Parappa the Rapper Remastered

PaRappa the Rapper Remastered

Et PlayStation-ikon vender tilbage, og Magnus kigger nærmere på Remaster-versionen.

PaRappa er et PlayStation-ikon, en mærkværdig karakter der på sin vis snublede ind i håndbogen for PlayStations ikonigrafi, en leksikon hvor kun de mest genkendelige karakterer kan kalde hjem. Her bor Nathan Drake, Crash Bandicoot og Sir Daniel Fortesque blandt andet, men hvoraf flere af dem har rødder der stikker dybt på grund af deres respektive series kvalitet, så er det svært at greje hvorfor netop PaRappa er at finde her. Han fik sin debut på PlayStation 1 tilbage i 1996, og selvom spillet blev mødt med positive anmeldelser, hovedsageligt takket være stil og charme, så er det ikke ligefrem den skarpeste mekaniske spiloplevelse. Men, det er svært at sige hvorfor netop den lille hiphopvovse gik hen og blev en maskot for PlayStation-brandet. Nu er vi her, og folk har skreget efter et potentielt tredje kapitel i serien.

Dog afslørede PlayStation ved E3 sidste år, at de, i stedet for direkte at udgive efterfølgere til disse forglemte ikoniske serier, ville genudgive nogle af dem. Det sker delvist for at behage seriernes fans, men sikkert også for at tage temperaturen på villigheden blandt forbrugerne. Hvilke serier har bibeholdt deres popularitet, og hvilke fortjener at forblive i glemmebogen. Wipeout, Patapon, Crash Bandicoot, alle kommer de tilbage i restaurerede udgaver, og vi starter med PaRappa the Rapper Remastered, en opdateret udgave af det originale spil med 4K-opløsning. Der er ikke blevet gjort noget ved spillet i forhold til indhold, og det er nok også for det bedste - spillet giver dig muligheden for at opleve en opdateret udgave, og det er det.

Parappa the Rapper Remastered
Parappa the Rapper RemasteredParappa the Rapper RemasteredParappa the Rapper Remastered

Først og fremmest er selve restaureringen af spillet en lidt dobbeltsidet affære. Diverse trailere og marketingsmateriale viser de diverse rytmebaner som Chop Chop Master Onion og Flea Market i storslået 4K-opløsning, men hvad de ikke viser er de små mellemscener ind imellem, der fungerer som narrative mellemstykker. Disse er der ikke blevet rørt ved, og for at undgå at spillernes øjne bogstavelig talt eksploderer af den ringe opløsning disse fremvises i, så er de indrammet, og fylder kun en tredjedel af skærmen - smart. Det er en smule kummerligt at kalde det "Remastered", når hele spillet ikke har fået en overhaling, men igen, er du vild med Parappa, så stopper det dig nok ikke i at investere.

Det handler dog om de ikoniske sange, de scener som de fleste husker, og disse er da blevet opdateret til fulde, og det ser knivskarpt ud. Det er musikken, charmen, den simple, obskure stil der har gjort at spillet har fået den status det har, og er du en af dem der har savnet spillet, så vil PaRappa the Rapper Remastered uden tvivl sætte gang i nostalgien. Teksturer og farver fremstår nu klare, og det er ligegyldigt om det er i 4K på PlayStation 4 Pro eller på den almindelige konsol.

Derudover har Sony tilføjet to små mekaniske forbedringer, der gerne skulle hjælpe spilleren med at få bedre styr på rytmikken i de forskellige sange. Disse kaldes "Feel the Beat" og "See the Beat", og de gør henholdsvis at du kan mærke rytmen via en vibration i controlleren, og at ikonet der indikerer det nødvendige input i sangene større. Begge disse er velkomne, små tilføjelser, der ikke ændrer synderligt på spillets lidt skæve sammenhæng imellem rytmikken og den hastighed spillets grafik indikerer du skal trykke, men alligevel beviser at Sony har kigget nærmere på spillets mekaniske struktur, for at se om hvorvidt der var noget de kunne forbedre.

Parappa the Rapper Remastered

PaRappa the Rapper Remastered er en forsigtig restaurering af en klumset klassiker, en opdatering der spiller på originales charme, uden at ændre for meget til at det kan bibeholde sin obskure charme. Har du savnet karakteren, sangene og den akavede stil, så giver spillet dig muligheden for at genopleve alt dette i en relativt opdateret udgave. Er du derimod ubekendt med spillet i forvejen, er det ikke sikkert at PaRappa the Rapper Remastered formår at overbevise dig. Det er charmerende, og ser flot ud når man spiller det, men der er ingen mindeværdige nye features, og det er faktisk kun halvdelen der egentlig er blevet forbedret.

Men igen, det kommer nok ikke til at betyde noget for de rigtige fans. Kick, Punch it's all in the mind!

7 / 10
+