Monster Hunter: World

Vi anmelder Monster Hunter: World på PC

Monster Hunter: World til hjemmekontorets fortrukne maskine er fantastisk... akavet.

Åh, Capcom. I har så mange jern i ilden. De fleste er jeg henrykt over! Mega Man 11 er på trapperne, og samtlige Mega Man spil kan nydes på farten på Switch, Street Fighter V er næsten kommet i mål med den fortsatte polering af Arcade Edition, og Devil May Cry 5 ser ud til at kunne redde serien fra stagnering. I kan sagtens, Capcom! Elefanten i rummet er, selvfølgelig, Monster Hunter: World. Indtil videre stadig en af de mest engagerende spil jeg har spillet i år, og endeligt den store succes serien fortjener. Ja, endda sådan en stor succes at Monster Hunter for første gang nogensinde også skulle kunne spilles på PC. Da World udkom originalt, til konsollerne tilbage i januar, kom Capcom dog med en formaning om at det ville tage en hel del ekstra tid og arbejde at omforme programmering, framework, og så videre for at kunne få spillet til at køre optimalt. Et skud på stammen lød at PC-udgivelsen ville ramme 'sidst på efteråret'. 8.8 millioner solgte eksemplarer senere, og nu står vi her, i augusts falmende varme, med Monster Hunter: World på PC.

Spillet er ligeså smukt som en hvilende rød sommeraften. Hvilke kvaler jeg end havde med teksturerne, skarpheden, og antialiseringen er blevet gjort grelt til skamme. Monster Hunter: World er stadig ikke det flotteste spil der nogensinde er udgivet, men Capcom giver det godt nok et raskt forsøg. De store skovvidder står levende for mig, og ørkenens sand knaser næsten under mine fødder. Det udtørrede koralrev, som er det tredje område man når til i spillet, er intet andet end blændende skønt at opleve med alle grafiske knapper skruet op til maksimum niveau. Godt nok hev min computer efter vejret, til trods for sin i7-processor og sit GTX 1060 6GB grafikkort, men mere om det senere. Samtidig giver optimeringen til 60 FPS (eller mere, da man kan slå begrænsningen helt fra) med disse grafiske opgraderinger en ekstrem flydende oplevelse af at jage. Som en veteran jæger, har jeg aldrig nydt at slås med og nedlægge store monstre mere end før nu. Det er intet andet end skæppeskønt.

Monster Hunter: World

I de tidlige timer af PC-udgaven, som alle os med status og indflydelse havde fået tiltusket sig, havde Monster Hunter: World en tendens til at lukke ned uden advarsel. Det kunne man læse om på diverse større blogs og spilmagasiner, men jeg kan forsikre at Capcom har rettet den fejl så Monster Hunter: World til PC kan opleves uden tekniske fejl og mangler overhovedet. Præcis ligesom på konsollerne. Det springende punkt for Monster Hunter: World på PC er dog, at det nærmest intet eksistensgrundlag har. Nu har jeg dækket alle de positive indspark, og derfor kan jeg rykke videre til den platte af anker jeg har.

Capcom fremviste, at Monster Hunter: World ville have meget brugervenligt og kraftig brugerdefinerbar styring på mus og tastatur. Det sidste er korrekt, men at spille Monster Hunter med disse to remedier føles ufatteligt akavet, hvor at rulle tilbage i menuerne foregår på højreklik og ikke på ESC. At dukke sig er er som standard placeret på mellemrum, sammen med rullefald og hop, og CTRL er et specialangreb. Jeg ved godt det hurtigt kan ændres, men for udefrakommende, der ikke aner hvad de forskellige bevægelser eller bindinger er intuitivt, forestiller jeg mig det er meget fremmed. Det er tydeligt at Capcom ikke helt er klar over hvordan styringen i Monster Hunter skulle konverteres til tastatur og mus. Dette er mest åbenlyst tilkendegjort ved, at selvom man ikke har en controller tilsluttet, er der stadig nogen af de mere obskure bindinger der er repræsenteret af controller-taster. Det er bare... ikke optimalt.

