FIFA 19

FIFA 19

FIFA fortsætter den gode stime og rammer endnu engang plet i dette års udgave.

EA har igen i år serveret et delikat festfyrværkeri af en fodboldbuffet med det nyeste skud på FIFA-stammen. Hvis du går let uden om det ildelugtende fad med ligegyldigheder og lader være med at skæve for meget til køkkenet, er der rigeligt med godter til fans af serien. Som sædvanligt kan du let overse forskellen fra sidste år ved første øjekast. Der er dog kommet flere boller på suppen, hvis du kigger efter.

En af de forskelle du dog allerede kan mærke fra første fløjt, er måden hvorpå spillerne behandler bolden. FIFA kalder det selv på godt dansk: "aktiv touch system". Et term der dækker over en række nye animationer, der alle er med til at gøre, at spillerne har et mere realistisk touch på bolden og langt flere muligheder for at behandle den. Det føles i mindre grad som om, at bolden er limet til fødderne på dine spillere, og du bliver derfor hele tiden nødt til at arbejde for at beholde den i egne rækker. Det virker naturligt at bruge den højre styrepind til at lave en retningsbestemt tæmning eller tage et uventet træk.

En af de ting som FIFA gør så utroligt godt, er, at du let kan lave vanvittigt flotte opspil med de grundlæggende kontrolmuligheder, og samtidig har mulighed for at udvide dit spillemæssige vokabularium med de mere avancerede kontrolmuligheder. Der er en rigtig fin synergi mellem de forskellige knapper og deres forskellige funktioner. Eksempelvis bruges den samme knap til at lave finter uden bolden og lade bolden glide mellem benene i stedet for at tæmme den. Derfor føles det hurtigt naturligt at kombinere de forskellige knapper på kryds og tværs.

En af de mest opsigtsvækkende tilføjelser i denne udgave af FIFA er timede afslutninger. Ved afslutninger kan du give et ekstra tryk på afslutningsknappen, når spilleren rammer bolden. Dette vil give bolden mere styrke og præcision. Der er dog en vis risiko ved de timede afslutninger. Mistimer du dit andet tryk vil din spiller ramme bolden virkelig skidt og gøre chancen meget mindre. Heldigvis er de timede afslutninger ikke et sikkert kort. En veltimet afslutning kan både redes af målmanden og ramme langt ved siden af målet. Omvendt kan en mistimet afslutning sagtens ende i kassen. Det er en meget videospilsagtig feature, men det falder også perfekt ind i fodboldverdenen, hvor præcision og timing er en stor del af spillet.

FIFA 19
FIFA 19FIFA 19FIFA 19

En af de mere skjulte nye features er 50/50-kampe, hvor kampen om en løs bold mellem to modstandere, der er lige tæt på den, vil blive afgjort af brugerfærdigheder og spillerfærdigheder. Jeg synes allerede, at FIFA har været gode til at have fokus på duellerne, men med dette nye tiltag er der virkelig kamp om alle andenbolde. I min anmeldelse af PES var jeg lidt ærgerlig over, at det defensive spil ikke var lige så spændende som det offensive. Det er ikke tilfældet i FIFA. Her er det defensive spil sin helt egen størrelse. FIFA har endda stjålet PES' bedste defensive feature, hvor du har en ekstra tom spillermarkør, der indikerer hvilken af dine spillere, der vil komme og hjælpe, hvis du tilkalder ekstra hjælp. Der er så meget fornøjelse at hente i en veltimet tackling.

Du skal hele tiden afveje dit løb med forsvarsspilleren: Skal du prøve at komme ind på kroppen af angriberen? Skal du hellere dække af for afleveringsmulighederne? Laver du et indgreb for tidligt, kan modstanderen let spille uden om dig, men venter du for længe, så giver du for meget initiativ til modstanderens boldholder. Spillet er underholdende og udfordrende i begge ender af banen og der er en overflod af kreative udfoldelsesmuligheder, når du skal sammensætte det perfekte angrebsmønster - og det hele ser blødende flot ud, selvom det grafisk ikke har taget nogle kvantespring. FIFA's gameplay har bare ramt en lækker balance mellem evner og tilfældigheder. Selv de sløjeste amatører fra røven af fjerde division kan være heldige at score på en afrettet dødbold mod Barcelona, men sandsynligheden er selvfølgelig ikke lige så stor, som var det omvendt. Det samme vil gøre sig gældende for manden med controlleren. De simple midler kan sagtens gøre sig gældende mod de mere avancerede.

