Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Battlefield 1

Battlefield 1

For at propellere serien fremad er DICE gået tilbage i tiden, og det viser sig at være et yderst klogt træk.

Timingen af næste del i DICE's utrolig populære multiplayer-krigsserie kunne ikke have været bedre. De første frø af det, der ville blive til Battlefield 1, blev sået tilbage i 2008, fortalte de mig, da jeg besøgte dem på deres kontor i Stockholm. Så fik de travlt med Battlefield: Bad Company, hvilket for mig føles som en evighed siden. Jeg var stadig en teenager, og det er næppe en overdrivelse, at der er sket meget i spilbranchen siden da. Moderne krigsførelse blev det nye sort, da Call of Duty 4: Modern Warfare blev udgivet året før, og med tre Battlefield-fortsættelser, der fulgte samme mønster, sammen med uendelig mange konkurrenter som for eksempel Medal of Honor og Homefront, blev markedet efterhånden mættet. Det var simpelthen umuligt at skelne spillene fra mængden.

Branchens løsning til denne svindende interesse i moderne krigsførelse var at tage den ind i fremtiden. Spil som Titanfall tog de første vellykkede skridt ind i science fiction-æraen med multiplayer-skydespil, som vi i dag befinder os i, og der gik ikke længe, før kæmper som Call of Duty hægtede sig på. Slag, hvor man kæmpede med M16, M1 Abrams tanks og USAS-12'er virkede pludselig ligeså passé som Adam Sandler. Nu var det jetpacks, partikellasere og langt større bevægelighed, der var på mode.

Nu begynder historien dog at gentage sig selv, og masserne begyndte hurtigt at vende ryggen mod den fremtidige krigsførelse, og lede efter mere enkle oplevelser. De forbløffende reaktioner, efter Battlefield 1 blev afsløret, var et tydeligt tegn på, at DICE var på rette spor. Den første verdenskrig var det perfekte grundlag for deres næste store Battlefield-spil, og jeg kunne ikke andet end at deltage i massernes jubel. Jeg har elsket serien siden starten, men jeg følte ikke, at Battlefield 4 levede op til forgængerne - i høj grad fordi det bare virkede som en simpel udvikling af Battlefield 3 - men jeg tror på ingen måde, at spillet har været "let" at udvikle.

Battlefield 1
      Battlefield 1Battlefield 1Battlefield 1

Det, at DICE nu har besluttet at skrue tiden næsten et århundrede tilbage virker fantastisk. Det hele føles dejligt analogt, og gennem min tid med multiplayer-delen tænkte jeg konstant på, hvordan det føltes som en "Best of Battlefield". Man kan finde de bedste elementer af næsten ethvert Battlefield-spil, og når det topper, føles det bedre end nogensinde før.

Våbnene er muligvis de bedste, jeg nogensinde har haft fornøjelsen af at affyre i virtuelle omgivelser. Selve modellerne er genskabt på en dejlig måde, og jeg tog mig selv i at holde mig til de semiautomatiske rifler, som man skal lade kugle for kugle - blot fordi jeg elskede animationen. Det gjorde ikke engang rigtig noget, at jeg ofte blev skudt undervejs i animationen. Tilbagestød føles overbevisende, og det virker som om, flere færdigheder generelt er nødvendige for at kunne bruge skydevåbnene ordentligt, hvilket styrker oplevelsen af mere primitiv våbenfremstilling.

Tilføjelser er blevet holdt på et minimum i stedet for at proppe spillet med tretten forskellige scopes, lyddæmpere, bundmonterede granatkastere og andre ting, der blot ville ødelægge balancen. Der er en håndfuld kikkertsigter, der kan blive sat på riflerne, valget mellem bajonet eller ingen bajonet og skins, der alle føles passende og rettidige. Med andre ord skal du ikke forvente shotguns i pastelfarver. Den reducerede mængde bras er lige, hvad jeg har ventet på i årevis, og det fremmer en dejlig usminket følelse.

Lyden er tydeligvis fuldstændig sindssygt godt lavet. Og det vil ikke komme som en overraskelse for dem, der kender DICE's tidligere arbejde, at deres lyddesign får alt andet til at lyde sølle. Akustikken, motorerne og de forskellige våben lyder virkelig fantastisk. Det gælder især den kraftfulde lyd af anti-luftfartøj, som jeg brugte mod fjendtlige fly mellem klippevægge på Montegrappa. Dem der spiller Battlefield 1 uden gode høretelefoner eller højtalere gør dem selv en bjørnetjeneste.

Noget andet, der også er forbedret, er brugergrænsefladen, der både er kønnere, renere og mere brugervenlig end før. En af mine yndlingstilføjelser på dette område er, hvordan man kan se de områder, hvor man skal fange flag på minikortet, hvilket gør det let at se, hvor man kan stå og gøre sig klar til et modangreb uden at komme for lang væk fra det flag, man prøver at fange. Selve spawn-skærmen er virkelig godt sat op, da det nu er en 3D-gengivelse af slagmarken i stedet for et statisk kort. På den måde har man fra starten et godt indtryk af retningen og vigtige steder på kortet, når man hopper tilbage til krigen. Hit-markørene er også gode til at kommunikere, hvad der sker med spilleren, da en lille indikator betyder mindre skade, og rødt betyder vellykket drab.

