Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

Med Porschen parkeret i garagen og hundredvis af omgange på Nürnburgring, har Blichfeldt endelig fjernet foden fra speederen længe nok til at kunne fortælle jer alt om spillet...

Med sine 190 hestekræfter burde en Lotus Exige 06 være langt fra den verden af sportsvogne, som normalt pryder sig selv med navne som Ferrari, Lamboghini, Pagani og Aston Martin. Bedre bliver det ikke af at designet i højere grad minder om forvokset, aerodynamisk gokart end en fuldblodsræser, eller at motoren leveres af Toyota - et navn der er ifølge den igangværende Formel 1 sæson er så fjernt fra professionel motorsport som man kan komme det.

Men tag den med på en bane som Rally Di Positano, slå automatgearet og traction-controllen fra og du vil blive transporteret til et racing-utopia, hvor gearskiftet lyder som en maskinpistol og dækkenes gummi kæmper en næsten uendelig kamp mod de utallige sving. Det er essensen af racing, den evindelige søgen efter den perfekte blanding af udfordring, fart, balance og kontrol, og det er et punkt hvor Forza 3 brillerer.

Men Forza 3 starter et helt andet og meget langsommere sted, nærmere betegnet med mig i førersædet på en Toyota Yaris, der ikke synes at vide hvordan den har forvildet sig ud på en racerbane. Det kan virke som en noget tam start, når man nu ved at spillet indeholder biler med så eksklusive navne som BMW, Ferrari og Porsche, men der er en mening med galskaben.

Ved at tvinge dig til at starte i de langsomme ligaer, lader spillet dig nemlig i langt højere grad forstå effekten af fart, og de evner der skal til for at kontrollere den. Du vil med andre ord optjene en forståelse for spillets fysik og køreegenskaber ved at tage tiden til tøffe rundt i en Yaris, uanset hvor stor trangen er til at passere topfarten på 150km/t.

Starten i det langsomme skal også vise sig at være en af de eneste egentlige restriktioner, som smides i vejen før jagten på de mere ekstravagante biler starter. Har du pengene, er der nemlig åbnet op for stort set alle spillets biler fra starten, og de tvinges eksempelvis ikke igennem obskure tests fordi du ønsker at have en Aston Martin holdene i garagen.

Ligeledes ustraffende er spillets karrieremuligheder, hvor der er gjort et stort stykke arbejde ud af at strømline hele oplevelsen således, at du kan fokusere på at perfektionere omgangstiderne. Således er menuerne holdt minimalistiske, hurtige og overskuelige. Bedst er dog at spillet sørger for at tilbyde dig ræs som passer til den valgte bil, hvilket betyder at du ikke hele tiden må rode garagen igennem for at finde den rette bil, eller må stige ud af favoritbilen fordi der ikke er ræs der passer til den. Gran Turismo jeg kigger i din retning.

Klasseopdelingen af biler er et system som også blev brugt i Forza 2, og det fungerer stadig fortrinligt. Bilernes samlede egenskaber opgøres i et samlet antal points som fortæller i hvilken klasse bilen indekseres. En bil i S-klassen vil eksempelvis rangerer mellem 601 og 700 points. Det virkeligt snedige ved systemet er dog, at det lader dig eksperimentere med udvalget af dele og opsætningen af bilen, for at komme så tæt på grænsen til den næste klasse som muligt.

I Forza 3 er det yderligere blevet nemmere at tune sin bil end nogensinde før, og med Quick Upgrade-funktionen er det muligt, at lade spillet tune bilen for dig med to knaptryk. Vælger du at gøre brug af denne funktion vil opsætningen dog aldrig blive helt perfekt, og systemet lader der altid være plads til manuelt, at kunne fintune de mindste detaljer for at nå den perfekte opsætning.

Uanset hvor mange eller få kræfter du har lagt i din bil, vil det kunne mærkes på banen hvis du ønsker det. Ønsker du at spille Forza 3 som en forfinet version af Outrun er det muligt ved at slå alt kørehjælpen til og trykke speederen i bund, men er du af den type som har kigget langt efter realisme i konsolræserne, bliver her også kælet for dig.

Med rattet på bordet og pedalerne klampet fast foran mig, fandt jeg således bilspillet jeg havde ventet på i årevis, ved at sætte sværhedsgraden til Hard, vælge manuelt gear, slå traction-control fra og slå skadesmodellen over på realistisk. Resultatet er det tætteste et spil endnu er kommet på den hårfine grænse mellem håndterlig simulation og den slags grafiske oplevelser som kun synes tiltænkt tidligere Formel 1-kørere.

