Operation Flashpoint: Dragon Rising

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Codemasters har overtaget stafetten fra Bohemia. Men har firmaet udvandet konceptet, eller står den stadig på stenhård militæraction?Jesper Karlsson har spillet sig gennem Dragon Rising.

Året var 2001 og Bohemia Interactive, et mere eller mindre ukendt hold fra Tjekkiet, lancerede efter lang ventetid, deres krigsspil Operation Flashpoint. I stedet for at være et mainstream-tilpasset actionspil, hvor du indtog rollen som den perfekte soldat med overmenneskelige evner, var du en helt almindelig soldat. Realismen var i den grad til stede. At møde fjender i det åbne terræn eller inde blandt sporadisk bebyggelse, var i sig selv noget af en udfordring. Selv bare det at overleve i fem minutter kunne vise sig at være svært. Til trods for en masse fejl og problemer, var Operation Flashpoint et yderst velgjort spil med masser af dybde og muligheder.

Codemasters var på daværende tidspunkt udgiveren, men efter et par år og et par udvidelser blev parterne enige om at gå hvert til sit og Codemasters beholdte rettighederne til Operation Flashpoints-navnet, mens Bohemia nu er godt i gang med sit eget spil i form af ARMA. Dengang som nu fokuserer Bohemia på at levere dybe, realistiske krigsspil, der dog stadig er fyldte med fejl, og ligesom det første Operation Flashpoint, appellerer ARMA primært til den skare af fans der elsker realistiske krigsspil.

Frygten for at Codemasters ville ødelægge Operation Flashpoint-navnet, ved at udvikle efterfølgeren Dragon Rising internt, har været stor hos alle fans, såvel som hos mig personligt. Selv om vi blev mættet med lækre billeder og utrolige videoer af heftig krigsaction, har jeg altid været fast indstillet på at Operation Flashpoint: Dragon Rising ville blive Operation Flashpoint: Let's be Ghost Recon 2. Jeg har absolut intet i mod Ghost Recon 2, tværtimod, men opgaverne og oplægget er så anderledes fra Operation Flashpoint som det kan blive. Jeg troede simpelthen at Codemasters ville ødelægge hele herligheden.

Første gang jeg startede Operation Flashpoint: Dragon Rising op på Xbox 360 forsvandt dog de rædsler, jeg havde om, at Codemasters skulle have ødelagt det arbejde Bohemia tidligere havde lagt for dagen med serien. Ligesom tidligere er dette et krigsspil, hvor du befinder dig i åbne områder og konstant er i fare. Som benhård officer fra marinekorpset, har du kommandoen over en lille gruppe soldater, og det er jeres opgave, at understøtte de andre tropper i offensiven, udføre sabotage, deltage i redningsoperationer og i det hele taget indgå som et led i en større krig.

Denne gang er roden til alt ondt penge. På øen Skira findes der enorme naturressourcer, og Rusland og Kina har tidligere haft kampe om hvem der virkelig er den retmæssige ejer af dem. Situationen er dog trukket så langt ud, at Kina nu er meget tæt på en egentlig invasion af det russiske fastland. Rusland tager den store telefon og ringer til USA for at bede adskillige marinesoldater om at pakke tasken og tage til Skira netop for at klare den tidligere russiske opgave, mens Rusland så selv forsvarer sig på fastlandet.

Hver mission begynder med, at du studerer et kort over opgaveområdet, samt en skriftlig sammenfatning af hvad opgaven går ud på. Efter en alt for lang indlæsningstid kommer jeg endelig i gang med selve missionen, hvor jeg også får ordrer gennem min radio. Til navigation har jeg et kompas, og herpå er der også markeret røde trekanter, der repræsenterer fjenden. Nye lokaliteter markeres med et flag på kompasset, men hvordan du når frem til disse lokaliter er helt op til dig.

