Unravel Two

Unravel Two

EA afslørede og udgav en efterfølger til det kære Unravel under E3, og denne gang er der fokus på kooperativt spil. Kan det toppe originalen?

Det første Unravel var en positiv overraskelse for mange spillere, og med efterfølgeren lader det til at det ambitiøse niveau er steget markant hos Coldwood Interactive. For blot under en uge siden blev Unravel Two afsløret samt frigivet samme dag, og her nævnte udvikleren, at spillet vil være mere brugervenligt, men også have en anderledes form for udfordring i forhold til det første spil i serien.

I Unravel Two fortsætter historien om den røde tråd Yarny, hvor vi under introduktionen ser at han er havnet på en båd. Uden at vide hvordan han er havnet her, så kæntrede båden som Yarny var på, hvorefter at han falder i havet. Her knækker Yarny's garn, der sender en form for nødblus op. Efter at være strandet på land åbner en transportkasse, hvor vi bliver introduceret for spillets anden protagonist, der er en blå udgave af Yarny. Hvor det første spil krævede at spilleren gik rundt med en garnnøgle, der bestemte hvor langt spilleren kunne komme i banerne, så er begge Yarny-karakterer forbundet med hinanden, hvilket betyder, at du denne gang har uendelig tråd til at komme igennem banen. Det er dog ikke altid lige så let som det lyder, for det er begrænset hvor lang afstand der kan være mellem de to karakterer, hvilket i stedet giver en ny form for udfordring.

Unravel Two
Unravel TwoUnravel Two

Allerede fra første bane er det tydeligt at se, at udvikleren har fokuseret på samarbejde mellem de to karakterer. Alle de forskellige gåder skal nemlig løses ved brug af begge karakterer, og selvom opgaverne i starten virke meget simple, bliver de allerede en smule mere komplekse igennem første bane. Efter mødet med sin nye kammerat på stranden drager man sammen dybere ind i det ukendte land, hvor den ene gåde blandt andet bestod af, at man skulle forbinde to punkter mellem de to karakterer ved at binde to knudepunkter, hvorefter at karakterne kunne kommet helskindet over. Denne form for bro kan desuden også bruges til at få genstande over højere niveauer, samt en form for trampolin, hvor Yarny kan nå højere områder, der normalt ikke er tilgængelige.

Man bør derfor ikke forvente afsindigt svære gåder, men alligevel sad jeg flere gange i mit gennemspil sammen med min kæreste, hvor vi spekulerede på hvordan vi skulle komme videre. Gradvist som man kommer videre i spillet møder man også fjender, heriblandt sorte væsener der kører frem og tilbage i et bestemt spor, hvor man for eksempel skal tilpasse sin hop i forhold til hvordan de bevæger sig. De sorte væsener er nemlig nådesløse, og ved blot en simpel berøring dør både du og din partner. Det samme gør sig gældende hvis den ene bliver ramt af strøm eller anden form for skade.

Unravel Two
Unravel TwoUnravel Two

Hvor dette normalt kan skabe stor frustration, så er spillet rundhåndet med hensyn til checkpoints. Selvom styringen hurtigt bliver fanget i hukommelsen kan der ske komplikationer hvis ens partner kommer til at lave en lille fejl, eller hvis man ikke selv for synkroniseret sit næste træk korrekt, så der opleves sjældent episoder hvor man føler trang til at kaste controlleren ud af vinduet. Dette kan selvfølgeligt både ses som et plus men også som et minus, alt efter hvilken type spiller man er.

Noget andet man hurtigt bemærker er spillets grafik, der virkeligt får en til at leve sig ind i eventyret. Blæsten når man er på stranden samt de generelle vejr effekter er utroligt smukke. Der er også en bane, hvor Yarny'erne går gennem lejligheder, tage og gader for at komme helskindet hjem, og her blæser og regner det, og på min Xbox One X, hvor spillet afvikles, skabes der en fantastisk atmosfære samt stemning, der nærmest får en til at glemme at man sidder bag skærmen, og ikke er inde i verdenen.

Det ville dog ikke være retfærdigt kun at lade grafikken tegne billedet over den samtlede atmosfære, da spillets musik også passer perfekt ind. Unravel Two er ikke et spil hvor det skal gå så hurtigt som muligt, men derimod et afslappende eventyr som man enten kan spille alene eller med en ven, og den eventyrlige musik er med til at give et filmisk og nysgerrigt indtryk. Der er også god tyngde når forskellige objekter kommer til live. Jeg mødte en række duer mens jeg var på et tag, og lyden var så virkelighedstro at jeg faktisk først lagde mærke til duerne, da jeg kunne høre dem gennem mine højtalere, hvor jeg faktisk troede at der sad en due på min terrasse. Dette var heldigvis ikke tilfældet.

