Fortnite

Fortnite

98% af jordens befolkning er forsvundet her henover sommeren, og du kan læse med i det følgende, og lære hvordan vores hånd-tamme forsker Sebastian har grebet den situation an i spillet Fortnite.

Der er engang i mellem noget roligt og betryggende ved det vante. Nyde rutinen og ikke blive stillet overfor konstante bølger af nye ukendte udfordringer. Til andre tider er de hvide pletter på landkortet dragende, og man finder sig selv nærmest dirrende af iver efter at drøne udover stepperne. Paralleller kan trækkes til sommertiden, hvor vi træder ud af hamsterhjulets rutiner, og som naive nyfødte kaster os ud i dugfriske oplevelser. Fylder på tænketanken inden hverdagens genkendelige rutiner igen overmander os. Hvis vi lige skal stoppe op, og med en undrende mine spørge, hvad filan dette har med vores spilhobby at gøre - så må I læse med i det følgende for at få en forklaring.

Den er helt gal! En ukendt storm har udryddet 98% af jordens befolkning, og efterladt resten i en sær suppedas af bølger af zombier og ekstremt knappe ressourcer. Zombierne kaldes af ukendte årsager for "the Husk", men udover denne lille trademark-agtige finte, så er de ganske genkendelige. Vi, de sidste to procent af befolkningen, må kæmpe for dagen og vejen i en tredjepersons sandkasseverden, som nemmest beskrives rent visuelt som et bastardbarn mellem spillene Team Fortress og Plants vs Zombies: Garden Warfare. Nydelig tegneseriegrafik, som næppe efterlader spillerne traumatiserede eller overfyldt med mareridtsskabende billeder på nethinden.

Rammerne er spillet Fortnite, som for tiden er i gang med en lukket betatest, hvor adgangsbilletten er køb af tidlig adgang til spillet. Pay up, dude! Min leg med spillet er foregået på en Xbox One - men titlen udgives ligeledes til PlayStation 4, PC og Mac. Spillet er tænkt at blive "free-to-play", eller på godt dansk "gratis", i 2018, hvilket straks får samtlige kvikke elever i klassen til at stikke en finger i vejret. Er det virkelig relevant at smide hårdt opsparede mønter efter denne titel nu, eller skal vi bare stoppe med at læse, og herefter tage en solid middagslur til 2018? Et spørgsmål, som jeg selv havde hængende i baghovedet under store dele af min tid med spillet.

Fortnite
FortniteFortniteFortnite

Spillet kan kort beskrives som et co-op overlevelsesspil. Vi to procent må stå sammen! Den gyldne plan for spillet er, at man skal finde ressourcer, bygge en befæstning og herefter modtage bunker af Husks med skarpslebne eller ammunitionsfyldte våben. Hver bane er efter sigende unik, og skabt ved en eller anden tilfældighedsgenerator. Jeg vil dog straks her indføre, at jeg syntes mange af dem lignende hinanden til forveksling, så den linje i salgsmaterialet kan man nemt springe uimponeret over. Spillet består af optil fire spillere, som typisk skal ud og finde ressourcer først. Sten, saks, papir - eller mere korrekt, sten, træ og metal. De tre grundelementer. Det spædes dog op med mængder af andre ting, som man kan finde rundt omkring på banerne. Dele kan bruges til at bygge et kæmpe fort. Dette er dog ikke relevant, før man har fundet målet.

Historien omkring Husks og stormen - samt festmåltidet, hvor 98% af befolkning åbenbart var på menuen er som minimum lidt sketchy. Men en af måderne, hvor man kan komme væk fra hele dette hjernespisende cirkus er, at finde forskellige transportmidler. Det ene er en flyvende lastbil ejet af en gut som hedder Lars. Her må I bære lidt over med mig, da jeg ærligt ikke helt fangede, hvem og hvad ham Lars er. Men det er et faktum, at når man møder ham og hans varebil, så skal der bygges. Stormen rammer, når man selv aktiverer den. Den del er nu ganske praktisk!

