Jumanji: Welcome to the Jungle

Jumanji: Welcome to the Jungle

Tyve år efter buldrer jungletrommerne atter i en uforpligtende opdatering af det magiske brætspil. Jumani er bedre end man forventer.

Det startede egentlig med et eksperiment. Efter naturalistiske dinosaurer brølede på lærredet i Jurassic Park, åbnede sig et paradigmeskift i filmverdenen for computer-animationens muligheder. Selskabet Industrial Light and Magic fik blod på tanden og eksperimenterede med forskellige animerede dyrearter og deres særlige udfordringer: Bevægende pels på løver. Den læderagtige hud på flodheste og elefanter. Det gik godt - åbenbart så godt at resultatet blev pitched til en film. En usædvanlig rækkefølge hvor effekterne blev skabt før filmen, og derfor blev resultatet ret akavet, hvor en historie skulle forceres ind i rammerne. Et magisk brætspil åbnede en portal for filmens egentlig hovedperson: Effekterne.

Jumanji: Welcome to the Jungle

Jumanji erobrede alligevel en moderat klassiker-status i 90'erne, men blev aldrig gjort til en franchise. Kun i et sparsomt forsøg med den alternative Jumanji-historie, Zathura, om et lignende brætspil i det ydre rum. Filmindustriens kreative krise og jagt på rentable brands har dog åbnet skuffen for talrige genoplivelser, og nu var det på tide at bringe brætspillet ind i den moderne verden af digitale spil. Som en selvstændig vilje opdager brætspillet at børn ikke længere sidder samlet over spillepladen, men i stedet kigger på skærmen med en controller i hånden. Historien gentager sig, og efter en lille transformation suger Jumanji en dreng ind i spillet under 90'ernes 1st gen konsolgenerationen. Tyve år senere sendes en gruppe af fire umage par til eftersidning i skolens IT-rum, hvor Jumani-konsollen af ukendte årsager har sneget sig ind.

Virkelighedens fire arketypiske unge kastes ind i spilverdenen i fire andre arketypiske former, og her indfinder sig en fin komisk balance. Hver karakter omfavner tre roller: Deres oprindelige ego, deres nye avatar og deres akavede forhold til egenskaberne. De tre sider udnyttes fornemt som en katalysator for komikken, hvor pumpede Dwayne Johnson har adfærden fra usikker nørd, svært overrasket over sit eget korpus, mens Jack Black mimer en SoMe teenagetøs der foragter sin avatar. Kontrasterne skaber et vedvarende humoristisk momentum, fint båret af fire mainstream skuespillere, guidet gennem principperne af instruktør Jake Kasdan.

Jumanji: Welcome to the Jungle

Klicheer er sædvanligvis en negativt ord, medmindre parodien spiller sig effektivt ind på feltet. Det er styrken i Jumani: Welcome to the Jungle, som balancerer energien, komikken og filmens opblæste selvbevidsthed uden at blive pretiøs. Den flirtes med det platte og uforpligtende foruden det tåkrummende, fordi motoren under fjollerierne er godt sammentømret. Der er masser af fodnoter fra spillets verden, som i baggrunden ligner en blanding af Uncharted og Far Cry, men uden at selektere i publikum. Jumani anno 2018 er et løft fra brætspillet til den digitale tidsalder, bedre end ventet og muntert båret af et hold skuespillere som oprigtigt ser ud til at nyde junglens bedrifter.

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen byder lidt på det ventede making-of materiale, som er lige lovligt kortfattet og promoverende, samt en gag-reel. Derudover en komisk Jumani-musikvideo med Jack Black og Nick Jonas.

7 / 10