Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Det nye Super Mario Maker 2 er endelig udkommet, og spørgsmålet er om det lever op til begejstringen og potentialet fra det forrige.

Det skal med det samme indrømmes, at jeg ikke har brugt vanvittigt mange timer på at spille det første spil i serien. For mig var konceptet ikke det mest tiltalende, eftersom jeg i højere grad er typen, som prioriterer lettilgængelig underholdning frem for selv at skulle yde en indsats og kreativt skabe det selv. Men eftersom det originale Super Mario Maker endte med at blive en af de mest prisbelønnede titler for Wii U'en, måtte efterfølgeren naturligvis afprøves, da det endelig udkom til Switchen.

Det kan let tænkes, at andre også har følt, at det virker komplet overvældende at skulle designe en bane fra bunden. Når man tænker tilbage på de klassiske Mario-designs som Nintendo har produceret igennem årene, kan det hurtigt virke uoverskueligt at skulle producere noget lignende. For at imødegå de nytilkomnes manglende erfaring er der derfor inkluderet en offline story mode, der byder på over 100 forskellige (og for det meste fantastisk designede) baner, der subtilt introducerer en til de mange forskellige værktøjer og funktioner som spillet gør mulige at implementere i en bane. Story mode agerer som en sjov tutorial, der usynligt lærer en, hvordan det hele kan sammensættes på en enkel måde og tiltalende facon. Der er utroligt meget inspiration at hente her, selv inden man har tilkoblet sit spil til internettet.
Selvom der også er en decideret tutorial for Maker-delen, er der nok flere (som jeg selv), der blot spammer "videre" indtil man selv kan forsøge sig frem. Og det er rent faktisk muligt. Brugerfladen er utroligt veldesignet og måden man laver baner, er overraskende brugervenlig. Det er fantastisk sjældent man tænker noget kunne være lavet mere lettilgængeligt, hvilket er ret enestående selv for en Nintendo-titel. Det hele virker særdeles intuitivt og man behøver hverken videoer eller tips for at få det til at fungere. De fleste af os har jo spillet Mario i mange år, så vi ved efterhånden godt hvordan en bane typisk ser ud, selvom man pludselig skal til at forholde sig til det på en anden måde.

Super Mario Maker 2
Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Det er virkelig nemt at få mange timer til at gå med designprocessen, eftersom det er ret underholdende at skabe sin egen bane, hvor man evt. kan tage udgangspunkt i de originale Mario-baner eller designe den omkring en enkelt gimmick. Eks. har jeg lavet en "Monster Hunter"-inspireret bane, hvor man skal finde og dræbe 20 Goombrats og en anden, hvor man ikke må røre gulvet men udelukkende hoppe på Goombas. Der er utroligt mange muligheder, og det er præcis som klichéen lyder: det er kun ens egen fantasi, der sætter grænsen.
Eftersom spillet endnu er ungt, er det begrænset hvor mange baner, der er uploadet online.

Derfor gennemførte jeg story mode, hvilket på trods af sine veldesignede baner hurtigt bliver lidt trivielt. Banerne er måske lidt sværere end de typiske Mario-baner, men byder typisk ikke på den store udfordring. De er dog med til at skynde en videre til selv at forsøge sig med at designe, samt løbende tjekke, hvorvidt noget nyt og interessant er blevet uploadet. Indtil videre er der ikke meget spændende at finde online, men det kommer hurtigt til at ændre sig i løbet af den næste måned. At kunne browse de online baner kræver naturligvis, at man tilmelder sig Nintendos online service, hvilket jeg indtil nu har været lidt tvivlsom omkring. Men efter de første ti timer var gået med Mario Maker, skyndte jeg mig ind og betalte for det næste år (hvilket heldigvis giver en vis rabat).

Super Mario Maker 2

Når man sidder og designer en bane, flyver tiden utroligt hurtigt. Timerne forsvinder uden man opdager det, når man sidder og finpudser en specifik distance mellem forhindringerne, eller antal fjender - hvilket alt sammen er utroligt let at gøre. Der er meget få kvaler med værktøjerne, hvor det ikke fungerer præcis som man gerne vil have det. Med det sagt er det samtidig et af de mest frustrerende spil, jeg nogensinde har spillet, særligt når man dør for 50. gang i sin egen bane. Man bliver hurtigt stædig og nægter at sænke sværhedsgraden i et forsøg på at bevise noget overfor sig selv. Dette er dog med til at gøre oplevelsen endnu mere tilfredsstillende, når det så endelig lykkes at gennemføre banen. Og denne udfordring samt efterfølgende tilfredsstilling er noget jeg tror mange af os har savnet i spil de sidste år, særligt fra Nintendos side. Super Mario Maker 2 er virkelig hvad man gør det til; vil man have en casual og rolig oplevelse, er der et filter for det online kaldet "Short and Sweet", og vil man have en udfordring kan man selv skabe den eller jagte dem blandt mest populære uploads.

Der er desuden også en multiplayer-funktion, som ikke har været tilgængelig endnu. Men efter et tilbageslag fra E3 bliver den gendesignet, således det også er muligt at spille med venner. Indtil da, var det intentionen, at man udelukkende blev parret med tilfældige. Dette betyder naturligvis, at spillet endnu er under udvikling og der højst sandsynligt løbende vil komme opdateringer med nye værktøjer, som der også gjorde til den originale titel (som check points).

Super Mario Maker 2

Så spørgsmålet, hvorvidt spillet lever op til alt hvad det forrige tilbød, er et bragende: absolut. Er det en enorm tilføjelse i form af funktioner og værktøj? Ikke rigtigt. Spillet tager hvad det forrige gjorde godt, og tilføjer nogle muligheder hertil. Det er derfor ikke det mest innovative spil, men det var der nødvendigvis heller ikke det store behov for. Eller mulighed, for den sags skyld, med mindre Nintendo gav adgang til at lave Mario 3D-baner, eller programmere kode og opførsel for værktøjerne. Hertil virker der dog noget vej. Måske i Super Mario Maker 7.

Spillet er derfor rigtig godt, men føles i stor grad nærmere som en konvertering af det originale spil fra Wii U og 3DS'en til Switch frem for en decideret efterfølger. Lidt a la hvad der skete med New Super Mario Bros U Deluxe, om end med flere tilføjelser, i form af de originale +100 baner i story mode og de ekstra værktøjer, som eks. temaer, nye fjender mm. Spillet er bestemt en anbefaling værd, særligt hvis man har savnet noget mere 2D Mario, hvilket denne titel tilbyder ubegrænsede mængder af, særligt hvis man betaler den månedlige kontingent.

9 / 10
+
Intuitivt banedesign, utallige værktøjer og muligheder for tilpasning, lang kampagne, varierende sværhedsgrad.