På banen er også hvor du vil opleve den omdiskuterede mulighed for spole tiden tilbage så tit du vil, med et enkelt tryk på controllerens back-knap. Systemet fungerer præcis som i Race Driver: Grid og lader dig spole tiden tilbage før et uheld eller en afkørsel fra banen, og selvom jeg synes det tager lidt af morskaben ud af det hele, er der ingen tvivl om, at det er en velvalgt håndsrækning til mindre erfarende spillere.

Vælger du at tag dine biler med online, byder Forza 3 ikke overraskende, på nærmest uendelige muligheder for at skræddersy dine egne ræs. Ganske ligesom hos forgængeren er der ikke sparet på noget, og alt lige fra ræs på tid, ræs mellem to punkter, drag, drift, multi-class ræs, elimination og mere tilbydes. Yderligere er der en mængde forskellige kriterier som kan indstilles, og således kan du f.eks. vælge at hver bil i løbet skal være af en bestemt karrosseri type, eller låst til et bestemt antal hestekræfter.

Teknisk er det ikke syvmileskridt der er taget siden sidst, men udvikleren har dog alligevel valgt, at fokusere kræfterne de rigtige steder. Således er bilmodellerne blevet væsentlig mere detaljerede, hvilket specielt opleves ved at samtlige biler nu har fået modelleret deres interiør. Turn 10 har også igen valgt at lade spillet rulle over skærmen med 60 billeder i sekundet, hvilket giver et ordentligt spark til fartfornemmelsen.

Det er dog banerne der har fået den største opmærksomhed i denne omgang, og Fujimi Kaido, Rally Di Positano og naturligvis Nürnburgring er alle ligeså smukke som de er udfordrende. Det samme gælder for resten af det store baneudvalg, og omgivelserne virker markant mere virkelighedstro end hvad der før er præsteret inden for genren.

Den samme opgradering gør sig gældende for lyden, der i forhold til forgængeren byder på større forskel mellem de mange biler, og benytter sig langt bedre af surround-effekten hvis du skulle have sat højtalerne op til det. Jeg savner stadig de muskelbrøl Race Driver: Grid bød på i form af sine V8-motorer, men forskellen mellem en Porsche 911 Turbo og eksempelvis en BMW M3 er tydelig nok til, at man aldrig er i tvivl om, i hvilken bil man befinder sig.

Forza 3 er på mange måder den komplette pakke, og for en gang skyld er her tale om et bilspil der formår at byde på nok bredde til at både nybegyndere og motorsportsfans kan få lov til at trykke speederen i bund uden at føle sig snydt. Turn 10 har dog ikke formået at lave det perfekte spil, og det er der to grunde til.

Hvis du ikke har nogen planer om at ræse online med vennerne, men i stedet har tænkt dig at gennemføre spillet fra start til slut alene, vil dine konkurrenter bestå af spillets kunstige intelligens - og den er mangelfuld. Overhalinger i motorsport handler ofte om at narre dine konkurrenter til at lave en fejl, men i Forza 3 mangler AI'en enhver form for kreativitet og sørger derfor for kun at holde sig til det optimale spor på vejen, uanset om det er den smarteste løsning. Det betyder også, at du ofte vil kunne holde enhver konkurrent bag dig, hvis bare du selv holde ideallinien, hvilket gør det hele lidt forudsigeligt. AI'en kan stadig lave fejl, og systemet er en kraftig forbedring i forhold til de systemer der tidligere er brugt i både Forza 2 og Gran Turismo 5: Prologue, men den er slet ikke hvor den burde have været.

Næsten ligeså mangelfuld som den kunstige intelligens er også skadesmodellen, eller rettere brugen deraf. Selv med skademodellen sat til realistisk, prøvede jeg flere gange at drøne min Ferrari Fxx ind i en mur med over 200km/t, for at bevidne hvordan den slap derfra med kun en lettere krøllet front og skader på lakken. Man kunne frygte, at der var tale om endnu en udvikler som havde sprunget over hvor gærdet var lavest, men faktisk har Turn 10 gjort alt modeleringsarbejdet, det kræver blot alt for store uheld at vise det. Problemet er ikke noget, der ikke kan fikses med en patch, hvilket man blot kan håbe er klar kort tid efter spillets lancering.

Med et par undtagelser er Forza 3 alt hvad jeg som motorsportsfan havde håbet på, også selvom der stadig er områder der skal arbejdes på i fremtiden. At perfektionere sine tider på eksempelvis Nürnburgring, føles præcis så opslidende, faretruende og hjertebankende intenst som det skal. Sjældent har et spil vist så stor forståelse for bilfysik, fart og kunsten det er at sætte en bil perfekt op, og sjældent har det hele været så lækkert og tilgængeligt pakket ind. For spillere der også kalder sig motorsportsfans, er Forza 3 med andre ord uomtvisteligt den bedste komplette pakke på markedet i dag.

Forza Motorsport 3Forza Motorsport 3Forza Motorsport 3Forza Motorsport 3
9 / 10
+