Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Everybody's Golf

Everybody's Golf

Titlen lyver ikke.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Golf er ikke verdens mest medrivende sport. Der er en sport med ventetider og respektfuld stilhed når køllen skal svinges. "Autentisk oplevelse" er derfor ikke den mest effektive måde at sælge et golf-spil til undertegnede, da jeg ikke mener golf-oplevelsen bliver bedre, jo tættere det ligger på virkeligheden. Hellere skrue tempoet lidt i vejret og hav det det lidt sjovt. Og heldigvis for mig, så har Everybody's Golf det virkelig sjovt og alle er inviteret.

Dette er ikke golf-spillet, hvor du får lov til at spille som din yndlingsspiller, du har set i fjernsynet. Det er ikke golf-spillet, hvor du får lov til at spille på banerne, du kender fra virkeligheden. Dette er golfspillet, hvor du kan sætte en tornado i hullet, hvilket suger bolden til sig, hvis den kommer tæt nok på. Rammer du bolden rigtigt, vil den nærmest få ild i røven, når den flyver af sted. Så nej, "autentisk oplevelse" er bestemt ikke den rette måde at beskrive Everybody's Golf, men hvorfor også begrænse sig til at ligne virkeligheden, når man kan have det så sjovt?

Everybody's Golf
Everybody's GolfEverybody's GolfEverybody's Golf
Dette er en annonce:

Belønning er en vigtig faktor i spil. Belønning i at finde noget nyt godt udstyr, belønning i at løse en gåde og endelig se hvad der gemmer sig på den anden side af døren, og belønningen i at blive stærkere. Jeg har altid sat pris på den måde Skyrim belønner spilleren. Bruger du bue og pil, bliver du bedre til det specifikke våben. Sniger du dig ofte frem, bliver du bedre til stealth og har du det bedst med sværdet, vil du kun blive stærkere, jo mere du bruger det. Spillet belønner den spillestil man har. Et system som Everybody's Golf har implementeret med stor succes. Bruger du den samme kølle ofte, vil dine evner til den specifikke kølle stige. Her bliver du belønnet konstant: rammer du bolden rigtigt, vil dine evner stige en smule, hvilket i praksis betyder, at selv en turnering du tabte, ikke vil føles forgæves. Ens karakter er blevet en smule bedre undervejs.

Derudover er der kosmetiske ændringer. Efter en succesfuld turnering, er det ikke unormalt med en god håndfuld nye stykker tøj og frisurer, så du hele tiden kan ændre på udseendet, stemmen og bevægelserne hos din karakter. Spillet formår derfor at gribe fast i dig fra begyndelsen, og gennem konstant belønning - og effektivt gameplay - giver det sjældent slip. Sjældent, men det sker desværre alligevel.

Når man starter spillet, er det muligt at spille ni baner. Det er ni sjove baner, og spillet gør det både muligt at spille dem som de normalt ser ud, eller i et såkaldt "mirror"-format, hvor de er vendt på hovedet. Læg oven i det, at vinden kan skifte fra meget lidt til stærk blæst, hullet kan skifte fra lille, normalt og stort, samt muligheden for den førnævnte tornado, og man sidder tilbage med ni baner, der kan spilles på mange forskellige måder. Men det er stadig kun ni baner. Og jeg blev nødt til at spille dem igennem 7-8 gange, før jeg endelig åbnede op for ni yderligere baner. Jeg løb rundt på den lille ø - en ø hvor du kan tale med forskellige mennesker, vælge turnering osv. - i håb om at jeg havde overset noget. Men nej, spillet er bare virkelig langsom om at åbne op for nye baner. Det bliver et mindre problem, jo længere i spillet du kommer, men i begyndelsen savnede jeg en smule hurtigere fremgang. Når man først er blevet rigtig god til de samme ni baner, er det irriterende at skulle køre dem igennem igen, bare for at få mere exp.

Everybody's Golf
Dette er en annonce:

Omvendt er begrænsningen til ni baner i begyndelsen, en god måde at få styr på spillets mekanikker. Mekanikker der er simple og effektive: Du trykker kryds tre gange for at slå: første gang for at sætte gang i slaget, anden gang for at bedømme hvor hårdt du slår og sidste gang for at ramme bolden ordenligt. Det er dog forberedelserne før slaget, der gør sporten så forbandet underholdende med en kontroller i hånden. Blæser det meget, er man nødt til at bruge vinden til sin fordel, så bolden ikke bliver skubbet ud af banen. Skal man gå efter at sende bolden hele vejen over søen, eller tage den sikre vej udenom? Læg oven i det, at spillet effektivt lægger mekanikker ovenpå, jo længere du kommer i kampagnen, og man føler altid, at der er et nyt aspekt at mestre.

Desværre er der fortsat et aspekt, Everybody's Golf gjorde det svært at mestre ordenligt. Spillet er generelt god til at informere spilleren om alt det, man kunne have brug for at vide inden man laver sit slag. Bortset fra det sidste slag man ofte står med: putting. At kunne putte ordenligt, er altafgørende i et godt golf-spil. Det er trods alt dejlidt at sende bolden flyvende i begyndelsen, men det kan ikke konkurrere med tilfredsheden i at sende bolden i hullet. Jeg savnede konstant muligheden for at kunne flytte kameraet helt ned i boldhøjde, for at bedømme hvor meget - og i hvilken retning - banen hældte. Jeg havde brug for at kunne se, hvor banen var højest og hvor den var lavest, med en simpel grafik. De gjorde det i Wii Sports, så hvorfor ikke gøre det her? Putting er langt fra umuligt, men der var tider hvor jeg slet ikke kunne bedømme, hvilken vej banen hældte (eller om den overhovedet gjorde det). Du har en Caddy, der fortæller dig hvilken retning banen hælder, men ikke hvor meget, og det er irriterende at fejle et slag, fordi man ikke kunne bedømme banen ordenligt. Det er en underlig forglemmelse, i et golf-spil der ellers formår at informere spilleren ordenligt på alle andre tidspunkter.

For de af jer, der ønsker at afprøve sine evner online, fungerer den del upåklageligt. Man løber selv rundt mellem banerne, og kan endda tale med de andre spillere, skulle man ønske at starte en samtale. Som resten af spillet, er en turnering en hurtig proces, hvilket hurtigt gav mig lyst til liiiiiige at spille et online-spil mere, hvis jeg havde 20 minutter inden sengetid. Og for de resterende af jer, der bare vil spille offline-multiplayer med en ven på sofaen, er det selvfølgelig også muligt. Alle er trods alt velkomne når Sony byder til golf.

Everybody's Golf er både for spilleren, der religiøst følger sporten og spilleren der ikke ved hvad en birdie er. Det er spillet, hvor man ikke venter på de andre har skudt, men i stedet bare gør det samtidig med hinanden (og oven i hinanden), og først efterfølgende finder ud af, hvem der har klaret banen bedst. Tempoet er hurtigt nok til, at jeg hele tiden lige kunne presse ni baner mere ind, og den konstante belønning af exp. i diverse køller og kosmetiske ændringer gjorde kun afhængigheden større. Så tag en tur på golfbanen; der er trods alt kun få ting bedre end at have et afslappende, optimistisk golf-spil installeret på sin Playstation, hvis man lige trænger til en underholdende pause.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Simpelt og effektivt gameplay, mekanikker der kan gøre det rigtig let for nybegyndere (kan slås til og fra), konstant belønning, kreative baner, online og offline multiplayer.
-
Tager lang tid at åbne op for nye baner i begyndelsen, savner flere kameravinkler når man bruger sin putter.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold