Offensive Combat

Offensive Combat Redux

Kan vi ikke bare sige at Overwatch vandt Team Fortress 2-klonkampen og komme videre?

Nogen gange bliver jeg nødt til at spørge mig selv: "Hvorfor bestrider du dig på at anmelde de her skæve udgivelser?". Valget er ikke helt mit eget, må jeg nu engang erklære. Når man får sat i horisonten at anmelde en udvidet version af et Facebook-baseret spil, der egentlig er en klon af en klon af fortsættelsen til en modifikation af Quake som i sig selv er en udbygget udgave af Maze War-idéen, så siger man dog ikke nej. Den mulighed er simpelthen for god at lade passere forbi. Fordi hvad er egentlig det sjove ved at anmelde gode spil? Så pust pruttepuden op, og gør klar til en masse vittigheder under bæltestedet, fordi Offensive Combat Redux sparer ikke på krudtet. I mere end én forstand. Nu tænker du sikkert, kære læser, "Prøv lige at sige den der 'klon af en klon' sætning tre gange i træk, hurtigt". Nuvel, men kom ikke her og sig jeg ikke advarede jer!

Offensive Combat startede egentlig som et temmeligt succesfuldt browser-baseret spil på Facebook. Det har stadig omkring 500.000 Likes, og en tilsyneladende aktiv spillerbase, der har travlt med at brokke sig over at man nu skal betale for at spille den nye, optimerede og renoverede udgave. De sender deres klagebreve til Three Gates AB, der har udviklet spillet, og SlapShot Games der har udgivet det. Lad os lige se lidt nærmere på de to firmaer her, da det sikkert vil give en fair forklaring på hvorfor jeg har tænkt mig at rive det her spil i stykker i løbet af de næste fem til seks afsnit. Three Gates AB har tidligere udviklet, hold fast, en applikation omkring tyreridning til Android og iOS. Som det eneste. SlapShot Games bryster sig af at være veteraner i spilindustrien, men deres eneste udgivelse er denne, og sikke en udgivelse det er.

Jeg har skrevet før at et produkt skal bedømmes på nutiden, ikke hvad der kom før, eller hvad det bliver. Men helt ærligt; Offensive Combat Redux er et så tydeligt billigt indspark i kampen om Overwatch-spillere, at det næsten gør helt ondt. Bevares, Three Gates AB og SlapShot Games har øjet en chance og slået til. Holdbaserede, karakterdrevne skydespil er brændende varme i øjeblikket; Team Fortress 2 fik en officiel konkurrencescene sidste år, Overwatch fører tropperne, Paladins vokser og vokser, Digital Extremes har Keystone i støbeskeen, så hvorfor ikke kaste sin hat i manegen? Nogen gange er det dog bedre bare at lade være. Specielt når det man slår sig på er anstødelig humor og egentlig ikke så meget andet. Titlen i sig selv er lidt ligesom en alt for lang filmtrailer - den fortæller alt hvad du behøver at vide om spillet.

Offensive Combat
Offensive CombatOffensive CombatOffensive Combat

Indholdet er der ikke så meget at snakke om. Det er førstepersonsskydespil med WASD og mus. Alle ved hvordan det fungerer. Det er indgroet i selv den mest jomfruelige gamer. Man kommer ikke uden om det. Alligevel skal du igennem en øvebane, hvor Offensive Combat har frækheden til at forklare dig hvordan du bevæger din karakter, skyder med dit lav-tekstur gevær og vandrer gennem deres grimme baner. Det er sjældent jeg har været så forarget. Bevares, det er hurtigt overstået men, for Søren, hvor er det nedladende. Det er så simpelt! De forskellige baner er ikke engang skåret ud som noget forvirrende. Deathmatch, Team Deathmatch, Explore Maps og så videre, det er ikke svært at forstå. Oven i det er mekanikken bare ikke engang særlig veludviklet. Præcisionen er temmlig, ja, upræcis og ens input er sløvt. Dovne spilmagere er hvad det er men nedladende dovne spilmagere er bare irriterende.