Når det så er sagt, så er det stadigvæk svært ikke at blive en smule misfornøjet over spillets mest populære online feature FIFA Ultimate Team (FUT). For her er det virkelig ofte, at du har skulle klare dig med et hold amatører mod et dream team af verdensstjerner. Det skyldes selvfølgelig, at EAs mikrotransaktions-helvede lever i bedste velgående i form af de kortpakker, der indeholder spillerne til dit online hold. Det har før været en tung kamp at konkurrere i denne del, hvis du vælger ikke at bruge penge på at købe pakker (tro mig, jeg har prøvet). Det værste er dog, hvor meget tid som denne spildel lokker spillerne til at bruge med den eftertragtede weekend league, der lod spillerne spille 40 kampe i løbet af en weekend. I dette års udgave af FUT er der dog taget nogle tiltag til, at denne spildel skal være bedre ved både spillernes pengepung og tid - eksempelvis ved det nye division rivals, der lader spillere konkurrere mod folk der er cirka lige gode. Da denne del af spillet selvsagt ikke er gået rigtig i luften endnu, er det svært at sige, hvorvidt disse tiltag rent faktisk vil virke. Det vil dog blive spændende at følge om de virker, for ser man bort fra de ucharmerende sider, er det faktisk en ret fed måde at konkurrere på og serverne plejer at køre upåklageligt.

FIFA fremstår langt mere charmerende i form af den klassiske kick-off mode, hvor venner kan side sammen og udfordre hinanden på den virtuelle grønsvær. I år er der tilføjet flere nye gamemodes i denne del. Blandt de mest interessante er "overlevelse", hvor dit hold mister en spiller, hver gang du scorer et mål. Det kan lede til nogle anderledes og taktiske affærer. Også muligheden for at spille uden regler - altså uden offside, frispark, straffe og kort - er virkelig underholdende og giver bare noget ekstra tyngde til hele spillet. Det er en velkommen afveksling, selvom det for mange måske kun vil være noget de leger med et par gange. Det klæder FIFA at have mere eksperimenterende indhold. Giv endelig spillerne flere muligheder for at lege med formatet fremover, tak. Desværre er der bogstavelig talt intet nyt i karriere delen, desværre.

FIFA 19
FIFA 19FIFA 19FIFA 19

Overfor konkurrenten PES har FIFA altid været overlegne på licenserne og efter at have erhvervet Champions League (og Europa League) licenserne, må FIFA siges at have indsat "dødstødet" på denne front. Det bliver selvfølgelig fejret med maner og Champions League finder vej ind de fleste steder i spillet. I kick-off kan du eksempelvis sætte en kamp op, så det er en Champions League finale.

Også i det sidste kapitel af The Journey er Champions League trofæet tæt på at være omdrejningspunktet. Der bliver i hvert fald talt utroligt meget om Champions League i forhold til, at turneringen ikke har været nævnt før i de to forrige kapitler. Jeg skrev sidste år om, hvor meget potentiale, jeg synes, at der er i at lave en narrativt drevet gamemode tilsat FIFAs formidable gameplay, men at The Journey på ingen måde kan leve op til det store potentiale. Desværre er der ikke så meget nyt at sige om det sidste kapitel i serien. Historien er ikke god nok, karakterne er ikke interessante nok, valgene er ikke spændende nok, men det værste er, at selve spildelen ikke er god nok. Lige meget om, du kun spiller som vores helt Alex Hunter (eller en af de andre spilbare karakterer) eller som hele holdet, så er det formålet, at din karakter skal udmærke sig. Det gør, at din karakter ikke er en holdspiller, men hele tiden skal sætte sig selv i scene. Spiller du kun som den ene spiller, så spiller dit hold mærkeligt usammenhængende, medmindre du hele tiden sørger for at kalde på bolden og skabe dynamik. Jeg må bare gentage, at jeg ser så mange muligheder i denne spildel, og jeg håber, at de med denne afslutning ser muligheden for at bygge en ny interessant historiedel op, der tilføjer en fængslende fortælling og en velfungerende spildel til de flotte cutscenes.

FIFA har igen i år lavet en mastodont af et fodboldspil. Der er sans for detaljer, så mange små forbedringer, at det ikke er til at sidde og remse dem alle sammen op. Det hele er sat lækkert op i overskuelige menuer. Selv det at sidde og nørkle taktik, virker tilgængeligt og overskueligt. Selvom man sagtens kunne ønske sig flere nye og spændende ting, så har EA bare fat i en formel, der er super velfungerende og underholdende. De forstår at skrue og dreje på de rigtige knapper og leverer et lækkert produkt. Der kunne sagtens findes argumenter for, at EA er nogle pengegriske labaner, der giver os det samme produkt år for år med alt for få ændringer - og så lokker de os samtidig til at fiske pengepungen frem igen, når vi vil spille online - men spillet i sig selv er svært ikke at rose til skyerne. Ser man bort fra den pæne, men ligegyldig The Journey, så er FIFA bare et velsmurt fodboldspil i absolut verdensklasse.

9 / 10
+
Hektisk, udfordrende, kreativt, gode menuer, sjove nye kick-off muligheder, smukt og super underholdende.