Pokémon: Detective Pikachu

Pokémon: Detective Pikachu

Vi kan vist alle blive enige om at Detective Pikachu var lidt af et sats, men er det lykkedes? Mathias har svaret...

Detective Pikachu er det nyeste medlem i kategorien spilbaserede film og spørgsmålet er, om den er i stand til at bryde genrens tradition for at være utroligt dårlig. Eftersom Pokémons enorme brandværdi nærmest garanterede, at Detective Pikachu ville tjene sig selv hjem uanset hvor elendig filmen måtte være, kunne man let forestille sig, at filmen ville være et let cash grab. Men det er den ikke. Den er faktisk utroligt underholdende og med overraskende mange dybtfølte øjeblikke.

Filmen, som er baseret på den halvobskure pokémon spinoff-titel, udgivet i 2016 af samme navn, er langtfra hvad man havde forventet skulle danne basis for den første live action pokémon-film. Men denne indgangsvinkel til pokémon-universet viser sig at være en kæmpe fordel, eftersom den er med til at sætte plotmæssige rammer, der ellers havde været vanskelige at begrænse.
Selvom titelfiguren Pikachu (stemmelagt af Ryan Reynolds) naturligt stjæler fokus, omhandler plottet Tim Goodman, spillet af Justice Smith, der vender tilbage til den pokémonfyldte Ryme City. Her arbejder pokémon og mennesker sammen, uden hele det "fang dem alle"-ræs, hvilket betyder, at rigtig meget af det man kender fra den primære spilserie, ikke er relevant. Der ses kun en enkelt poké ball igennem hele filmen, og meget lidt tid bliver dedikeret til pokémon kampe. I stedet for at følge animeens, mangaens eller spillenes formular, får vi en noir sci-fi adventure selvstændig film, der primært fokuserer på detektivarbejde og et usandsynligt partnerskab. Og en masse jokes. Ryan Reynolds personlighed og improviserede jokes skinner utroligt meget igennem, og er en kæmpe del af filmens varme og charme.

Pokémon: Detective Pikachu

Filmen er som forventet primært orienteret mod børn, men gør et rigtigt godt stykke arbejde i også at underholde os, der er vokset op som fans. Der er utroligt mange easter eggs, hvor filmen viser, at den så vidt muligt forsøger at være tro mod den originale pokémon lore. Dette leder bl.a. til, at der kommenteres på Cubones oprindelse, hvilket om end er lidt mere dystert, end hvad man havde troet, skulle behandles i en børnefilm. Derudover er der mange referencer til de tidligere spil og en overraskende morsom Seinfeld reference, som man ikke kan tro er andet end improviseret. Der er en del jokes fra Reynolds, der forhåbentlig går over børnenes hoveder, men ift., at det er Deadpool vi har med at gøre, er indholdet overraskende PG.

Selvom plottet er okay, er der desværre større mangler her. Den er lidt forudsigelig og minder i stor grad om noget man har set et par gange før. Desuden har filmen lidt problemer med sin pacing, hvilket medfører, at det til tider kan føles til at gå lidt langsomt. Dette kan naturligvis være for at sikre sig, at alle børnene er med, når plottet forklares for tredje gang, hvilket nok også er grunden til, at de enkelte twists bliver spottet så langt i forvejen. Det er derfor vigtigt at være afklaret med, hvad det er man forventer inden man går ind og ser filmen. Jeg forventede en børnefilm, og fik en overraskende velfungerende blanding, hvilket resulterede i en knaldgod oplevelse. Der var langt flere over 20 i salen end under, men det gjorde ikke, at folk grinede mindre. Tværtimod.

Pokémon: Detective Pikachu

Smith og Reynolds har utroligt god kemi, og selvom menneskernes karakterer til tider kan virke lidt flade, er der rigtig mange gode Pikachu-drevne scener. Eftersom Pikachu er midtpunktet, føles det ikke helt ligeså tosset, at der ikke er mere fokus på at fange eller kæmpe med pokémon. Med det sagt, er det til tider svært ikke nostalgisk at mindes animeen, hvor det primære gøremål var på at fange flest muligt pokémon, som titelmelodien så fantastisk og gentagende understregede. Det er derfor måske ikke den pokémon-film som vi alle håbede at få, men det er nu engang den vi fik. Og for hvad den er, er den rigtig god. Jeg er dog ikke sikker på, at man havde fået meget ud af den, hvis ikke man er pokémon fan. Men det kan næppe være nogen overraskelse.

Filmens store appelkraft er naturligvis franchiset bag, og det er svært at glemme blot et øjeblik, at dette altså er en pokémon-film. For der er pokémon overalt. Måden lommemonstrene er integreret i Ryme City fremstår fantastisk naturligt, og byen føles imponerende realistisk og levende. Der er kaffebarer med Noctowl som logo og Loudreds, der fungerer som speakersystemer. Det hele virker utroligt velovervejet og spækket med easter eggs, hvilket får mig til at glæde mig til at kunne se den igen senere, med en pausefunktion tilgængelig.

Skaberne bag filmen elsker tydeligvis franchiset, og denne varme er nem at mærke. Udover at være utroligt underholdende, virker den meget positiv og barnlig på en rigtig god måde. Man vil konstant have mere. Jeg håber, at dette er den første film af mange, hvor vi måske næste gang får lov til at se en mere typisk pokémon film, hvor man evt. følger Red fra de originale spil (og manga) og man på den måde kan mest ud af den fantastiske CGI. Indtil da, kan jo gense miniserien Pokémon Origins.

7 / 10