I Battlefield 4 følte jeg, at DICE havde problemer med at designe baner, der fungerer lige godt i alle spilmodes med varierende resultater. Og det er trods alt et ret bredt repertoire med forskellige modes, vi taler om, så det er nok ikke en let opgave. Jeg synes dog, at de klarer det bedre her, i den nuværende situation. Selvfølgelig er der nogle baner, der klarer sig bedre i et mode end i andre - for eksempel Argonne Forest, der hurtigt blev til en favorit i Domination, mens Montegrappa var lidt bedre i Conquest end i Rush - men jeg er ikke stødt på et tilfælde ligesom Battlefield 4's Operation Locker, som var en kaotisk katastrofe i Rush og perfekt for Team Deathmatch.

Jeg kan virkelig godt lide banerne i Battlefield 1, men der var især to, der skilte sig ud for mig. Det første hedder Amiens, og er en bane, der er baseret på en fransk by af samme navn. Det mindede mig om Seine Crossing med masser af små, smalle gader og en stor bro i midten, der førte over til et større bytorv. Denne bane gav mig virkelig en følelse af krig med brændende og kollapsede bygninger. Det andet hedder Argonne Forest, som tidligere nævnt, og det er den smukkeste skovbane, jeg har set i et spil siden Endor i Star Wars Battlefront.

Imponerende nok forsvandt alle de problemer, jeg havde i beta-versionen, i det endelige produkt. Tekniske fejl, som for eksempel når spillet frøs et øjeblik så snart du ville have adgang til pausemenuen, blev rettet, og både Medic- og Support-klassen er blevet langt mere effektive. For læger blev det lettere at se, hvornår der var nogen på ens hold, der skulle genoplives, da et tydeligt ikon dukker op over deres lig, så snart de dør, mens i beta-versionen skulle man manuelt bede om hjælp. Support-klassen har fået adgang til en skruenøgle, der kan reparere køretøjer, hvilket gør det til en god klasse for grupper, der godt kan lide at køre rundt i pansrede køretøjer.

Det er sjovere end nogensinde før at flyve i Battlefield 1, og det er også takket være den æra, spillet foregår i. Ser du, i begyndelsen af 1900-tallet var der ingen fikse våbensystemer, såsom varmesøgende missiler, og i Battlefield 1 kan man faktisk være en god pilot og være i luften længere end ti sekunder før syv forskellige modstandere fastlåser sig på dig med raketter - i modsætning til tidligere. Hvis der er nogen, der vil af med dig, bliver de nødt til at gør det på den gammeldags måde; med stillestående luftforsvar eller med deres eget fly. Det gør også, at luftkampen er langt sjovere.

Klassiske modes som Conquest, Rush, Domination og Team Deathmatch kommer tilbage, og især de første to virker så gode som de plejer. I modsætning til beta-versionen tæller drab nu med i scoren i Conquest, hvilket gør det lettere at bidrage til holdets chancer for at vinde, uanset hvilken type spiller du er. I Rush har DICE implementeret et system, der tillader tilfældig placering af radiostationer (som de angribende tropper prøver at destruere), så de er ikke altid at finde de samme steder - selvom de naturligvis altid er i det samme område.

I de nye modes finder vi først den uhyrlige War Pigeon, som er baseret på det faktum, at soldaterne i første verdenskrig var afhængige af brevduer for at få livsvigtige beskeder leveret til deres kommandoførere. Det er et mindre mode, hvor en due tilfældigt spawner på kortet, og så skal begge hold overtage det. Når en spiller har samlet duen op, skal der skrives en besked, som bliver repræsenteret på skærmen, og det sker hurtigere, hvis spilleren står stille - hvilket gør det livsvigtigt for resten af holdet at opstille et godt forsvar hurtigt og effektivt. Når beskeden er skrevet, skal duen slippes fri - og så får modstanderne et kort øjeblik til at skyde den ned. Hvis det lykkes, starter processen forfra, og hvis duen når at flygte, får holdet, der slap den fri, et point.

Battlefield 1
      Battlefield 1Battlefield 1Battlefield 1

Det er et hektisk og festligt mode, men jeg ser det mere som en sidedel. Jeg tror, det er i det nye Operations, at folk vil tilbringe mest tid med blandt de nye modes. Det er en blanding af de to mest populære modes, Conquest og Rush, hvor et hold angriber, og et andet forsvarer. I starten af spillet får spillerne fortalt et resumé af, hvad det kommende slag handler om, og hvad der er på spil.