Men før stormen og horderne af hjerneknaskende Husks hidkaldes, så skal der bygges store og kreative befæstninger til beskyttelse af målet. Her kan ens indre Minecraft-kriger godt slippes løs. Der er mange muligheder for at bygge. Man kan endvidere sætte forskellige fælder af mere eller mindre masochistisk art. Prøv lige at stille jer på den her sømplade, kære Husks! Ressourcerne som man har fundet rundt omkring på banerne, ved at drage på udforskning med en hakke, kan her omsættes til vilde bygninger. Ressourcerne kan også medtages fra tidligere baner - eller medtages til fremtidige. Dette byggeri er langt den sjoveste del af spillet i min optik. Når så ens befæstning står færdig, så kan man starte kampen ved at tilsætte nogle blå orbs, som findes rundt omkring på banerne. Jeg må igen erkende, at jeg har misset den dybere forklaring på disse blå dimser, men det er vist heller ikke essensen af spilles rygrad. Historien bliver aldrig bærerne. Loot, byg og kæmp!

Nu handler alle missionerne ikke om Lars og hans potente transportmiddel, der findes andre i form af laserdimser med navnet Atlas med mere. Delene af spiloplevelsen er dog præcist de samme. Samarbejde med dine medspillere og slut af med at bøllebanke en bunke Husks. Spillet føles ret hurtigt trygt og helt uden en uoverkommelig udfordring. Der findes en form for hovedhistorie, og udover denne, så er der fyldt op med Lars-agtige missioner. Men DNA-et er hele vejen igennem loot, byg og kæmp. I en del af spillet har man sin egen by. Her kan folk hives med ind, så du har hjælp mod fjenderne. Når de forskellige bølger her er klaret, så kan du hoppe tilbage til andre missioner - og herigennem hente ressourcer, eksempelvis. Når man så ønsker det, så kan man hoppe tilbage til hjembyen, og bygge videre. Det fungerer egentligt meget godt, og det endte med at være her, hvor jeg brugte langt overvejende af mine over 30 timer i selskab med spillet.

Man kan spille med fire klasser af helte: ninja, outlander, soldier og constructor. Navnene dækker over forskellig i hvordan de bedst bruges inde på banerne. Under missionerne kan man optjene medaljer (bronze, sølv, guld, platin) indenfor tre kategorier - henholdsvis bygge, kamp og opdagelse. Medaljerne omsættes til præmier, når de enkelte missioner er afsluttede. Hvor simpelt end dette kan lyde, så er netop præmierne i form af forskelligt XP og diverse loot et område, hvor jeg hev mig lidt i min sparsomme karseklippede hårvækst. Der er i den grad åbnet op for at opgradere, udbygge, crafte, transformere og helt utroligt meget andet i pauserne mellem kampene.

Hvor spillet starter ud med en god gammeldags tutorial, så efterlades man mutters alene efter kort tid. Hvad i hulen skal jeg bruges det ene og det andet til? Kald mig en gammel fladpandet gut, men jeg må erkende, at jeg fattede høstblomst af dele af spillene - selv efter ret så mange timer i det. Det lykkedes mig eksempelvis aldrig at finde ud af, hvordan jeg fik repareret mine våben. Jeg er stor fan af spil, hvor ens våben tager skade og bliver slidt i forbindelse med brug. Men uha, hvor man kan blive en smule indestængt, når ens høje level våben er ved at gå i stykker, og man ikke ved, hvordan eller om det kan laves. Mere hardcore spiltyper vil sikkert rulle med øjnene, og straks føle lyst til at skrive i kommentarfeltet. Men jeg vil med rank ryg påstå, at dette spil skal have en mere udførlig tutorial til de mange (sikkert endda ganske gode) dele, som der er i mellem missionerne, hvis det skal ramme en bred vifte af forskellige gamere.

En af de ting, som jeg dog fik grad af forståelse for er de såkaldte overlevende. Disse er ikke at forveksle med vores helte, indenfor de fire kategorier. De overlevende er (ligesom alt andet her i spillet) mere eller mindre sjældne. Man kan endda hive dem med ind i kampscenerne, ved at bygge platforme, hvor de kan være. Man skal så huske, at smide våben og ammo til dem - ellers piver de i en ulidelig grad hele kampen igennem. Men igen var der muligheder her, som jeg endnu ikke forstår til fulde. Det er en smule trist, for os som ellers elsker at nørde med sådanne ting i pauserne. Der ligger en potentiel dybde i dette spil, hvor man kan nørde rundt med opgraderinger og strategiske overvejelser i forbindelse med brug af de forskellige valutaer, ressourcer, evnetræer og XP-typer.

Fortnite
FortniteFortniteFortniteFortnite

Men udover det utilsigtede ukendte i form af en manglende udførlig tutorial, så står dette spil i den grad for det trygge og genkendelige - i hvert fald efter et par runder. Jeg nåede i længere spilseancer at blive mæt af spillet. Mit middel mod dette var, at skifte til en heftig singleplayer-shooter, hvor næste bane altid er af en ny støbning. Men hvor spillet kan kritiseres for gentagelsen - så kan man også vende den om, og så finde en kvalitet i rutinen. Kan I mærke, at vi nu er ved at være tilbage ved mit vrøvl fra starten af teksten? Jeg har brugt mere tid i dette spil end jeg gennemsnitlig gør under anmeldelse af nye spiltitler. Det kan noget! Parallellegen, hvor man løber rundt i store verdner for at finde forskelligt loot er nærmest zen-agtig tilfredsstillende. Herefter følger fasen med kreativitet, hvor samarbejde med de andre spillere er mere nødvendig. Slutvis udløses det hele i et brag af en kamp, hvor man kan anvende de utroligt mange våben, som man kan vinde eller finde rundt i spillet. Det er ikke en dum formel, og den er rystende afhængighedsskabende.

Der er blevet stillet en spiller-mod-spiller spiltype i udsigt senere i spillets karriere, hvilket burde være lige til højrebenet. To hold i forskellig ende af en bane - bygge og angribe hinanden. Kom an slapsvanser! Men som det står nu, så vil man ramme en mur af rutinepræget underholdning nogle timer inde i spillet. Skal vi hive det store åbne spørgsmål frem igen, så ligner spillet på alle punkter en titel, som gerne vil i din pengepung igen og igen. Man kan allerede nu købe alverdens ting ekstra, som giver en bedre våben og ressourcer. Hvor underholdende og afhængighedsskabende dette spil end er nu, så har jeg svært ved at se argumentet for, ikke bare at vente til det bliver gratis. Der er så meget indsamling af ressourcer, såkaldt grinding, at finansieringsmodellen bag spillet allerede nu ligner de velkendte gratisspil til eksempelvis konsoller og tablets. Ligesom i LEGO-land, så kan du springe over i køen, hvis du slipper slanterne.

Sammenfatningen og den endelige bedømmelse af spillet i form af et enkelt tal bliver derfor ikke helt nem. Vi snakker en mere rutinepræget præstation, som min gamle dansklærer sjovt nok altid sagde om mine stile! Men hvor meget jeg end kan skrive kritik af spillet, så er det gået lige i mit blod! Når mine fingre har sluppet disse taster, så springer jeg fluks ned foran husalteret, og tænder min Xbox One. Jeg skal lige igennem en level-ni mission for at hente flere ressourcer til min by. Måske burde jeg endda tage to. Før jeg igen besøger hjemegnen - man skal jo også have lidt ammunition på lommen. Jeg er hooked, og om ikke før, så håber jeg vi ses derinde i 2018.

6 / 10
+
Den kreative proces med at bygge befæstninger, et godt coop-spil med vennerne online, en god tredelt fordeling af spiltempo, det bliver free-to-play.
-
Mangelfuld tutorial, bliver hurtigt ensformigt, det er endnu ikke free-to-play.

FortniteScore

Fortnite

ANMELDELSE. Skrevet af Sebastian R. Sørensen

8
Fortnite - Am I too old for this sh*t?

Fortnite - Am I too old for this sh*t?

ARTIKEL. Skrevet af Christian "ZtryDar" Jensen

I weekenden blev der afholdt Fortnite Global championship i Royal Arena hvor 200 duo-spillere kæmpede om titlen som Fortnite Champion 2023, 7. sæson. Vores Counterstrike skribent ZtryDar var derude og kigge - meget mod sin vilje.