Colin McRae: Dirt

Colin McRae: Dirt

Colin McRae-serien har en lang og stolt fortid bag sig som rally-spillenes ukronede konge, men har det nye fokus på alternativt ræs forpurret den klassiske formular?

"Ohh shiiiiiiit", siger min mave, hjerne og hjerte i kor, mens bilen fræser udover en bakke og flyver de næste 30 meter, før den lander med et ordentligt bump. Mit blik er sløret og bilen hopper stadig op og ned, som støddæmperne prøver at tage bare en smule af slaget. Maskinen fortsætter dog ufortrødent sin færden mod mål, og på trods af dette indre jordskælv, må jeg hurtigt fokusere på målet, og ikke mindst træet, som jeg kun lige formår at styre udenom. Det går hurtigt. Rigtigt hurtigt endda. Og da jeg i et sekunds uopmærksomhed ryger lidt af vejen og ud i buskadset, slører græsset så meget for mit syn, at jeg ikke aner det gigantiske træ foran mig, før bilen ligger fuldstændig sønderrevet tilbage.

En situation som denne er ikke uvant efter et par timer i selskab med det nyeste spil i den traditionsrige Colin McRae-serie, der har taget en kæmpe chance og fuldstændig ændret seriens grundlag. Væk i navnet er Rally og i stedet har spillet fået det lidt for hippe tilnavn DiRT (sådan skal det faktisk skrives). Ændringerne betyder, at der ud over almindelig rally-kørsel såsom Crossover, Rallycross og almindeligt punkt-til-punkt, nu også findes ørkenræs og Hillclimb med buggies og kæmpe lastbiler, ikke ulig hvad vi så med Motorstorm tidligere på året. Spørgsmålet er bare, favner Codemasters for bredt?

Svaret er et stort, fedt nej! Colin McRae DiRT har muligvis taget et skridt væk fra det ultra-realistiske gameplay, som serien er kendt for, men har heldigvis begge fødder solidt plantet på jorden. Dette er under ingen omstændigheder et overfladisk spil. Rally-delen, der stadig fungerer som spillets kerne og samlingspunkt, er sjovere end nogensinde før, mens de nye spilmuligheder blot tilføjer masser af variation. Forskellen er enorm bilerne iblandt, hvor de papirslette buggies nærmest flyver af sted over små bump og de tunge lastbiler hurtigt kan vælte i et for hurtigt og skarpt sving, mens rally-bilerne tilbyder en mere balanceret oplevelse. Disse tilføjelser betyder ligeledes, at man ikke længere er forvist til solokørsel i alle banerne. Man kan komme i klammeri med op til 9 andre biler, der både kan køre ekstremt aggressivt, men samtidig være påpasselige og endda lave menneskelige fejl, som f.eks. cirkelture i svingene.

DiRT indeholder blot 46 biler, hvilket måske virker som en passende mængde i forhold til rally-genren, men bilerne er alle klasse-opdelt, hvilket begrænser udvalget per bane en del. Heldigvis kører alle biler meget forskelligt, også dem i samme klasse, og sammen med de lige så varierede baner og omgivelser, udgør det en spændende cocktail i karriere-delen. Denne er opdelt efter en 10-trins-pyramide, hvor man gennem hvert løb optjener point til nye baner og penge til nye biler. Gennem en blød opstart får man hurtigt kæmpet sig vej længere op, og besøger alt fra regnfulde England og Tyskland til det smukke middelhav i Spanien og Italien, mens Australien byder på eksotiske omgivelser og USA på ræs i ørkenen. Snart bliver sværhedsgraden dog noget højere, og spillet er ikke nærigt med hårde udfordringer, som nok skal sætte den indre fartdjævel på prøve.

Heldigvis er spillet lige så fantastisk at spille, som det er varieret. Fundamentet for oplevelsen er placeret dybt i spillets tekniske rødder, hvor en helt fænomenal ny grafikmotor leverer i nærheden af den mest fotorealistiske oplevelse, jeg nogensinde har set. Bilerne er nøjagtigt gengivet ned til mindste detalje, så selv motoren hopper og pruster, mens refleksionerne giver et genskær af de smukke omgivelser, og solen danser legende let hen over karrosseriet. Baner propfyldt med træer og græs giver et naturtro billede, mens dynamiske skygger giver masser af kontrast til den blændende sol. Sammen med en yderst detaljeret lyd, der for alvor lader dig høre, når turboen sparkes i gang, og selv når små sandkorn rammer køleren, giver det den mest hæsblæsende oplevelse, jeg nogensinde har prøvet i et bilspil. Fartfornemmelsen er simpelthen ubeskrivelig, og når du suser af sted med 160 km/t, kan det være svært at skelne fra virkeligheden.

