Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe

De gode spil står nærmest i kø, og her kommer endnu et mesterværk.

Da vi anmeldet Mario Kart 8 på Wii U tilbage i 2014, er det fair at sige at vi elskede det. Faktisk var vores eneste kritikpunkt at der manglede en håndfuld baner for at gøre oplevelsen mere helstøbt. Nu lader det til at Nintendo har hørt vores bønner, for de har nu genudgivet spillet som Mario Kart 8 Deluxe på Nintendo Switch, og udviklerens store racerspil er nu i bedre form end det nogensinde har været før.

Mario Kart 8 Deluxe lander på Nintendos nye konsol med hele 50 baner, mere end 40 spilbare karakterer, tonsvis af udskiftelige bildele, helt nye og tilbagevendende modes og små ændringer der både gør spillet mere udfordrende for de allerbedste kørere, samt mere struktureret for dem der bare ønsker en rolig oplevelse. Vigtigst af alt drager det fordel af Switch-konsollens unikke design, og vi elskede at spille mod hinanden med to Joy-Con-controllere i toget, eller på den store skærm derhjemme, hvor spillet er langt skarpere takket være en opløsning på 1080p og en stabil billedehastighed, der hviler omkring de 60fps.

Der er masser af nye features at fortælle om; nogle er subtile og forbedrer kerneoplevelsen, hvorimod andre tilføjer mere variation fra et visuelt og kosmetisk perspektiv. Den mest substantielle nye tilføjelse er at du nu kan holde to forskellige evner på én gang. Du kan skifte imellem de to når du har lyst (pas dog på, da andre også går efter dobbelt pick-ups), og det skulle gerne give dig flere muligheder når du gerne vil fastholde din føring, eller selvfølgelig gøre op for tabt tid. Der er sågar to helt nye evner, nemlig Boo der stjæler andres evner i almindelige løb, samt en fjer der lader dig hoppe højere i Battle Mode.

I forhold til løbene er der 200cc Mode som blev udgivet som en udvidelse til det originale Mario Kart 8 (faktisk er samtlige udvidelser her, selv Mercedes Benz-udvidelsen). Derudover bliver løbene endnu hurtigere takket være et tredje boost, som gerne skulle sørge for at du kan komme hele vejen rundt om de store hjørner med et pink boost. Dem der gerne vil have ekstra fart på skal rekalibrere deres taktik en smule, så de kan få det meste ud af denne tilføjelse, så der er noget for de hardcore fans at have med at gøre, selv hvis der bare er tale om en relativt subtil tilføjelse i det store billede. Der er mere taktisk dybde.

Mario Kart 8 Deluxe
Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe

I den anden ende er der en ny, smart styrefunktion, som gør spillet en del mere tilgængeligt for nye og yngre spillere. Erfarne veteraner vil måske ikke kigge to gange på denne feature, men hvis du har små chauffører i hjemmet, så kan denne feature basalt set fastholde dem på banen. Dette giver mindre erfarne spillere mulighed for at gennemføre baner der ellers ville være umulige. Dette gør Mario Kart 8 Deluxe til meget familievenlig underholdning, hvor selv meget unge spillere, så unge som fire år gamle, kan have det sjovt, og føle at de er involveret i spilleriet.

Hvis du dog er en del af en meget konkurrenceorienteret familie, som godt kan lidt at begå sig online, eller samle sig til lokal multiplayer action, så kan du gå ind i spillets arena og prøve de otte nye baner, som udelukkende er designet til konkurrencebaseret spil. Der er fem modes, som inkluderer en ganske ny en af slagsen: Renegade Roundup. Den nye mode er i virkeligheden politi og røvere i Mario Kart-format, hvor ét hold skal jagte det andet, og låse dem fast i bure indtil de enten bliver befriet eller undslipper.

Selvom om denne mode er ganske underholdende, så havde vi det endnu sjovere med de gamle klassikere såsom Balloon Battle of Coin Runners (begges titler forklarer sig selv). Bob-omb Blast kræver at du kaster tikkende bomber på dine modstandere, hvorimod Shine Thief kræver at du fastholder et bestemt punkt i arenaen, og afholder andre spillere fra at erobre det. Alt i alt er der et fabelagtigt udvalg af modes, og de fungerer godt lokalt med fire spillere på én konsol, eller online.

Hvis vi lige begiver os tilbage til selve løbene, så er der Time Trails på alle 48 baner, og tonsvis af turneringer der består af fire baner hver, og de er alle tilgængelige med 50cc, 150cc og 200cc. Mario Kart 8 Deluxe mangler så sandelig ikke indhold, og skulle du finde sig selv blive afhængig af den farverige blanding af karakterer og spændende banedesign, så er der masser at mestre og næsten endeløs genspilningsværdi.

Mario Kart 8 Deluxe

Det der hovedsageligt vil gøre dig afhængig, udover dette glædefulde sug det giver i maven at overhale en modstander eller at placere et taktisk Shell Shot på en anden, er antallet af samleobjekter som tilføjes til din samling som du kæmper dig igennem spillets indhold. At samle guldmønter på tværs af alle modes føres alle ind i systemet, og imens du spiller får du hele tiden nyt grej der hjælper dig med at skille dig ud på banen. Med de fem nye karakterer der er blevet tilføjet i denne udgave, nemlig Inklings fra Splatoon, Bowser Jr., Dry Bones og King Boo, er der i det hele taget alt for meget at vælge imellem.

Mario Kart 8 Deluxe formår i virkeligheden bare at bygge videre på det eminente fundament som originalen grundlage. Spillet modificerer sin forgænger, og udkommer med al det ekstra indhold, nye features og selvfølgelig Battle Mode. Alt i alt er det en nær perfekt pakke, der tilbyder noget sjovt til alle aldersgrupper. Dette er en fabelagtig pakke samlet set, og vores eneste kritikpunkt i anmeldelsen fra 2014 var jo som bekendt, at der manglede lidt baner. Her har Nintendo mere end leveret, og derfor kvitterer vi med topkarakter. Sikken start på 2017, hva'?

10 Gamereactor Danmark
10 / 10
+