Overcooked 2

Overcooked 2

Menuen er den samme, restauranten er ny.

Overcooked var simpelt. Det havde simpel grafik og simpel styring. For nogen kan dette lyde som en kritik, men jeg mener det som den største ros; Overcooked var et formidabelt multiplayer-spil. ikke på trods af sin simple natur, men på grund af den. Med Overcooked 2 kunne man derfor frygte, at Ghost Town Games ville tilføje mere komplekse mekanikker for at leve op til 2-tallet i titlen, og samtidig glemme alt hvad der fungerede ved det originale spil. Det er heldigvis en fælde de aldrig falder i. Os der allerede har tilberedt mad i det første spil, vil hurtigt føle sig hjemme i efterfølgeren. Menuen bliver til på samme kaotiske manér, mens restauranterne tager os nye skøre steder.

Overcooked 2
Overcooked 2Overcooked 2Overcooked 2

Overcooked 2 tager godt imod nye kokke. Den første bane er sat i et køkken på jorden, spisende gæster befinder sig i højre side af skærmen, og køkkenet er fornuftigt indrettet, så man hurtigt kan bevæge sig rundt og finde overblikket. Restauranten har kun to retter på menuen, hvorfor du kun bliver bedt om at hakke rejer eller fisk, lægge det på en tallerken og sende det ud til de spisende gæster. Der er intet beskidt der skal vaskes op, intet der kan gå ild i og masser af plads til at bevæge sig rundt på. Den perfekte opvarmning til nye lærlinge, der lige skal lære kokkefaget kende, og en fornuftig genopfrisker til os gamle gourmet-kokke, der ikke har stået i vores virtuelle køkken i lang tid.

På én bane får spillet lært dig og dine medkokke alt hvad I behøver vide for at klare jer. I lærer at samle ting op på kryds, I lærer at hakke ting på firkant, og I lærer at kigge oppe i venstre hjørne for at se, hvad kunderne har bestilt. Udfordringen kommer ikke af, at I langsomt opnår flere evner i køkkenet; udfordringen kommer derimod af, at I får flere opgaver i køkkenet, der genialt nok bliver udført med de samme to knapper, som der allerede er nævnt. I bane 2 tilføjer spillet ris der skal koges, som derefter skal tilberedes med fiskene, I allerede har lært at hakke. I bane 3 skal I pludselig også huske at vaske de beskidte tallerkener, inden I kan servere endnu en ret, og i bane fire tilføjer de løbebånd på gulvet fordi... hvorfor ikke? Overcooked 2 er en ren opvisning i hvordan man konstant lægger nye udfordringer oven på de gamle, og kun gennem god kommunikation kan man fortsætte med at opnå tre stjerne i alle restauranterne.

Netop kommunikation er nøgleordet. Står du stille spiller du ikke spillet ordenligt. Der er altid en tallerken der kan blive vasket, en reje der kan blive hakket, noget pasta der kan blive kogt, og sikkert også en brand der kan slukkes. For en tilskuer kan det lyde kaotisk, når fire mennesker sidder på en sofa og skriger: "JEG HAR PASTAEN" og "SERVER RETTEN, SERVER DEN!!", men for kokkene i spillet, er det lige præcis det der skal til. Der er da også nok at skrige af; spillet kaster konstant større og større udfordringer efter dig - lige fra vind der skubber rundt på hele køkkenet, ild der holder dig væk fra bestemte område og huller i gulvet, der fjerner dig i fem dyrebare sekunder, hvis du skulle falde i dem. Overcooked 2 er intens underholdning, og det er en intensitet, der kan skræmme nogle væk, men forstår du først charmen i spillet, er det svært at lægge fra sig.

Menuen bliver dog ikke tilberedt uden enkelte dårlige råvare. I min tid med spillet, stødte jeg på enkelte fejl der tvang mig til at starte banen forfra. Hvis man i kaosset får lagt en gryde ovenpå skraldespanden - nogle gange er man nødt til at tænke hurtigt og slippe alt hvad man har i hændende - var det umuligt at samle gryden op igen. Det lyder som en meget specifik fejl, men alligevel en jeg stødte på flere gange. Får man lagt noget udstyr på et felt, der er beregnet til at hakke råvare, vaske op eller noget tredje, kan man hverken bruge udstyret eller hakkebrættet. Og får man først fjernet en gryde, kan man lige så godt starte forfra, da hele processen bliver sænket til kravlende hastigheder.

Derudover fungerer spillet bedst med et lige antal kokke. Det var et problem, det originale spil også stødte ind i, og det er stadig tilfældet i fortsættelsen. Lad mig sige det ligeud; spillet er ikke sjovt alene. Har du ikke nogen at spille det med, er Overcooked 2 ikke for dig - igen et aspekt, jeg ikke betragter som en kritik af spillet, da det i sin natur er lavet som et multiplayer-spil. Hvad jeg vil kritisere er, når der er tre kokke i køkkenet. Ofte er køkkenet delt op, hvilket fungerer for et lige antal kokke, da der kan placeres et lige antal på begge sider af skillevæggen. Og spillet er så smart designet, at de to sider er forsynet med lige mange opgaver, så de i praksis har lige travlt. En beslutning der desværre ikke fungerer for tre kokke i køkkenet. Her bliver én spiller udsat for et stort pres, mens de to andre nogle gange må vente på, at den ene spiller er klar til at tage imod deres tallerken. Løsningen på dette problem er ikke simpel, da det kræver at køkkenet bliver ændret så siden med to kokke får mere at lave, men jeg havde håbet, at det var en arbejdsbyrde Ghost Town Games havde foretaget til deres fortsættelse. Overcooked 2 ender på samme niveau som sin forgænger - præcis med samme styrker og svagheder.

Overcooked 2Overcooked 2Overcooked 2

Heldigvis overskygger styrkerne langt hen af vejen svaghederne. Overcooked 2 formår på mange måder at gøre det umulige; det formår at forene nybegyndere og veteraner. Det forener familiemedlemmet med 40 platinums med familiemedlemmet der ikke kender forskel på en PlayStation og en Xbox. Alle kan samle Overcooked 2 op, da man kun behøver at arbejde med to knapper, hvorfor en sejr i køkkenet aldrig handler om hvor god du er med en kontroller. Det handler om, hvor gode hele holdet er til at kommunikere. Kaotisk, underholdende, og alligevel så overraskende simpelt.

8 / 10
+
Multiplayer, sjov for hele familien, let at samle op, konstante nye udfordringer i hver bane.