Fable (2004)

Fable

Lækkert, men ordinært action-rollespil, der ikke helt holder hvad der blev lovet. Nielsen har prøvet kræfter med Molyneuxs eventyr.

Cirka ti timer skulle det tage undertegnede at gennemføre et af de sidste mange års mest ventede spil, og hvor dette faktum alene vil være en stor skuffelse for mange, forekommer det lige nu undertegnede ret ubetydeligt. Mange vil uden tvivl gøre det til deres opgave at fortælle hvad Fable ikke er og ikke kan, men disse vil med al sandsynlighed også glemme at nævne at Fable er et mere end udmærket spil, der mest af alt lider af en del nybegynderfejl. Fable lever på ingen måde op til al det hysteri der har været omkring spillet, men ikke desto mindre er det underholdende fra start til slut.

Spillet tager genren tro sin start i et højdramatisk opgør, hvor hovedpersonens ellers så idylliske hverdag bliver brændt til jorden samtidig med at hans far dræbes og hans søster og mor kidnappes. Knægten bliver adopteret af et slags broderskab, der har gjort til deres pligt at opdrage børn i eventyrerens navn, og inden man får lov at forlade skolen har man fået en smule erfaring inden for nærkamp, kamp på distance, samt magi. Den opmærksomme læser vil selvfølgelig allerede have luret at alt dette blot er en slags tutorial forklædt som en del af selve spillet, men ikke desto mindre giver det spilleren en mere flydende tilgang til universet.

Med træningen overstået vil spilleren blive tilbudt forskellige opgaver som alle sammen kun kan løses af en helt, hvilket er hvad man får lov til at kalde sig når træningen er overstået. Udvalget er i starten minimalt, men som spilleren får opkæmpet sig mere og mere erfaring, vil opgaverne og dermed også belønningerne, blive langt større. Opgaverne rekvireres alle via et Hub-system som fungerer ganske som nogen vil kunne huske det fra pioneren Super Mario World, hvilket forekommer overraskende taget i betragtning af at GTA-seriens mere frie tilgang synes at have erobret alle genrer efterhånden. Systemet virker dog sammen med spillets landkort-system upåklageligt, og giver et dejligt frustrationsløst gameplay, der aldrig lader spilleren være i tvivl om, hvor den næste opgave skal findes.

Der kan ikke være nogen tvivl om at megen af opmærksomheden omkring Fable har været grundet alle de ideer, der glædeligt er blevet nævnt af udvikleren; og ret skal være ret: Der er mange lækre tiltag med i spillet, men det hele virker unægteligt som et røgslør. Befolkningen i spillets verden vil ganske vist begynde at reagere på din figur alt efter hvilke missioner og alliancer man har fortaget, men selvom det giver Fable en helt unik stemning har det ikke nogen dybere indflydelse på spillets gang.

Om spilleren vælger at gifte sig med landsbyens yndling eller den onde heks vil i sidste ende ikke have nogen markant indflydelse på historiens gang, og ligeledes gælder det for størstedelen af de mange andre valg spilleren skal tage igennem hele spillet. Problemet er ganske enkelt at illusionen af en levende verden, hvor spilleren er omdrejningspunktet, mister megen af sin glans når det går op for én at man endnu engang kun er deltager i et forud planlagt eventyr. Der vil ganske vist blive åbnet op for forskellige undermissioner, våben og alliancer alt efter hvilke beslutninger spilleren tager, men intet der ændrer ved historiens gang, sådan som det ellers hele tiden var blevet lovet.

Hvor den manglende indflydelse på historiens gang uden tvivl er spillets største minus, er det dog desværre ikke det eneste. Et lækkert kampsystem bliver oftest forstyrret af at det er alt for besværligt at fokusere på den rigtige fjende, når skærmen er fyldt med figurer. Bedre bliver det ikke af at der åbenbart ikke har været tid til at designe et ordentligt indholds-system, og man som spiller i stedet må tage sig til takke med en gang rodet sløseri, der sjældent opnår den ønskede effekt.

På nuværende tidspunkt skulle det gerne stå klart at spillet ikke lever op til alt hvad der blev lovet, men alligevel betyder dette dog ikke at Fable ikke er et positivt bekendtskab. De cirka fire års udvikling er ikke blevet sløset væk, men er i stedet blevet brugt på skabe en eventyrverden, som både er utrolig smuk, imponerende afvekslende i dens miljøer og frem for alt levende. Selvom AI’en oftest er til at gennemskue og spillerens indflydelse måske ikke er så stor som man kunne have ønsket, er her alligevel tale om en levende verden, hvor indbyggerne hver især har deres egen hverdag. Bare en lille detalje som at byernes forskellige indbyggere sjældent mødes de samme steder, da de hver især har deres opgaver at løse, kan varme om hjertet på en inkarneret gamer, der ellers mente at have set det meste.

Fable er et godt spil, og bør ganske enkelt være en del af enhver RPG-hungrende Xbox-ejers samling af spil. Ironisk nok er det dog de, i genren ordinære elementer, som Fable gør så godt. Kampsystemet, som udgør størstedelen af spillets gameplay, virker rigtigt godt og lader flydende spilleren vælge mellem de forskellige nærkamps- og langdistance våben, samt magi. Ligeledes er spillets missionssystem dejligt ukompliceret og giver altid spilleren tydelige henvisninger til, hvor den næste mission findes. Teknisk er både grafik og lyd af en virkelig overbevisende kvalitet, som i den grad er med til at skubbe spillet op i genrens øverste klasse. Vigtigst af alt er dog at alle disse komponenter tilsammen udgør et spil som fænger spilleren fra start til slut, og forhåbentligt baner vejen for en opfølger, hvor der i langt højere grad vil blive arbejdet med at give spilleren mere indflydelse i spilverden.

Fable (2004)Fable (2004)Fable (2004)Fable (2004)
7 / 10
+