Den æstetisk lækre oplevelse er komplet hele spillet igennem, hvor menuen eksempelvis er opbygget i fuld 3D samtidig med, at den er lækkert designet og hurtigt reagerende. Spillet oser simpelthen af stilsikkerhed, og når du kæmper dig vej op igennem karrierepyramiden, kan du mærke, hvordan du bare bliver mere og mere opslugt af, hvad jeg utvivlsomt vil kalde et af de mest markante fremskridt i en serie nogensinde.

Spillets sande perle findes dog i fysikmotoren, som rummer alt, det destruktive hjerte kan begære. Først og fremmest giver den alle underlag og biler en forskellig fornemmelse, mens den knivskarpe styring altid er bevaret på trods af vanskelige forhold. Dernæst vil du opleve de mest intense ødelæggelser nogensinde. De fremprovokeres ikke som i Motorstorm eller trækkes i langdrag, men når du kommer for hurtigt ind i svinget og rammer en sten, som får bilen til at vælte ud i et træ, kan du både miste døre, kølerhjelm, tag og hjul, så du til sidst må stille dig til takke med et skelet af en bil. Men hvor mange spil tidligere udelukkende har begrænset sig til ødelæggelse af selve bilen, viser Codemasters atter sine fantastiske evner, og skaber interaktive omgivelser aldrig set før. Autoværn bøjes fuldstændig realistisk, du kan brase igennem hegn af træ ved rette fart og endda slå stykker af sten. Aldrig mere kan du vide dig sikker, når du braser ind i et hegn i vejkanten; er det lavet af træ, vil du sandsynligvis tage ekspreselevatoren til helvedet.

Colin McRae DiRT er en helt igennem fænomenal oplevelse, som stadig ikke har stoppet med at tage pusten fra mig, og løbene kan ofte blive så intense, at jeg har måttet sætte spillet på pause og lægge mig et øjeblik. Desværre har spillet en væsentlig akilleshæl, så jeg med vemod har afstået fra den perfekte karakter.

På multiplayerfronten har Codemasters valgt at følge trenden og skåret splitscreen funktionen fra, hvilket udelukkende efterlader Xbox Live som platform, hvor man kan udfordre sine venner til intense rallydueller. Men har man gjort sig håb om at sætte den spændende fysikmotor på prøve og lave de vildeste dødskørsler mod hinanden, så kan man godt glemme jubelråbet, for DiRT tilbyder ingen form for head-to-head multiplayer. De eneste biler, du kommer til at køre direkte imod, er de computerstyrede i spillets singleplayer.

Dette er mere end en skam, ikke mindst fordi det kunne bringe nogle fremragende stunder. Heldigvis er multiplayerdelen dog ikke helt ødelagt, for hvor Codemasters kan fejle noget så grusomt, har de samtidig tilføjet et innovativt og meget underholdende alternativ. Du kan nemlig køre mod op til 99 andre spillere på én gang. I en lobby, som gud ske tak og lov er foruden mikrofonunderstøttelse, stemmer alle spillerne på bedste demokratiske facon om en bane, og kører så hver for sig af sted samtidigt. Tiderne opdateres naturligvis direkte, så man hurtigt kan se, hvorledes man ligger i forhold til de mange andre, og fornemmelsen af at tage et perfekt sving og pludselig ligge foran 99 andre er ubeskrivelig. Det er et fantastisk alternativ til den manglende head-to-head del, men dog ingen erstatning.

Denne mangel bør dog ikke få nogen med bare det mindste benzin i blodet til at undgå Colin McRae DiRT. Spillet har muligvis taget nogle store skridt væk fra det ultrarealistiske gameplay, og har stilmæssigt bevæget sig i nærheden af spil som Rallisport Challenge, men jeg elsker forandringerne og synes på trods af den brede favnen, at Codemasters her leverer et af de mest hæsblæsende, adrenalin-pumpende og ikke mindst overbevisende bilspil, jeg længe har set, og man snyder sig selv, hvis ikke man giver sig selv en intens tur bag rattet.

Colin McRae: DirtColin McRae: DirtColin McRae: DirtColin McRae: Dirt
9 / 10
+