Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III

14 år efter det andet kapitel udkom, lander Kingdom Hearts III endelig i butikkerne. Lever det op til hypen?

Det er næsten ikke til at tro, at vi endelig er her. Da min anmelderkopi blev udleveret og jeg efter en installation på kun 35 gb hørte de klassiske melodier fra tidligere kapitler, måtte jeg knibe mig selv i armen for at forstå, hvad der skulle ske. Efter 14 år er det næste nummererede kapitel i Kingdom Hearts-serien endelig ankommet. 14 år med spinoff-titler på tværs af mere end 5 platforme. 14 år med halvlunkne oplevelser, og 14 år med en ulidelig venten på den næste rigtige fortsættelse til en af mine absolutte favoritspil. Men nu er vi her alligevel, hvor ufatteligt det end måtte lyde. Min keyblade er blevet finpudset, mine magiske evner genopfrisket og en febrilsk lykke har ramt mit hjerte. Ja, nu var det endelig på tide at spille Kingdom Hearts III. Til den ivrige læser og inkarnerede fan, som læser denne anmeldelse - hvilket er min længste til dato - lad mig allerede gøre det klart nu. Kingdom Hearts III er intet mindre end fantastisk. Det tredje kapitel fortsætter gamle traditioner, optimerer dem til perfektion og formår alligevel at være pokkers originalt.

Nu skal du høre hvorfor.

Allerede inden du har nået spillets menu, starter Square Enix med at belønne gamle fans. Efter Disney, Pixar og Square Enix-logoet har prydet skærmen, begynder en smuk instrumental fortolkning af den amerikansk-japanske sangerinde Hikaru Utadas nye titel melodi, don't think twice, efterfulgt af en homage med mellemsekvenser fra hvert eneste Kingdom Hearts-kapitel. Kuldegysningerne vil ingen ende tage for tilbagevende fans, hvilket sætter scenen før du ikke engang har nået at trykke på New Game. Der danner sig et klart billede af, at Square Enix vil fastslå Kingdom Hearts for alvor er tilbage.

Kingdom Hearts III er det andet evighedsprojekt Square Enix endelig får udgivet efter udgivelsen af Final Fantasy XV i 2016. Med teksten A Final Fantasy for fans and first-timers ville udviklerne kommunikere, at en ny Final Fantasy-æra var på vej til alle JRPG-interesserede. Kingdom Hearts III er derimod ikke så beskedent og starter lige i hælene på rulleteksterne fra Kingdom Hearts: Dream Drop Distance. Både tilbagevendte fans fra Kingdom Hearts II og helt nye spillere med interesse i serien, vil føle sig på meget dybt vand. De første 3-4 timer af Kingdom Hearts III er næsten kun for kendere af alle tidligere spil - eller i det mindste bare universet generelt. Lige så vel som al kritikken rettet mod den lange intro i Kingdom Hearts II, vil de første par timer af efterfølgeren nok også dele vandende. Men når det så er sagt, finder spillet et fint tempo med pusterum til den fortællermæssige udfoldelse. Square Enix har på imponerende vis formået at koge den komplicerede historie ned til en overskuelig størrelse, hvorfor det ikke bliver svært at holde tungen lige i munden som spillet skrider frem.

