The Walking Dead - A New Frontier

The Walking Dead: The Telltale Series - A New Frontier - Episode 1-2

Telltale vender tilbage med serien, der for alvor åbnede den episodiske, historiedrevne genre for masserne. Læs om vores oplevelse med den her.

Telltale Games' populære fortolkning af The Walking Dead er vendt tilbage med sin store præmiere, der på alle måder er ligeså gribende og følelsesladet som sine tidsløse forgangere. En moderniseret spil-engine er vært for et af de bedste visuelle udtryk, vi endnu har set fra udviklerne og et veludviklet hold af karakterer - både nytilkommere og velkendte ansigter - giver historien nok dybde til at gøre den første episode solid. Telltale har måske ikke begivet sig ud i noget alt for vovet på deres tredje tur ud i zombie apokalypsen, men deres velsammenskruede narrativ beviser endnu engang, at de kongerne af historiefortælling.

I stedet for en direkte opfølgning på sæson to, starter vi denne gang ud lige før selve udbruddet fandt sted og bliver introduceret for vores nye hovedkarakter, Javier Garcia. Javier er en tidligere baseball-stjerne men måtte stoppe karrieren, efter det blev bevist at han bettede på sine egne kampe. Hans professionelle liv var dog ikke det eneste, som han forsømmede på groveste vis, eftersom han gik glip af den sidste tid med sin nu afdøde, hvilket virkelig i sidste ende har adskilt ham og familien.

The Walking Dead - A New Frontier

I de første scener ser vi Javier hoppe ud af sin bil og derefter hjælpeløst styrte ned af vejen for at slutte sig til sin familie ved sin fars side. Hans forhastede handlinger viser sig dog snart ikke at være tilstrækkelige, eftersom han ankommer til nyheden om hans fars død. Efter at være blevet slået i gulvet af sin rasende bror, vendes opmærksomheden igen mod soveværelset, hvor hans døde far nu synes at bevæge sig. Tingene sker alt sammen så hurtigt, og Javier tvinges til at aflive sin far, efter netop at have set den afdøde smadre alt omkring sig i huset og aggresivt bide stykker af dem, der ellers prøvede at holde ham tilbage. Efter de groteske scener transporteres vi frem til den nutidige dag og ser en nu meget mere moden og udtæret Javier, som sandsynligvis er ældet så synligt på grund af de forfærdeligheder, der sker omkring ham.

Eftersom spin-off serien Fear the Walking Dead ikke har givet os helt så meget indblik i hvad der skete med verden før udbruddet, er det bestemt en god overraskelse, at vi fik muligeheden for at opleve dette her. Vi synes også, at denne første flashback-sekvens var en modig måde at starte ud på, eftersom det gav os et kraftfuld indblik i, hvordan han har udviklet sig som karakter og gav os også en masse ubesvarede spørgsmål omkring hans familie og de første par år af apokalypsen.

Uden at bevæge os for langt ind i spoiler-territoriet, kan vi dog stadig afsløre, at du på et tidspunkt vil støde på Clementine, som nu er i sine teenageår og nu kun en skygge af det uskyldige barn, hun var, da vi mødte hende i træhuset i sæson 1. Clementine fungerer mest som en allieret i din rejse, og tager mest bare plads på bagsædet fremfor at tage hovedrollen som i sæson 2. Men der er dog nogle få sekvenser i den anden episode, hvor hendes baggrundshistorie udforskes. Gennem nogle af disse flashbacks får vi endelig svar på mange af de spørgsmål, der har naget os siden slutningen på den sidste sæson.

The Walking Dead - A New FrontierThe Walking Dead - A New Frontier

Det centrale gameplay ligner det, vi har set i tidligere sæsoner, og du vil få til opgave at gå på udkig efter ressourcer, nedslagte horder af zombier og står overfor svære valg. Udforskningen og puzzle-sekmenterne føles dog særligt overfaldiske her, da de ikke rigtig byder på andet, end blot at klikke sig igennem de oplyste objekter, indtil du finder den rigtige løsning. Disse segmenter kunne måske være blevet forbedret, hvis blot man havde lavet flere mulige løsningen eller introduceret skjulte collectibles såsom ekstra små stykker information, så vi får endnu mere kød på historien. Quick time events-sektionerne minder også meget om det, vi har set tidligere bortset fra én scene, hvor du må trykke på B-knappen (på Xbox) helt fanatisk for at nedslagte en stor gruppe Walkere, der langsomt nærmer sig.

Telltale har endelig fået opgraderet deres gamle engine og som et resultat på dette, har de nu skabt et af deres flottest spil til dato. Ansigtsanimationerne ser særligt detaljerede ud og detaljerne rækker endnu længere nu, hvilket man kan se på det nu meget levende, zombie-inficerede område. Spillet går dog ikke fri fra tekniske vanskeligheder, eftersom frameraten fra gang til anden havde problemer under de særligt intense øjeblikke og loadingskærmen formår bliver også længere, end man lige havde håbet.

Eftersom Telltale ikke længere udgiver til sidste generations konsoller, er det ret beundringsværdigt, at de stadig har formået at lave en måde, hvorpå disse spillere stadig kan fortsætte spillet hvor de slap. Der er den mulighed, at man kan sammensætte historien fra start ved at udpege de valg man traf på vigtige tidspunkter i tidligere sæsoner eller du kan uploade tidligere gemte filer til din Telltale-bruger. Hvad der er ligeså iponerende er nok det faktum at de beslutninger du traf tilbage i sæson 1 stadig har konskevenser for din historie nu, hvilket virkelig understreger hvor vigtige de valg faktisk er.

The Walking Dead - A New Frontier

Vi vil selvfølgelig af åbenlyse årsager ikke gå for meget i detaljer, men det afsluttende twist formåede at overraske os utroligt meget og efterlod os alt for sultne efter næste episode. Det utroligt velskrevne narrativ betød, at intet føltes forudsigeligt, og hver eneste afgørende tidspunkt føltes alle lige slående. Det eneste negative vi har at sige omkring narrativet, handler om den nye gruppe fjender kaldet The New Frontier, som føltes ret kedelige og bestemt manglede en form for personlighed, hvis man sammenligner dem med grupper som The Saviours og The Whispers, som vi ser i tegneserierne.

Begge episoder tog ca. halvanden time at gennemføre, hvilket føltes en del korterer end tidligere episoder. Der er ganske vist masser af action og hjerteskærende øjeblikke pakket godt ind i begge episoder, men de ville stadig have haft godt af at give os lidt mere tid til at lære de nye karakterer at kende. At have to episoder at starte ud med, føltes bestemt godt, men det er lidt foruroligende at tænke, at der kun er tre episoder tilbare - især efter tingene netop er begyndt at tage fart.

The Walking Deads tredje sæson gik imod alle forventningerne og leverede en ny dynamisk gruppe karakterer, et flottere visuelt udtryk og mere end blot et par plottwists. Man har fra begyndelsen af sympati for den nye protagonist Javier, og selvom hans introduktion er ganske kort, viser han en masse potentiale for at kunne lede serien nye og spændende steder hen. Nogle få tekniske problemer og nogle overfladiske puzzle-sektioner kan man nok godt holde ud undervejs, men de har i hvertfald ikke efterladt noget godt på min hukommelse i hvad der ellers har været seriens stærkeste start til dato.

8 / 10
+
Den tredje sæson byder på en ny. frisk retning for serien, gode karakterer, visuelt noget af Telltales bedste arbejde, det afsluttende plot twist gav os lyst til mere