Her kommer den sidste sætning igen med moms; Offensive Combat Redux ser frygteligt ud. Ja, det er skabt af et lille studie på et ukendt (men sikkert lavt) budget, men det er ingen undskyldning for at lave et direkte grimt spil. Slank grafik kan have sin charme, men det virker ikke som pointen her. Teksturene er kantede og i lav opløsning, anti-alias fungerer ikke rigtig og animationerne er kluntede. Det er ikke rart at kigge på, at bevæge sig rundt i eller et opleve. Endnu et slamdunk i dovenskabens net.

Så er der overhovedet noget som helst positivt ved den her oplevelse? Tja, som en stenet rollespilsnørd satte jeg pris på at man kan skræddersy sin egen karakter helt fra bunden; hoved, skulder, knæ og tå. I Offensive Combat Redux er der altså ingen arketyper, som er kendt fra lignende spil, men til gengæld kan man skabe sin egen helt unikke online personage. Det lød temmelig ophidsende indtil jeg så hvilke muligheder du havde - et hundelortehoved, to par Reddit memes fra 2009 og henholdsvis en Donald Trump- og en Hillary Clinton-maske, kørt ind some DRUMPF og Killary. Der var mere men det var ikke spændende nok at taste ud. Derudover ved jeg at man også kan få Trump til at prutte. Velkommen tilbage til toilet- og pubertetshumor, lige præcis hvad vi manglede i 2017! Du kan, i himlens navn, have et 'forever alone' hoved. Det var ikke sjovt for et årti siden og det er slet ikke sjovt i dag.

Offensive Combat
Offensive CombatOffensive CombatOffensive CombatOffensive Combat

Projektet i sig selv giver ingen mening! Omkring en halv million klik på Facebook, de fleste stadig aktive, hvorfor kaste det til side og springe på den her cirkusvogn? Jeg er sikker på at Three Gates AB og SlapShot Games er stolte. De har arbejdet længe på at skabe, animere, markedsføre, brainstorme og så videre og så videre på at få det her spil derud til det kræsne FPS-publikum. Arbejdet i sig selv vil jeg ikke bebrejde dem for, det fortjener de. Produktet dog? Av min arm. Én enkelt ting skal alle parter have anerkendelse for - min ærkefjende og det der eventuelt vil ødelægge spilindustrien, mikrotransaktioner, er ingen steder at finde! Du kan låse op for alt hvad dit hjerte begærer ved blot at spille spillet. Man kan argumentere for at det er ligesom at tage et skridt frem og fjorten tilbage, men ikke desto mindre er det skridt frem taget! Så tak til Three Gates AB og SlapShot Games for ikke at vælge den mørke side af Kraften, og holde ved noget integritet.

Altså, i det mindste fik jeg da spillet gratis. Kommer jeg nogensinde til at spille det igen? Niks. Vil jeg anbefale nogen overhovedet at bruge 20 euro på det her rædderlige, gammeldags, pubertets-befængte, uoriginale forsøg på at skabe en pendant til et spil der i forvejen er temmelig ulideligt? Niks. Håber jeg at alle involverede parter snart hopper videre til det næste projekt? Jeps, så de kan fortsætte med at sprede opmærksomhed ved den befriende glæde det er ikke at skulle tænke på mikrotransaktioner. Pretty please?

For at give en kort opsummering, så kan denne anmeldelse vel egentlig koges ned til to ord - lad være. Kan du lide Brink, spiller du stadig Quake Wars eller Counter-Strike: Go, så bare bliv ved med det. Lad være med at tænk, "Hey, gad vide hvad der bevæger sig på scenen nu om dage, mon der er kommet nogen nye, ukendte spil på banen?", så er svaret nej. Nej, det er der ikke. Offensive Combat: Redux er bestemt fornærmende men på det helt forkerte grundlag. Farvel for altid, du savlende, bumsede, forfejlet komiker. Det gør bare så ondt at se så meget arbejde, så meget entusiasme, ende ud i sådan en fadæse her.

02 Gamereactor Danmark
2 / 10
+