Kingdom Hearts III
Kingdom Hearts IIIKingdom Hearts IIIKingdom Hearts III

Kort og godt fortalt, handler Kingdom Hearts III atter en gang om hovedpersonerne Sora, Anders And og Fedtmule. De tre helte skal finde en række allierede til at hjælpe i en skæbnesvanger kamp mod skurken Xehanort og hans kompagnoner. Præmissen er egentlig simpel nok og de fleste spillere vil derfor ingen problemer have med at følge den overordnede handling. Når det så er sagt, er Kingdom Hearts III trodsalt det 11. spil i serien og har derfor mange referencer til begivenheder og personer udenfor de tre hovedkapitler. Især prologen Birth by Sleep har en essentiel rolle for historien. Skal du have det hele med, er det en god idé lige at danne sig et hurtigt overblik inden du trykker på start - hvilket kun kan anbefales til alle nysgerrige. Fortællingen i Kingdom Hearts III er nemlig intet mindre end fænomenal. Det kan bedst beskrives som en følelsesladet rutsjebane uden en stopknap. Jeg har i løbet af kampagnens 40 timer grinet, grædt, krummet tæer, været forvirret og gang på gang blevet overrasket. Det er et storstilet JRPG-melodrama med filosoferende Disney-karakterer og elementer af en klassisk tragedie i én færdig pakke. Kingdom Hearts III er nemlig færdigt, hvorfor du ikke behøver oceaner af DLC og underlige Games-as-service løsninger.

En af Hjørnestenene er de mange charmerende karakterer man møder undervejs. Square Enix har haft endnu mere fokus på dynamikken imellem de tre hovedpersoner og samtidig fyldt mere personlighed på andre sidekarakterer. Specielt Sora og Anders Ands forhold skabte grundlag for en masse god underholdning. De fleste Disney-figurer Sora og co. møder på rejsen mikses også pænt sammen. Woody føles som Woody når han er imødekommende overfor Sora og Tangleds Flynn Rider er kæphøj i selskab med Anders And og Fedtmule. Den eneste afstikker var Frozen, som simpelthen ikke kunne leve op til standarden sat af f.eks. Tangled, Toy Story eller Monster's Inc. tidligere i spillet. En stor del af hæderen skal også gå til Square Enix' iver for at have de rigtige skuespillere med i deres respektive verdener. Større navne som James Woods, Zachary Levi og T.J. Miller er alle sammen på rollelisten. Samme ros skal også gives til Haley Joel Osment, der endnu en gang lægger stemme til hovedpersonen Sora med stor bravur.

Kingdom Hearts III's lydside brillerer også på den mere musikalske front. I modsætning til 2'eren fra 2005, gør det tredje nummererede kapitel sig en del brug af det første spils melodier - ofte med andre variationer. Nostalgikere vil elske at blive smidt tilbage til deres første eventyr i det ambitiøse Final Fantasy/Disney-remix univers. Det betyder dog ikke, at Kingdom Hearts III ikke bringer noget nyt på bordet. Efter en god time var det svært ikke at nynne med på "You got a friend in me"-melodien fra Toy Story eller lukke øjnene til atmosfæren i Big Hero 6. Nu bliver det nævnt, at Kingdom Hearts jo er et cross-over af Final Fantasy og Disney-universer, men selvom det startede sådan, har det nyeste Kingdom Hearts ikke nogen figurer fra Square Enix' største serie. Det betyder dog ikke, at Final Fantasy er blevet skåret helt ud af spillet. Undervejs på rejsen er der mange sjove, små henvisninger til serien - som jeg selvfølgelig ikke vil spoile her.

Et ofte kritiseret element, i de senere Kingdom Hearts-spil, har været sammenspillet mellem Disney og spillets egne originale karakterer. Ofte var en Disney-verden ikke andet end en chance for at genopleve højdepunkter fra den originale film, bare i spilform. Square Enix har tydeligvis hørt folks klager, hvorfor Kingdom Hearts III fletter disney-film og en original fortælling sammen på mesterfuld vis. Når Sora og co. besøger Woody og Buzz skal de heldigvis ikke bare genopleve filmenes scener, men arbejder i stedet sammen for at besejre skurken Xehanort. Spillet mister derfor heller aldrig momentum eller fokus på noget tidspunkt - et aspekt to'eren og Dream Drop Distance blev ofre for omkring midten af spillene.

