World of Final Fantasy

World of Final Fantasy

Kort før den endelige udgivelse af Final Fantasy XV, har vi fået et sjovt, anderledes og forfriskende tag på den klassiske RPG-serie.

For at fejre den storslåede 30 års fødselsdag for den episke serie, er World of Final Fantasy en kærkommen tur ned af memory lane, der viser de bedste dele frem af seriens fortid, alt imens det favner et nyt udseende som skal appellere til en yngre generation. Spillet står måske en smule i skyggen af det kommende Final Fantasy XV, men det burde ikke blive overset, da der er meget at nyde i denne joviale fortolkning af den klassiske formular.

Du tager kontrollen over tvillingehovedpersonerne Laynn og Reynne, som vågner efter en mærkværdig drøm, for at opdage at de lider under et ordentlig omgang hukommelsestab. De er desperate efter at genfinde deres fortabte minder, og derfor bliver de instrueret i at tage til det mystiske land, Grymoire, som er befolket af tidligere helte og skurke fra serien. Imens de leder efter klarsyn bliver parret fanget imellem flere bekrigende faktioner, og slutter sig til kampen for at løse konfliken. Det er måske ikke den mest originale historie, men det bliver dog bragt til live af den velskrevne dialog og tonsvis af humor.

En af de største nye tilføjelser er at du kan fange og træne alle mulige forskellige former for dyr, der bliver kaldt Mirages. Disse kan findes rundt omkring i Grymoires mange Dungeons. Sammenligningen med Pokémon er måske uundgåelig, men Square Enix har heldigvis lånt dene mekanik på bedste vis, og det virker både på og af slagmarken. Når du møder disse væsner har du mulighed for at "inprism" dem ved at udføre en særlig opgave og svække deres livspoint. Nogle Mirages kræver at du placerer dem i særlige tilstande, eller rammer dem med særlige angreb. Der er over 200 Mirages på hele Grymoire, så der er masser af variation for dem der elsker at kæmpe, og tonsvis af indhold til samlerne.

Alle Mirages i din gruppe kan opsættes strategisk så du får en fordel i kamp. Der er selvfølgelig styrke i et højt antal, da din samlede styrke udregnes af alle dine væsners liv og angrebspoint. Dog er det også vovet at bruge alle dine væsners styrke på én gang, da du kan risikere at miste dem alle på med et slag. På ethvert tidspunkt kan du vælge at frakoble dit hold, som viser sig at være ganske klogt hvis man strategisk kæmper imod et Mirage, det er ikke lige så risikabelt. Begge hovedpersoner kan desuden skifte imellem Jiant og Lillikin-form, som påvirker hvorhenne i opsætningen de befinder sig.

World of Final FantasyWorld of Final FantasyWorld of Final Fantasy

Bare ved at være en del af din gruppering får dine Mirages XP-point efter hver kamp, ligegyldig om de har været aktive eller ej. Dette gør at du kan træne svagere kæmpere i baggrunden uden at skulle skifte de bedste spillere ud på dit hold. At stige i level giver dig desuden SP, som kan bruges på at købe nye evner og angreb til hver af dine Mirages. Her kan du desuden lære dine væsner at opdage skjulte objekter, som er meget nyttigt.

Kampsystemet burde sætte den nostalgiske muskel i sving, for det er en tilbagevenden til det klassiske ATB-system, som blev introduceret tilbage i Final Fantasy IV, men der er nogle små ændringer hist og her. Fjendtlige kampe kan nu spoles frem, og der er endda mulighed for at sætte spillet på autopilot, som hjælper med at reducere frustrationen ved at skulle grinde meget. Dog er der en række objekter, såsom en Dragon Scale, som er ganske ubalancerede, og de kan let udnyttes til at få en hurtig og ufortjent sejr i kamp. Disse objekter kan findes uden meget arbejde, og kan skade hele 1500. Ja, du kan såmænd bare lade være med at finde og bruge dem, men fristelsen er konstant.

Imens du begiver dig ind i det mange Dungeons, og deres spirallerende netværk af mærkelige gange med dertilhørende puslespil, skal du netop bruge dine mange Mirages for at kunne komme frem. At have mange forskellige slags er derfor essentielt, da forskellige puslespil kræver Mirages af en særlig vægtklasse og elementtype. Der er derudover også sten og is som blokerer din vej, som skal ryddes med Mirages. Spillet fortæller dig dog ikke at det er vigtigt at have mange forskellige typer, så derfor kan det være frustrerende at skulle tilbage og lede febrilsk efter flere.

Udover den 30-40 timer lange kampagne, er der en række sidemissioner der hjælper dig med at blive ganske afhængig. Disse inkluderer valgfrie missioner hvor du skal opfylde forskellige landsbyboeres ønsker, og der er også kolosseumskampe hvor du kæmpe imod stærke fjender i flere bølger. Disse sidemissioner er dog utroligt overfladiske, og det føles hurtigt ensformigt at hente kedelige ting for diverse byboere. Kampene er måske en test af dine evner, men igen bliver det hurtigt meget af det samme, og det er egentlig bare variationer af kampe du nærmest har spillet i forvejen.

Visuelt så er spillet fyldt til renden med charme, lige fra de legetøjsinspirerede karaktermodeller til de smukke landskaber. Det er tegneserieagtigt, og det repræsenterer en stor ændring i forhold til resten af serien. Det er ikke synderligt imponerende rent teknisk, men det er stadig en fryd at kigge på. Komponist Masashi Hamazu vender tilbage til serien med et mystisk soundtrack, der både består af gamle klassikere og nye melodier. Selvom at ingen af arrangementerne virkelig skiller sig ud imens man spiller, hjælper de stadig med at forstærke følelserne.

Efter tre årtier på frontlinjen af RPG-genren, så er det ganske forfriskende at se, at serien stadig ønsker at eksperimentere med nye ideer, og ønsker at nå ud til et nyt publikum. Den fantastiske nye opsætningsmekanik, at fange monstre som i Pokémon og en flot ny visuel stil er bare nogle få af spillets triumfer. Det henvender sig måske hovedsageligt til det yngre publikum med simple kamp og barnlig humor, men der er nok dybde her til at de fleste kan nyde det. Nogle har måske kigget på World of Final Fantasy og har afskrevet på baggrund af grafikken og stilen, men dem der kigger nærmere på spillet vil sande, at det er meget mere end det.

8 / 10
+
Visuelt charmerende, kampe tilbyder masser af dybde, over 200 monstre at fange, klassiske karakterer vender tilbage.