Man er dog aldrig i tvivl om hvor man skal hen i spillet, for en lysende lille kugle viser en vej gennem banerne, så det kun er gåderne man fokusere på, samt fjenderne man skal undgå. Unravel Two's bane struktur er bygget sådan op, at det ligner steder man selv kunne støde på ude omkring i verdenen. På tagene er der skorstene man skal hoppe over, og på gaden er der objekter såsom skraldespande og skilte, der blokerer for vejen. Nogle objekter er på banen, mens andre kan være i baggrunden og forgrunden, hvilket skaber en god og naturlig atmosfære, men som kan gøre en lidt i tvivl om hvad der egentligt er objekter på banen, og hvad der blot er til for atmosfærens skyld.

Under gennemspilningen fulgte jeg med i en historie, der udspiller sig rent visuelt. Som tidligere nævnt starter mit eventyr på stranden efter at være blevet kæntret af båden, og mens jeg kører igennem første bane, der bedst kan beskrives som en længere guide til de forskellige ting Yarny og hans makker kan, så er Yarny drevet af en lyskegle, der hjælper den levende garnnøgle med at få låst op for flere ting i fyrtårnet. Dette sted fokuserer som en form for hub, hvor det er muligt at vælge mellem missionerne samt at klare udfordringer, der låser op for nye kosmetiske ting til Yarny.

Efter at have forladt fyrtårnet for første gang kommer jeg ind i en lejlighed, hvor en pige prøver at åbne forskellige døre. Hun ligner en der bliver jagtet, da hun ofte kigger sig over skulderen. Hun vises som en silhuet, da Yarny kan se hvad der der er sket i fortiden.

Unravel Two
Unravel TwoUnravel Two

Da jeg forlod gangen og ind på et værelse ser jeg, at pigen er kommet ind i et rum, hvor hun prøver at lukke døren. Det er dog ikke muligt, da en voksen skikkelse blokerer døren, og prøver at få fat i hende. Yarny kan ikke direkte påvirke historien, men historien fortsætter i takt med at jeg løser opgaverne sammen med min lille levende garnnøgle.

Efter at have løst gåden forsvinder der noget mørkt materiale, der blokerede for vinduet, der gjorde det muligt for pigen at flygte, sammen med en ven der åbnede vinduet for hende. Her går det op for mig, at spillet er meget centreret omkring det lyse og det mørke - det gode og det onde. Der er nemlig også onde væsener undervejs, der dræber Yarny og hans kammerat ved blot en simpel berøring.

Som noget nyt er det også muligt at designe Yarny som man har lyst, og der er også rig mulighed for at låse op for nye genstande til ham. Det er muligt at ændre hovedet, øjnene, farven og sågar kroppen, der kan skifte mellem at give Yarny et maskulint og feminint træk, da Yarny med den ene kropsform har garnet tæt ind til kroppen, hvor den anden kropsform danner garnet som en nederdel. I takt med at du kommer videre i spillet låses der op for forskellige udfordringer, der, ved at blive gennemført, belønner dig med nye muligheder for at skræddersy Yarny som du ønsker det.

Unravel Two
Unravel TwoUnravel Two

Jeg startede med at spille spillet sammen med min kæreste, og efter at have prøvet at starte et nyt spil op hvor jeg spiller alene, må jeg erkende, at det faktisk er en del nemmere at spille alene, omend det er langt sjovere når man spiller sammen med en man kender. Når man spiller alene har man nemlig mulighed for at styre begge Yarny'er ved blot et enkelt tryk på Y-knappen på min controller. For at komme nemt frem med begge karakterer skal de blot stå tæt på hinanden, hvorefter et langt tryk på Y får den ene Yarny til at hoppe sig op på ryggen af den anden, og nu styrer spilleren derfor kun en karakter. Det er dog også muligt at sidde på ryggen sammen med en ven.

Når man spiller alene er det langt nemmere at koordinere de forskellige hop og forhindringer, men jeg vil uden tvivl sige, at den udfordring der er ved at spille to gør spillet langt sjovere, og det er også tydeligt at mærke at spillet er bygget op omkring dette.

Unravel Two er uden tvivl en klar forbedring i forhold til forgængeren. Ligesom udvikleren har lovet er spillet langt mere brugervenligt fra starten, og man har uden tvivl også langt mere frihed, nu hvor man har uendelig tråd i form af at Yarny nu er forbundet med en anden Yarny, som kan komme med på slæb overalt, frem for en tråd, der begrænser ens muligheder gennem banerne.

9 / 10
+
Fantastisk fokus på samarbejde, god stemning, indlevningsrig grafik, nemt tilgængeligt alene, Yarnys nye funktioner