Ligesom i Rush skal angribere overtage to mål, men i stedet for at ødelægge radiostationer, skal de overtage og holde to flag på samme tid, hvorefter de bevæger sig over i den næste fase, hvor to nye (eller tre eller et) flag skal overtages. Det er naturligvis forsvarerens job at sikre, at det ikke sker, og hvis det lykkes, får angriberne en chance til - denne gang med støtte. Disse kampe er dog ikke ovre efter blot en bane, men går over til et nyt, der fortsætter den løbende fortælling, og hvis angriberne har brugt alle deres ekstra chancer på den første bane, må de klare den næste uden fejltagelser. Disse spil er typisk lidt længere end i andre modes, og det er en del af charmen. Det føles som et rigtigt slag med rigtige risici.

Grafikken er som forventet fremragende. DICE's egen Frostbite-motor leverer visuel dygtighed som sædvanlig. Jeg elsker den måde, våbnene er dækket af mudder, når vi ligger og kravler gennem mudrede grøfter med fjendtlig ild, der suser over vores hoveder, og artillerieksplosioner gør det endda skræmmende at kigge op. I et øjeblik glemmer jeg, at jeg spiller et spil, og bliver bekymret for, om mudderet på mit våben vil påvirke min riffels funktionsdygtighed, og det slår mig, hvor sindssygt imponerende det er, at Dice formår at tilbyde så utroligt smuk grafik - både til PC og konsoller - med 60 billeder i sekundet på enorme slagmarker med 64 spillere, når konkurrencen er som den er.

Vejreffekter er denne gang ikke bare en storslået visuel oplevelse, men gør også deres for at tvinge spillere til at ændre strategi som et slag udkæmpes. Tag sandstormen som til tider ruller ind over banen i Sinai Desert som et eksempel - når stormen fuldstændig har omsvøbet slagmarken, kan du ikke set meget længere end et par meter foran dig, og at være en effektiv pilot eller snigeskytte er nærmest umuligt. Pludselig bliver jeg opfordret til at være ekstra opmærksom på alt i mit tætte synsfelt. En lignende effekt sker på i den italienske kystbane, Empire's Edge, hvor et tykt lag tåge ligger sig som et tæppe henover banen.

Jeg kan næste ikke vente til spillet udkommer, og resten af verden kan fylde serverne i Battlefield 1, fordi det fungerer ganske brilliant i multiplayer. Men nu vi jo også et kampagne at bedømme her, og det er netop her at jeg ikke forventede at DICE kunne levere. Jeg har nemlig aldrig synes, at de har kunne ordentligt levere en Battlefield-oplevelse i singleplayer-kampagne tidligere. Så du kan måske forstå min overraskelse, da jeg startede kampagnen i Battlefield 1 for første gang, og fandt ud af historien faktisk er ganske velinstrueret.

Eller, det vil altså sige de fem historier som kampagnen består af, for denne gang følger vi forskellige tropper i krigen, i stedet for én supersoldat der er genial til det hele. Denne gang er der forskellige personligheder, baggrunde og situationer. Pludselig var jeg faktisk investeret i handlingen, og jeg gik op i hvad der skete med de (for det meste meget unge) karakterer jeg spillede som.

Jeg synes nogle af missionerne er en smule lange, ja, og det er en skam at kampagnen genbruger nogle af multiplayer-banererne, men kampagnen slog stadig benene væk under mig, for den er virkelig velkonstrueret. For første gang i lang tid føltes det som om jeg befandt mig i en historie som DICE faktisk ønskede at fortælle, hvorimod i tidligere spil så eksisterede historien bare for at behage investorer.

I forhold til mekanikker og struktur, så har DICE gjort et langt bedre stykke arbejde, for kampagnen føles som et Battlefield-spil. Væk er de snævre korridorer, og i stedet er der store åbne slagmarker, hvor du kan gå til fods eller bruge køretøjer som du ønsker. Der er også gode muligheder for snigeri, for du kan bruge udkigstårne til at markere fjender og vigtige steder i banen. Det fungerer lidt som i Crysis eller Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

Derudover lader alting til at være konstrueret og sammensat med respekt, så ingen af nationerne er fremstillet som ultimativt onde, tvært imod føles dem man slår ihjel i kampagnen som rigtige mennesker. Du ser eksempelvis fjendtlige soldater falde på knæ og råbe efter deres mor, og det gav mig en knude i maven på en måde som aldrig før er sket i Battlefield-serien. Jeg lærte sågar en masse om hvordan krigen foregik, og musikken er forrygende.

I det hele taget er de klagepunkter jeg har med Battlefield 1 meget, meget små. Der er nogle få tekniske fejl der irriterer. Når du skyder et stort luftskib ned, så er der nogle af vragdelene der sidder fast i luften, og animationerne når du skal bruge en hest sidder ikke helt hvor den skal, men det ville være en skam at bruge for meget tid på disse småfejl. Faktisk har jeg ikke været så begejstret over et Battlefield-spil i meget lang tid. Dette er præcis hvad serien har brug for.

9 / 10
      +
      Fantastiske våben, lækker lyd, stortslået grafik, fin brugerflade, smuk musik, velsammensat kampagne.