Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard - Not a Hero

Ketil har fulgt Chris Redfield ned i minerne under Baker-huset for at undersøge om den gratis epilog til Resident Evil 7 er din tid og båndbredde værd.

I januar åbnede 'Resident Evil 7: Biohazard' spilåret med en revitaliseret og møguhyggelig omgang survival horror, så det er egentlig kun fair, at det også får lov til at lukke ned for det med to historiefokuserede udvidelser. Her skal det handle om 'Not A Hero', en gratis udvidelse, som har den, for fans, særdeles velkendte protagonist Chris Redfield på sporet af Lucas Baker, der som bekendt var på fri fod ved hovedspillets slutning. Udvidelsen begynder således præcis der, hvor Resident Evil 7 sluttede. Not A Hero når på ingen hovedspillets højder, men det disker op med solid underholdning og lidt interessant lore, hvilket, sammen med den attraktive pris på 0 kr., gør det til en nem anbefaling til Resident Evil-fans.

På papiret burde Not A Hero ikke fungere særlig godt. For det første finder udvidelsen hovedsagelig sted i de miner, der efter min mening var den absolut kedeligste lokalitet i hovedspillet. Derudover er den snigende uhygge og paranoia, der gjorde især første halvdel af Resident Evil 7 så fremragende skrottet til fordel for det lidt kluntede FPS-gameplay, der tyngede netop minerne (og fragtskibet). Og slutteligt agerer den absolut mindst skræmmende (og mest irriterende) Baker, Lucas, antagonist.

Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard

Mens Lucas Baker stadig er ligeså skræmmende som et tyrannisk børnehavebarn, har Capcom gjort noget ved de to andre punkter. De nye områder du besøger i minerne er shinet op, så de både visuelt og gameplaymæssigt er mere interessante at opholde sig i. Der er ingen områder i Not A Hero, der når selve Baker-huset til sokkeholderne, men i det mindste er der kommet lidt farver og variation ind i billedet. Skydedelen har Capcom også forbedret ved at give Chris en ny hårdtslående shotgun, Thor's Hammer, og en ny type ammunition til pistolen, der er din eneste måde at skade en ny type molded på. Faktisk er der kommet en del nye variationer af de tvivlsomt designede mudderpøle, hvilket giver lidt mere afveksling i ildkampene.

Not A Hero er dog på ingen måde en decideret god shooter, dertil er styringen af Chris simpelthen for drøj, hvilket især frustrerer i kampene mod de mere adrætte typer molded. Derfor er det godt, at Capcom krydrer gameplayet med en række relativt simple gåder, der oftest løses ved nøje at studere og udforske omgivelserne. Ingen af dem er specielt originale eller klogt udtænkt, men de forbedrer udvidelsens generelle pacing. Mere interessant er det, at Capcom har valgt at benytte en Metroidvania-lignende struktur, hvor Chris skal finde særlige items for at tilgå nye områder. Det er en god idé, men til tider lider strukturen under den korte længde på ca. 2 timer, der gør tiden mellem nye items lige lovlig kort og medfører, at nogle nye gameplayelementer bliver præsenteret blot for at blive løst og afviklet kort tid efter. Et eksempel på dette er områder, hvor luften er fyldt med gas. Her kan du kun opholde dig i begrænset tid og skal derfor løse problemerne under pres fra det tikkende ur (billedligt talt, forstås), men 10 minutter efter introduktionen har Chris fundet og iført sig et appendiks til sin maske, der gør ham i stand til at opholde sig der i ubegrænset tid. Not A Hero kunne med fordel have varet en 1 times tid længere, så de nye ideer havde lidt mere tid til at rodfæste sig.

Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard

På mange måder føles Not A Hero som et 30 minutters stand-alone afsnit af en tv-serie i forhold til Resident Evil 7: Biohazards Hollywood blockbuster. Overgangen fra cutscenes til gameplay er abrupt, spillets sekvenser er kompetente uden at være mindeværdige, problemer introduceres og løses hurtigt og dialogen og stemmeskuespillet er et niveau under hovedspillet ("game over" bliver aldrig en god one-liner). Hovedspillets ret så svimlende højder bliver dermed på ingen måde nået, men mindre kan jo også gøre det, og Not A Hero leverer solid underholdning, som kan forsøde ventetiden indtil Resident Evil 8 gør sin ankomst.

6 / 10
+
Ny lore, bedre skydedel, Thor's Hammer, prøver nye ting med strukturen.