Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Endnu et af Wii U-konsollens bedste spil kommer til Switch, og vi har naturligvis kigget nærmere på denne nye version.

Da Nintendo Switch-konsollen udkom sidste år, så var det i selskab med The Legend of Zelda: Breath of the Wild, og selvom spillet hurtigt blev vurderet som værende et mesterværk, så nagede én central bekymring: "Kan Nintendo producerer nok spil til at fastholde interessen?". Via en række større førstepartstitler lader svaret til at stå klart, men Nintendo har også fundet en fidus i at genudgive gammel Wii U software til Switch i ny, poleret form. Det sker for Hyrule Warriors, Captain Toad: Treasure Tracker og Mario Kart 8 Deluxe. Disse spil får nyt liv på Switch, og er med til at forstærke den positive energi der har gjort Switch-konsollen til en succes.

Nu følger Nintendo op med et af de absolut bedste spil fra Wii U-æraen, nemlig Retro Studios' Donkey Kong Country: Tropical Freeze, og vi kan glædeligt berette at har du savnet en hårdkogt, krævende, veldesignet platformer på din Switch-konsol, sådan en af dem som Nintendo har bygget deres identitet på, så er din søgen ovre.

Og Tropical Freeze er så sandelig af den gamle skole. Hvorimod platformspil traditionelt set nu skal indeholde en central "gimmick", eller en eller anden mekanik eller struktur der er unik, så er Retro Studios' spil tilforladeligt simpelt. Det er en nostalgisk designfilosofi som Nintendo har nydt utrolig godt af at benytte, både tidligere og særligt nu, hvor strømlining er altafgørende, og hvor hovedfokusset ligger på at gøre oplevelsen "lækker". Du har tre liv, der er flere distinkte verdener inddelt i baner at gennemføre, og dit mål er at samle bananer, finde gemte bogstaver, hoppe på fjender og overleve udfordrende terræn - det er så klassisk som det nærmest kan blive, og det føles fabelagtigt bevidst om sine egne styrker hele vejen igennem. Donkey Kong kan naturligvis trække på en række evner for at komme fremad, og i Tropical Freeze er der fokus på at svømme, kravle og rulle lige så meget som at hoppe. Ikke bare det, visse baner brydes også op med sektioner i en minevogn eller små Shoot 'Em Up-sekvenser på en rakettønde, og du kan naturligvis også ride på Rambi, næsehornet.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Donkey Kong Country: Tropical FreezeDonkey Kong Country: Tropical FreezeDonkey Kong Country: Tropical Freeze

Som vi skrev i vores originale anmeldelse af spillet, så er Donkey Kong Country: Tropical Freeze et underholdende platformeventyr af den gamle skuffe, og har du hang til Nintendos mere old school-aner, så er dette bare endnu et hit på Switch.

Men det er ikke alt, for Nintendo har også gjort sig umagen og pakket lidt nyt indhold med i Switch-udgaven af spillet. Først og fremmest er der Funky Kong, en alternativ karakter du kan bruge igennem hele spillet. Han kan både dobbelthoppe og svæve let i luften, og hans surfbræt beskytter imod skade. Pointen med introduktionen er at give spillere der ikke lige så interesserede i en utroligt udfordrende platformoplevelse en måde at nyde Donkey Kong Country: Tropical Freeze på, og et langt stykke hen ad vejen fungerer det ganske fortrinligt. Man ville kunne give et barn en Joy-Con, og lade vedkommende spille som Funky Kong, og samtidig være ganske sikker på at de ville nyde oplevelsen. Det kan desuden være nødvendigt selv for den hårdkogte spiller at bruge Funky Kong en gang imellem, for Tropical Freeze er udfordrende, sådan rigtig udfordrende.

Men du behøver ikke at takle udfordringen alene, for Donkey Kong får både selskab af en række sidekarakterer, såsom Diddy Kong, Dixie Kong og Cranky Kong, og disse kan kontrolleres af en medspiller med en enkelt Joy-Con. Ikke bare er det fantastisk at nyde så udfordrende platforming sammen, der er sektioner I kan krydse mere effektivt ved at benytte karakterens respektive evner.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Donkey Kong Country: Tropical FreezeDonkey Kong Country: Tropical Freeze

Der er en utrolig balance i Tropical Freeze, en detaljegrad i den mekaniske struktur som endnu ikke eksisterer på Switch, og som derfor er kærkommen, for at sige det mildt. Hvorimod Super Mario Odyssey giver os et univers, en stemning, en spilleglæde - så tilbyder Donkey Kong Country: Tropical Freeze en nær puritansk platformoplevelse ulig noget andet konsollen tilbyder.

Og det afvikles i 1080p og 60fps, og det gælder også kooperativt, og det gør da også spillet dynamisk og lækkert at se på. Dog skal det her nævnes, at hvorimod Nintendo har leveret store, visuelt kreative oplevelser med andre eksklusive titler på Wii U, så vil 3D-grafikken og farverne se tilforladeligt bekendte ud. Nintendo har været ganske effektive til at skabe alsidighed ved blandt andet at introducere uldteksturer i Yoshi's Woolly World og papir og karton i Paper Mario: Sticker Star, men Tropical Freeze er af en gammel skuffe. Det er slet, slet ikke grimt at se på, tvært imod, men nyskabende og kreativt, det er det heller ikke.

Dog er det svært ikke at anbefale Donkey Kong Country: Tropical Freeze til alle og enhver der savner hårdkogt, udfordrende og underholdende platforming på Nintendo Switch. Godt nok er det "bare" en genudgivelse af en af de klassiske Wii U-titler, men det skal ikke forhindre os i endnu en gang at give spillet et klap på skulderen. Godt nok vil det virke utrolig bekendt for alle dem der er vokset op med udfordrende platforming, og det gælder også for det visuelle, men fabelagtigt, det er det altså.

9 / 10
+
Fantastisk design, fed co-op, Funky Kong skaber tilgængelighed, 60fps.