Monster Hunter: World

Lykkedes det dog at finde rundt i den akavede jungle af tastatur og mus-styring, mødes man så af et basisspil uden nogen som helst af det indhold konsolspillerne har haft adgang til de sidste 8 måneder. I det mindste har Capcom ikke fejet det ind under gulvtæppet, at alle former for ekstra indhold køres på en helt anden tidsplan end den for konsollerne. End ikke den nylige Final Fantasy XIV: A Realm Reborn overkrydsning er tilgængelig for PC-spillerne, selvom det her til sommer har været et stort trækplaster for begge spil. Jeg forventer slet ikke at Aloy fra Horizon: Zero Dawn pludselig dukker op på min Windows-styret computer, men Deviljho og Kulve Taroth kunne da have været en rar tilføjelse som et incitament for at trække nogen over på PC. Jeg er målløs overfor denne beslutning, ærligt talt. Hvorfor dette dobbeltarbejde? Mange af de eksklusive store monstre, som Kulve Taroth, kører som såkaldte Events, med en tidsbegrænsning på hvor længe man kan jage dem. De kører i rotation, og kommer til gradvist at vende tilbage til spillet så nye spillere også kan få muligheden for at jage disse monstre. Kulve Taroth vender tilbage her til september... men kun på konsollerne. Hvorfor denne eksklusivitet? Hvorfor to forskellige tidsplaner? Det er decideret forrykt af agerer portner for gratis indhold.

Monster Hunter: World

Selvfølgelig ankommer dette indhold hen ad vejen, men gradvist at rulle gammelt indhold, selv fejlfikseri, præsenteret som nyt og nu på computer, efterlader en vammel eftersmag for mit vedkommende. Derudover er der hele det forbrugeretiske i multiplayer-aspektet, som på PC er helt og så aldeles gratis gennem Steam. Det er en diskussion on kontrakter, aftaler og dets lige, som ville efterlade denne korte anmeldelse som en større afhandling, men ikke desto mindre ville jeg føle mig en anelse snydt som konsolbruger at skulle betale for at spille sammen med folk, i et spil som har stærke multiplayer-aspekter, hvorimod dem på PC kan fyre løs på samspilleriet uden at kradse kreditkortet en enkelt gang.

Dog vil jeg stadig sætte punktum ved, at hvis man allerede har Monster Hunter: World på konsol, er der absolut ingen grund til overhovedet at anskaffe sig det til PC, udover den gratis multiplayer. Kender man nogen der gerne vil forsøge sig med Monster Hunter-serien, kan man passende fortælle dem at denne del er den eneste overlegenhed. Ellers efterlader konsoludgaven PC-udgaven, rent indholdsmæssigt, underholdningsmæssigt og styringsmæssigt, nedlagt i støvet, som Nergigante har gjort det med så mange håbefulde jægere.

Opdateret d. 11/8-2018
En af mine store kritikpunkter var at det indhold, og de begivenheder i selve spillet, som konsolejerne havde glæde af da Monster Hunter: World ankom til PlayStation 4 og Xbox tilbage i januar, ikke var til stede i udgaven til PC. Capcom har nu, af uransagelig årsager, tilføjet samtlige af de manglende ting og sager jeg belemret dem for fraværet af i denne anmeldelse. Selvom der stadig står at Monster Hunter: World først udkommer om 9 dage på Steam, er det trods alt en væsentlig forbedring i forhold til deres spillerbase på computeren. Af samme årsag, holder karakteren eller den endelige vurdering heller ikke vand mere. Nuvel, så skal selvsamme vurdering jo også revurderes, og det har jeg gjort.

Før du, fremtidige læser, undrer dig over kommentarene, er de gjort på en vurdering af 6 ud af 10, med flere kritikpunkter rettet mod indholdstilgængeligheden i hovedspillet. Spillet fikses og opdateres stadig løbende, med rettelser allerede tilgængelig på konsolversionerne, og de roterende begivenheder udfoldes stadig på anderledes tidspunkter end på konsolversionerne, men det ville være uretfærdigt stadig at hævde at de to basisversioner er forskellige. Godt gjort, Capcom, selvom det stadig har været en akavet måde at behandle jeres største succes i lang tid. Og der stadig er problemer med serverne, hvad angår samspilleri.

7 / 10
+
Flot grafisk optimering, 60+ FPS, gratis multiplayer