Lost Planet: Extreme Condition

Lost Planet: Extreme Condition

Velkommen til den fortabte planet og Capcoms nyeste action epos. Thomas Nielsen har været en tur ude i den knædybe sne for at slå monstre ihjel.

Kender du det ordsprog der hedder "Forventningens glæde er oftest den største"? Da jeg var mindre og det var Commodore 64’eren der dagligt introducerede mig for pixelerede eventyr, var der på trods af spil som Giana Sisters, Wizball, Slap Fight, et spil der for alvor optog min fantasi. AMC eller Astro Marie Corps var et spil som jeg havde læst en fantastisk anmeldelse af, og som for mig så ud til at være det tætteste man kunne komme på gaming utopi. Anmeldelsens medfølgende billeder viste en soldat rende rundt og skyde monstre med våben på størrelse med ham selv, og anmelderens opfindsomme beskrivelse af oplevelsen gjorde at jeg aldrig helt fik spillet ud af hovedet.

Jeg fik endeligt, mange år efter at have læst anmeldelsen, muligheden for rent faktisk at prøve AMC, men ligeså snart de tre første sekunder af spillet havde rullet over skærmen, slukkede jeg igen. Drømmen var bedre end virkeligheden, og hvordan skulle noget spil kunne leve op til mine forventninger? Her mange år senere, tror jeg endeligt drømmen er blevet til virkelighed, for havde du dengang for mange år siden bedt mig om at fortælle hvordan jeg forestillede mig AMC var, er jeg sikker på at jeg ville have fortalt dig om et spil der måske ville have haft et andet navn, men som ville have været en kopi af Lost Planet. Desværre tages der sjældent forbehold for tidens udvikling, hvis du spørger en lille blåøjet dreng med få spil på samvittigheden, om hans drømmespil.

Hævn er din drivkraft fra første sekund du tager kontrollen over dit alter ego Wayne, for som om det ikke er nok at du befinder dig på en verden fyldt med dødsensfarlige monstre, er din far også lige blevet slået ihjel for øjnene af dig af et af disse monstre. Og tag ikke fejl når jeg skriver monstre, for hvor spil som Gears of War eller Halo måske har forledt dig til at tro at menneskelignende fjender som Locust soldater eller Brutes hører til i denne kategori, hiver Lost Planet i nødbremsen og nulstiller denne tro. Seksbenede monstre med kløer der kunne klippe en kampvogn over på et splitsekund, er hvad du møder i starten af spillet og herfra bliver de kun større, voldsommere og mere udspekulerede. De fleste udryddes nemmest ved at finde deres svage punkt og lade dit maskingevær hagle kugler af sted mod det, men når du har mestret kontrollen er der faktisk et overraskende udbud af muligheder at benytte sig af, mod selv de simpleste fjender.

Når Lost Planet er bedst, er det dog fordi det så uimponeret implementerer elementer som andre og mindre udviklere ville have ladet hele deres produktioner hvile sig op af. Hvor mange gange tidligere har du oplevet en "bonusbane" eller "sidemission" hvor du for en kort stund får lov til at kommandere en kampvogn eller lignende? Dette eksisterer ganske enkelt ikke i Capcoms kolde fremtidsverden, og i stedet er der tilsat et rigt antal af de mægtige Vital Suits - eller kæmperobotter på godt dansk. Robotterne findes i mange forskellige variationer, og er oftest udstyret med enorme våben der tilmed kan udskiftes, hvis man skulle finde noget bedre undervejs. Yderligere kan enkelte endda forvandles i bedste Transformers stil. Det Lost Planet gør anderledes i forhold til stort set alle andre spil, er at robotterne sjældent er det eneste rigtige valg. Nogle situationer er markant lettere hvis du med lidt snilde tager dem en fjende af gangen, mens du andre gange kan være heldig at grave en robot frem, der kan muliggøre en ellers umulig situation.

Med så mange succesfulde elementer inkluderet i samme spilkode er det sørgeligt at måtte sande, at der dog desværre er tale om spil af den gamle skole. Selvom et spil som Gears of War i sandhed er et enormt enkelt actionspil, der primært støtter sig op af en gimmick, nemlig cover systemet, er det samtidig et bevis på hvor genren står i dag. Alt fungerer som man håber på i Gears, og alligevel er der hele tiden små detaljer der imponerer, samtidigt med at alt er blevet finpudset og overvejet. Med Lost Planet virker det i modsætning ofte som om mange af beslutningerne er blevet taget, fordi det er sådan genren altid har dikteret det. Det var måske for meget at håbe på, men man kunne have ønsket sig at Capcom var gået til denne action titel på samme måde som de gik til Resident Evil 4, med lysten til at vende denne slags spil på hovedet og igen kunne kalde sig kongen af genren.

Et enkelt opgraderingssystem i stil med det man finder i Ratchet and Clank-serien, ville måske ikke have været det mest originale påfund, men ville stadig have givet mere incitament til at forsætte Waynes jagt på hans faders morder. Og præcis lige som dette er der så mange små detaljer man kunne have ønsket sig var blevet fikset, for her er tale om et spil som hele tiden bevæger så på grænsen mellem det gode og det superbe. Grafikken er gennemgående utroligt flot og viser med sine eksplosioner og skærmstore monstre maskinen fra sin bedste side, og lyden og kontrollen er ligeledes et godt stykke over middel, men desværre er det bare ikke altid nok til at holde mig fast foran maskinen, når manglen på diversitet begynder at melde sig.

Wayne minder mig stadig uhyggeligt meget om soldaten fra AMC, når han samler et våben fra en Vital Suit op og tømmer dets ammunition mod de nærmeste monstre. For drømmere ligesom jeg, kan dette meget vel være oplevelsen der udgør den sidste brik i dit mentale gaming puzzle-spil, mens andre, en smule sørgmodigt må erkende at tiden og udviklingen har rykket grænserne og forventningerne til genren.

Lost Planet: Extreme ConditionLost Planet: Extreme ConditionLost Planet: Extreme ConditionLost Planet: Extreme Condition
7 / 10
+