Tetris 99

Tetris 99

Helt ud af det blå er der landet et nyt Tetris-spil på Nintendo Switch.

Annonceringen af Tetris 99 kom ganske bag på os, men vi blev glædeligt overrasket over at høre, hvad det gik ud på. Det er et gratis spil for folk, der allerede har investeret i Nintendos online service, og det er en ren multiplayer-oplevelse, der låner sit fundament fra battle royale genren og kombinerer det med det evigt stimulerende sus af at spille Tetris. Med en nyindkøbt online konto (vi går ikke ud fra, at vi er de eneste) samlede vi Switchen op, og spillede til der ikke var mere batteri på den.

Det er som navnet antyder: Du og 99 andre spillere spiller Tetris på samme tid, og mens du er igang, begynder dine modstandere af sabotere dit spil, hvilket betyder at kun de hurtigste fingre kan overleve denne Tetris-oplevelse. Det er Tetris i snack-størrelse, som kan vare alt fra et par sekunder til et par minutter, og tingene bliver intense, hurtigere end du måske ville regne med.

Vi har stadigvæk ikke formået at vinde, selvom vi er kommet tæt på med et par anden pladser og en del top ti'ere. Selv i de længste spil, går det ganske hurtigt, og farten tager kun til, som de andre spillere begynder at ryge fra.

Det er ikke bare solo Tetris i fælleskab. Når dine modstandere sender blokke din vej, kan du med et par veltimet lukninger af et par striber blokerer angrebet. Det er ikke usædvanligt, at disse angreb kommer i en tyk strøm allerede tidligt, og du kan hurtigt få så mange huller i dine blokke, at det bliver umuligt at lukke dem allesammen - heldigvis tager det ikke særligt langt tid at komme tilbage i kamp, da matchmaking-systemet fungerer virkelig godt.

Tetris 99Tetris 99

Tetris 99s måde at lade dig sende dine angreb ud på er virkelig interessant. En mulighed er manuelt at bestemme, hvor du vil sende dine angreb hen, men det kræver en del af dig også at holde styr på dine modstandere, så de fleste vil nok gøre brug af én af de fire preset muligheder. Du kan vælge, at dine blokke skal sendes til tilfældige spillere, til spillere, der angriber dig, du kan vælge spillere med badges (som vi kommer ind på om lidt), eller du kan, hvis du er særligt aggressiv, sigte mod spillere, der er på randen til at ryge ud. Du vælger, hvilken måde du angriber på med et simpelt ryk i højre analog stick.

Vi startede med at sigte mod tilfældige spillere, men efter et stykke tid, tænkte vi, at det ville være bedre at prøve at komme af med nogle af de bedre spillere - og hellere før end senere. Så vi sigtede enten mod spillere med mange badges (hvis du slår en spiller ud, får du et badge plus de badges, som de nu har, hvilket gør dig mere kraftfuld og dine skraldeblokke bliver endnu mere potente), eller mod spillere, der angreb os, og det føltes som om, at den lille forandring sikrede os en top ti plads oftere.

På trods af vores taktiske ændring, røg vi stadigvæk tidligt ud op til flere gange, og det kan nogle gange føles som om, at din skæbne er i hænderne på uvildige magter - selv under en god runde, kan du blive fuldstændig kvast. Når du kommer ned til de sidste fem spillere handler det vitterlig om milisekunder, og det betaler sig at forstå, hvad der sker rundt omkring dig. Det er også derfor, at det er en skam, at spillets systemer ikke er forklaret overhovedet, og du derfor selv må finde en mening med galskaben.

Er du fan af Tetris, så har du virkelig mange gode muligheder for tiden. For under to år siden fik vi det fortræffelige Puyo Puyo Tetris, og sidste år fik vi det sublime Tetris Effect. Nu kan Tetris 99 skrive sig ind på den liste, og det er på mange måder det perfekte kontrapunkt til Puyo Puyo mash-up'et og det chillede Effect. Det er måske ikke helt så tungt, som de andre drenge i vægtklassen, og det kunne klæde det med lidt hjælp til spillerens forståelse af systemerne, men udover det, er det friskt, direkte og en smule aggressivt, og vi er helt og aldeles forelsket i det.

8 / 10
+
Tjep og vanedannende action, hurtig matchmaking, god brug af battle royale concept, interessant AI system.