Ud over denne super enkle og fleksible måde at navigere på, er der også et stort oversigtskort, hvor du kan studere terrænet og hvor interesseområder også er markerede. Hvis du ønsker det er det endda muligt at kommandere rundt med soldaterne fra dette kort. Hvis du i stedet ønsker at kommandere rundt med dine soldater i den "virkelige" verden, er det ikke sværere end at man holder den højre skulderknap nede, for at fremkalde et kommandohjul. Fire forskellige retninger giver mulighed for taktiske ordrer, bevægelse, angreb og andet sjov.

Som forventet er det en anden fyr i uniform, der ønsker at stoppe spilleren, helst ved brug af en masse våben og projektiler. Omverdenens mange bakker, buske, stensamlinger, samt faldefærdige bygninger, giver dog god beskyttelse for den snedige soldat. Og beskyttelse er der brug for, for når kuglerne først begynder at flyve, gælder det om at have is i maven. Projektilerne slår hul i luften og man kommer hurtigt til at tænke på film som Black Hawk Down hvor Ewan McGregor får forklaret hvordan det lyder når man bliver beskudt.

Under skudkampene er der selvfølgelig rent kaos. Projektilerne borer sig ned i jorden, mens støv og rester bliver pisket op i luften, og man må ofte gå i dækning for blot at få overblik over situationen igen. At ligge stille og udveksle skudsalver giver sjældent resultater, og i stedet rådes man til at lade sin gruppe aflede modstanderes opmærksomhed, mens man selv flanker dem. Senere bliver der også mulighed for at benytte sig af artilleri.

Det er dog ikke alt ved efterfølgeren der er lige godt, og der er en række punkter som irriterer mig. For det første mener jeg, at fysikken, når det gælder køretøjer som jeeps og Humvees er alt for blød, og det kommer hurtigt til at virke som at køre på et månelandskab. Kører man over en sten eller andet på den forkerte måde, slynges man op i luften, og jeg har blandt andet været involveret i en situation hvor jeg på det nærmeste lavede en baglæns saltomortale i luften. Et andet problem, der alt for ofte viser sig, når man stiger ud af et fartøj, er at våbenet pludselig forsvinder i flere sekunder. Ved adskillige lejligheder har jeg kørt rundt i en jeep med mine soldater-kollegaer, og når vi pludselig blev angrebet og måtte stige ud af bilen, var det som om ingen kunne finde deres våben.

Operation Flashpoint: Dragon Rising er et virkelig, virkelig godt spil, der desværre kommer med et par små problemer. Fjenden tåler engang i mellem for meget skade før de går i jorden, fartøjerne mangler tyngde, og der er en masse småfejl som faktisk trækker en del ned samlet. Jeg er dog glad og imponeret over hvor godt resultatet alligevel er blevet. Her er tale om et solidt, underholdene og kvalitetsfyldt krigsspil med flot grafik og masser af muligheder - bare ikke uden problemer eller svagheder.

Operation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon Rising
8 / 10
+
Suværen spilfølelse. Indholdrigt. Stor firhed. Dynamisk. Lækre miljøer.
-
Indeholder enj række småfejl. Ringe bilfysik. Til tider dumme fjender.

Et andet syn

Kristian Nymoen
Realismen har taget overhånd og har skubbet spilleglæden ud på et sidespor i Operation Flashpoint: Dragon Rising. Det burde være muligt at tilnærme sig en realistisk og troværdig spiloplevelse på en mere brugervenlig måde. På den anden side kan det være, at netop de høje krav til spilleren, tiltrækker de folk, der er specielt interesserede i at mestre den slags. Operation Flashpoint: Dragon Rising er et velkomment alternativ som en realistisk militærsimulator, det er bare synd, at det kommer til kort i forhold til dets skyhøje ambitioner. 6/10

• Flesherboy
    Vi kender det alle sammen, og vi har sikkert skreget det ud i den blå luft på et eller andet tidspunkt: VI VIL HAVE REALISTISKE KRIGSSPIL!!!! Jeg... 3/10

Operation Flashpoint: Dragon RisingScore