NBA Street V3

NBA Street V3

Nielsen finder udstyret frem og vælter ud på gaden for at lege med de store drenge. Nu skal der dunkes, dribles og skydes.

Som min anmeldelse i sin tid bevidnede, var jeg enormt glad for NBA Street 2. Med sit yderst tilgængelige gameplay og typiske EA-afpudsning, var det eneste man faktisk kunne ærgre sig lidt over, at der ikke var sket voldsomt meget i forhold til det første spil. Med del tre i serien, virker det som om EA har indset at der ikke var flere veje at gå med selve basketballdelen af spillet, så i stedet har man derfor valgt at udbygge oplevelsen med en masse nye muligheder, som samlet giver et friskt pust, samt flere timer på gameplay-kontoen.

Præcis som i de to forrige spil, er det målet at opnå så meget respekt som overhovedet muligt, men denne gang inden for kun halvfjers dage. Måden dette gøres på, er ved at deltage i alskens forskellige konkurrencer, udbygge sin figur med nye evner samt rekvirere nye spillere til sit hold, med de respektpoint man får for hver vunden kamp. En smule taktik er dog påkrævet, da man kun kan spille to kampe om dagen, og sværere kampe mod veletablerede NBA-stjerner altid vil byde på muligheden for en langt større pointbonus.

Målene for kampene er vidt forskellige, og varierer lige fra dyster, hvor hver scoring tæller et point til kampe, hvor det første hold der når 500.000 Gamebreaker point er vinderen. De varierede kampe og spillets, i starten lette sværhedsgrad, giver også enhver nybegynder et godt stedt at lære alle spillets forskellige teknikker at kende. Dermed ikke sagt, at der ikke godt kunne være blevet plads til udførlige beskrivelser af nogle af de mere komplicerede tricks, som er livsnødvendige mod spillets slutning.

Gamebreakeren og det medfølgende combo-system er to af de første aspekter man støder på, der har fået en velfortjent afpudsning. Combo-systemet er blevet kraftigt udbygget, og kontrolleres nu via en kombination af skulderknapperne og de to analogpinde. Dette kan i de værste tilfælde resultere i fingerknuder, men vejes op af at det under optimale situationer giver adgang til finter og tricks, som simpelthen ikke var mulige i de tidligere spil. Combo-systemet tillader også at kombinere flere forskellige tricks spillerne imellem, for til sidst at indløse point jackpotten med et punktumsættende dunk.

De respektpoint man optjener for hver kamp, kan foruden køb af nye spillere og evner denne gang også bruges til udbygning af sin egen hjemmebane. Med nok point på kontoen, er det muligt at ændre ved selv den mindste detalje og senere hen udfordre modstanderne på egen grund. Hjemmebanen har ingen yderligere indflydelse på selve spillet, men med den fokus der er lagt på resten af spillets omgivelser og baner, giver det et ekstra skud selvtillid når ens eget hold spiller i sine vante omgivelser.

Foruden de forskellige variationer af selve kampene, har EA også tilføjet en slamdunk-konkurrence, hvor det er blevet muligt at krydre de mange forskellige dunks med brugen af forskellige rekvisitter. Således har man valget mellem at smide borde og stole på banen, som alle skal passeres eller udnyttes, før man afslutter hele sekvensen med et himmelråbende dunk og de dertilhørende ekstra point.

Grafisk har spillet taget en drejning fra de tidligere spil, og de nærmest tegneserieagtige karikaturer der kendetegnede del et og to, har måttet se sig udskifte med et mere realistisk look. Spillet er blevet vasket med en rig farvepallette, der tilsammen med bløde lyseffekter giver spillet et anderledes og mere virkelighedstro udseende. Kun enkelte gange lader brugen af lyseffekterne det gå ud over detaljegraden og det hele svømmer sammen i en suppe af varme farver.

Selv med de forskellige fornyelser og finpudsninger af det velkendte gameplay, kan man ikke lade være med at føle at man har spillet det hele før. Slamdunk-konkurrencen og det udbyggede combosystem er klare forbedringer, men stadig kun små dele af det samlede spil. Således er det som fan af serien svært at forsvare at NBA Street 3 skulle være alle dine penge værd, hvis du i forvejen har gennemspillet del et og to af serien.

NBA Street V3NBA Street V3NBA Street V3NBA Street V3
7 / 10
+