haft lyst til at pande en eller anden, et par på hovedet på grund af forsinkelser i den kollektive trafik? Måske endda ønsket, at udøve vold mod visse mennesker, der lader deres snotunger rende rundt i topkupeen og skrige fuldstændig som det passer dem, mens en ældre, tyk mand sidder og spiser en ubehageligt lugtende pølse lige ved siden af dig? Det er helt normalt at ville ty til korporlig afstraffelse i den slags situationer, men det kan man bare ikke. Det skaber en dårlig stemning og giver dig en række problemer efterfølgende. Det er dumt at slås i virkeligheden, men der findes noget, der kan lade sig gøre i stedet for - noget der stadig lader dig komme af med dine frustrationer.

F.eks. kan du tage en PSP og smide et eksemplar af Tekken 6 i ryggen på den, så går mange af dine drømme i opfyldelse. Det meste af indholdet ligner det, du finder på de stationære konsoller, hvilket betyder, at du får et kampspil, fyldt til bristepunktet med herlige slåskampe. En ren og ret enkelt arkade-mode tilbyder en række forskellige kamphaner, der så skal tæves løs på hinanden indtil rækken af udfordrer slutter - og så er der ligesom ikke mere i det. Imens startes og sluttes historiedelen af med nogle elegante filmbidder, der giver dig lidt baggrundshistorie til de enkelte figurer.

Ud over dette, er der også en lang række trænings og survival-kampe og nogle af de nye spilmodes som Gold Rush og Ghost Battle at tage fat i. I næsten alle disse spilmodes indsamler du valuta, der igen kan bruges til at købe forskellige ting til din spilfigur. F.eks. er det ikke svært at komme til at se ekstrem metroseksuel ud, måske med lidt cirkuskant og en fjerboa. Det er humoristisk og ikke mindst fjollet, men det er ikke noget der sådan helt basalt gør spiloplevelsen bedre.

Selve kampagnen fra de stationære udgaver er ikke båret med over på PSP, hvilket ikke gør noget som helst, da dette var en håbløs ligegyldighed på PlayStation 3 og Xbox 360. At vi slipper for dette sorgens barn er nærmest bare en stor fordel, for det giver os et langt mere fokuseret spil. I øvrigt er resten af pakken stort set den samme. Samtlige 40 spilfigurer findes i denne UMD-udgave, og på nær den nedskalerede grafik, er det ét og samme spil.

Visuelt er det naturligvis ikke på højde med de andre udgaver, men det bliver aldrig decideret grimt eller dårligt, trods til tider svagt teksturarbejde. Spilfigurerne er smukt genskabte på den lille skærm og animationerne er flydende og hænger rigtig godt sammen. Desuden afvikles det hele med godt, højt tempo. Normalt er det sådan, at et spil mister en væsentlig del af sig selv, når det konverteres til et andet og mindre format, men det er ikke sket i dette tilfælde. Baner findes der naturligvis masser af, mere eller mindre de samme som fra de stationære konsoller, men der er bare brugt mindre krudt på omgivelserne. Det kan være at billederne nedenfor giver et lidt lunket indtryk af Tekken 6 til PSP, men det er langt flottere i bevægelse.

Noget der desværre også er overført til PSP-udgaven, nærmest med bravur, er de alt for lange loadtider, der i den grad plager PlayStation 3 og Xbox 360-versionerne. Selvom det ikke ødelægger fornøjelsen af spillet, så ville det være rart med en reducering af ventetiden. Det kan lade sig gøre, hvis du lægger spillet direkte over på et memory card, men alligevel - det burde være programmeret til at indloade hurtigere. Det eneste jeg sådan rigtig savner, er muligheden for at spille online sammen med vennerne, for mens man kan have masser af sjov via ad hoc-funktionen, så kunne en ægte online-understøttelse have givet endnu mere kød på knoglerne.

Mine forventninger til Tekken 6 PSP var ikke alt for høje, forud for lanceringen, men personligt er jeg blevet meget overrasket over, at dette faktisk er Tekken 6 på et bærbart format, og at det næsten er ligeså godt. Tekken 6 er flot, smidigt og underholdende. Teknisk set er det rigtig godt og jeg er faktisk lidt imponeret over, hvor meget det er lykkes udviklingsholdet at proppe ned i denne håndholdte version.

Så til dig, der gerne vil have en komplet light-udgave af Tekken 6, er dette uden tvivl et godkendt alternativ til de stationære versioner. Og så giver udgaven dig muligheden for, mens du rejser, at finpudse dine færdigheder, så du kan vende hjem og tæve vennerne til ukendelighed bagefter.

Tekken 6Tekken 6Tekken 6Tekken 6
8 / 10
+