The Elder Scrolls Online: Elsweyr

The Elder Scrolls Online: Elsweyr

Vi vender tilbage til Tamriel for at begive os ud på endnu et eventyr, da Season of the Dragon fortsætter i Khajiit-folkets land.

Den efterhånden gigantiske verden der er The Elder Scrolls Online er for nylig blevet udviddet endnu engang takket være udvidelsen ved navn Elsweyr, og denne anses som værende det næste store kapitel, ja nærmest kulminationen, på den igangværende dragefikserede historie, som Zenimax Online har fortalt igennem flere år nu. Dette seneste kapitel introducerer os for det kattelignende Khajiit-folks hjemland, og det introducerer netop drager som den store overliggende trussel, og spillere kan styre de udøde ved hjælp af den nye Necromancer-klasse. Drager, kattefolk og de udøde - det lyder som lidt af en blanding, ikke sandt? Men udvidelsen formår faktisk at væve det hele sammen til ét sammenhængende narrativ, og den propellerer faktisk spillets verden frem på en række vigtige områder.

Efter at have startet udvidelsen fandt vi hurtigt os selv i midten af en konstant udviklende krig, og denne blev hurtigt eksklareret få minutter efter vi først satte fod i den nordlige del af Elsweyr. Khajiit-folket har lidt af en kamp foran dem, da en alliance imellem dragerne og Necromancer-faktionen der benytter mørk magi truer med at reducerer deres hjem til et livløst krater. Ved at danne et fællesskab med gamle allierede såsom Abnur Tharn og Sir Cadwell begav vi os derfor ud på en rejse for at stoppe disse gigantiske og magtfulde væsener, og i processen lærte vi mere om hvor de kommer fra, og præcis hvorfor de ønsker at destruere Elsweyr. En række spændende opdagelser, en udfordrende trussel og en sjov bemærkning eller to fra Cadwell hjalp hele historien i udvidelsen med at skille sig ud for os, dog mener vi også at den snublede nogle steder, og det kommer vi til senere.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr
The Elder Scrolls Online: ElsweyrThe Elder Scrolls Online: Elsweyr

Vi startede med en ny karakter, en Khajiit med Necromancer-evner, og vi fik mulighed for at få adgang til Elsweyr uden videre erfaring med noget af spillets andet indhold. Vi synes at det er værd at pointere for potentielle nye spillere, at alle kapitlerne i The Elder Scrolls Online kan springes over ligegyldig om du har spillet før. Det er åben sandkasse, og det er tilgængeligt for alle, da de fjender du støder på, de missioner du pådrager dig og det grej du finder alle er designet til at matche dit niveau. Selve historien eksisterer også i en virkelighed for sig, så ulig eksempelvis Kingdom Hearts III behøver du ingen præeksisterende viden om spillet for at kunne nyde hvad udvikleren har skabt her.

Elsweyr har alt det man normalt kunne forvente sig af et klassisk Elder Scrolls-kapitel. Der er en ny zone, en ny karakterklasse, en ny historie - du kender størrelsen efterhånden, men dette er uden tvivl den mest skelsættende tilføjelse til spillet takket være dragerne (de er ligesom på forsiden, ikke?). Disse formidable væsener er både til stede i og udenfor historien, da de kan ses på himlene over dig i den åbne verden, og kan spores ved at følge en bestemt grafik på dit kort. Drager tilbyder en afvigelse fra normerne, og jagtes og tilgås anderledes end en traditionel zoneboss. Faktisk kræver det samarbejde fra mange spillere ad gangen, og vi nød virkelig at se karakterer fra nær og fjern slå pjalterne sammen og langsomt hakke på en gigantisk drages livspoint. Vi vil så sandelig anbefale at du angriber disse bæster i større grupper, da bare et slag fra den gigantiske vinge kan være dødeligt. Desuden betyder deres størrelse at dine angreb alene må føles som bistik. Det er nogle af de bedste øjeblikke vi har haft i Elder Scrolls Online at besejre disse drager.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr

Hvorimod det at slås imod dragerne var ganske imponerende, så var det måske mest undervældende aspekt af oplevelsen nok selve zonen Elsweyr. Vvardenfell havde sine vulkanske kratere og de gigantiske svampe, og Summerset skilte sig ud på grund af de alfeagtige borge, samt mystiske fabeldyr og fantastiske grønne og lilla marker. Omkring 60% af hele Elsweyr består bare af støv, og selv ude på markerne og i junglerne i de omkringliggende områder var der ikke rigtig noget der føltes unikt fra et visuelt perspektiv. Det er ganske enkelt ikke synderligt interessant når vi sammenligner med nogle af de andre zoner vi har udforsket. Når det så er sagt så giver det anlæg til at komme tæt på Khajiit-kulturen, en race som mange Elder Scrolls-fans har ønsket at stifte et mere nært bekendtskab med.

Desuden viste det sig at være ganske underholdende at spille som den nye Necromancer-klasse, og vi fandt hurtigt ud af at klassen tilbyder masser af fleksibilitet når det gælder om at finde sin egen spillestil. Desuden føltes vi os mildest talt udødelige idet vi rejste de døde fra jorden fir første gang, og brugte selve karakteren Dødens le til at få livspoint tilbage. Klassen introducerer tre nye slags evner - Grave Lord, Bone Tyrant og Living Death, samt et nyt moralesystem hvor det at praktisere bestemte former for magi direkte kan gøre dig uvenner med lokale vagter. Vi brugte en række magier baseret på disse tre hovedstrenge, som gav en fin balance imellem healing, tanking og offensive strategier.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr

En anden kritik vi bliver nødt til at rette imod Elsweyr er selve længden. Hovedhistorien består af bare otte missioner, og nogle af disse færdiggjorde vi på under en time. Ja, her taler vi ikke om ekstramissioner, Dungeons eller alt det andet du kommer til at beskæftige dig med, men selve hovedhistorien tog langt mindre end 10 timer at gennemføre, og vi vil gerne have set dette episke narrativ bruge mere tid på at etablere de centrale spillere, og give os en mere afgørende rolle. Det hele er færdigt nærmest før det er begyndt. Desuden afsluttes historien på ret akavet vis, og vi forventer at de mange løse ender vil blive samlet op i fremtidige opdateringer, men det burde have været med her fra starten af.

Det er nok ikke vores favoritudvidelse til The Elder Scrolls Online, men det betyder ikke at Elsweyr ikke tilbyder masser af nye tilføjelser, som er værd at opleve. Om du så er veteran eller helt ny, så er det værd at udforske dette nye land, og særligt prøve den nye karakterklasse, der helt sikkert tilføje spændende elementer til den samlede balance. Vi ville bare ønske at selve landet Elsweyr var lidt mere spændende sammensat.

7 / 10
+
Dragerne giver variation og udfordring, Necromancer-klassen fungerer, tilgængeligt for alle.