Kingdom Hearts III

Den efterhånden mangfoldige bunke af Kingdom Hearts-spil har aldrig været kendt for sit gameplay. Det første var for klodset og langsomt, det andet for simpelt, Chain of Memories brugte et underligt kortsystem og listen fortsætter. Kingdom Hearts III rammer plet som få Square Enix-spil har gjort det. Det er ikke alene vidunderligt at se på, men også en fryd at spille. Styringen tillader masser af rum til at personalisere sin egen spillestil ved at have en helt ny tilgang til våbensystemet. Sora kan have tre forskellige keyblades med i kampens hede. Hver eneste keyblade gemmer yderligere på en eller to hemmelige transformationer, der kan være alt fra en kæmpe Yo-Yo til et spyd inspireret af Final Fantasy VII. Hvert våben har et dødbringende angreb, der ofte giver høj skade til alle fjender. Våbnene kan også opgraderes og forbedres, så du hele tiden kan gøre modstand overfor modstanderne uden at skulle gå på kompromis med dine favoritkombinationer.

Udover Soras våben, giver Kingdom Hearts III dig rigelig med andre muligheder i de mange kampe på rejsen. I tro Final Fantasy-stil kan spilleren tilkalde mægtige summons og få dem til at kæmpe i et stykke tid. Alene det at se Wreck'it'Ralph gå amok på legetøj i et storcenter eller den lille havfrue i en ødemark gav altid god grund til at bruge dem. Anders And og Fedtmule er også blevet hjælpsomme igen, efter de fuldstændigt mistede deres funktion i Kingdom Hearts II. Spilleren kan f.eks. udstyre Anders med færdigheder til at afslutte Soras angreb som f.eks. en stærk ild tornado eller en kæmpe meteor. Deres A.I. er også blevet væsentligt bedre og man kan regne mere med, at de vil hjælpe til med helbredende magi og angreb når der rent faktisk er brug for det.

Hvis du leder efter en udfordrende oplevelse skal du vælge "proud-mode" aka "Hard" i stedet for standard, da det er en anelse for let.

Kingdom Hearts III

Under udviklingen af Kingdom Hearts III skiftede holdet hos Square Enix fra deres egen Luminous-grafikmotor til Unreal Engine 4 tidligt i udviklingsfasen. Det kan roligt siges at have været en god beslutning, der bar frugt i sidste ende. Kingdom Hearts III er et grafisk vidunderbarn. Spillet blander Pixar-animation, live-action spillefilm, animé og tegnefilm til den helt store guldmedalje. Alle verdenerne spilleren besøger føles unikke med deres eget klima, æstetiske udtryk og skøre idéer. Pirates of the Caribbean og Frozen tager præmien for flotteste områder, dog immervæk med førstnævnte helt i spidsen. Arbejdet Square Enix har lagt i hver eneste verden er kun til at måbe over. I Pirates of the Caribbean er der en lille åben verden med skibskampe og store undervandsområder, Big Hero 6 har en stor metropol med skalerbare højhuse og Tangled viser sine kræfter med enorme skovområder. Skalaen, er med andre ord, en helt anden i Kingdom Hearts III end vi har set det før. Efter kampagnen er overstået, har spillet stadig virkelig meget at udforske, mini-games der skal spilles og svære opgaver der skal gennemføres, hvilket får holdbarheden til at strække sig meget mere end de 30-40 spillet tager at gennemføre.

Når vi venter længe på et spil, bygger vi altid vores egen personlige hype, og med årene kan hypen dø ud eller fortsætte med at stige. For fans af Kingdom Hearts III hele verden over tror jeg de nærmest i kor vil sige, at de tilhører gruppen med den urealistiske hype efter så lang ventetid. Jeg sad der selv for en uge siden. En ligeledes spænding og angst for det endelige produkt fyldte min krop, da spillet blev installeret på min konsol. Her efter rejsen er sluttet er jeg heldigvis fyldt med en helt fantastisk følelse af lykke. Kingdom Hearts III er et mesterværk.

10 Gamereactor Danmark
10 / 10
+